E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
fra klasseværelse til cyberspace
At forholde sig professionelt Anne Skov
Når lærere samarbejder med forældre
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Kompetencerejsen 6. netværksmøde
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Blended Learning - en introduktion
At udforske sin egen praksis
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
- Hvad kan I forvente som forældre?
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Nonaka & Co. Vidensspiralen og Ba
Disposition.
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Pædagogisk forår i København
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Individet i gruppen Mine læringsmål
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Inklusion og inkluderende processer
organisatoriske kompetencer
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
SUF - gevinstrealisering
Problem- and play- based Learning
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Rita Buhl 22. september 2018.
Præsentationens transcript:

E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,

Vidensdeling eller -udvikling? Læringsperspektiver: At erhverve viden ~ færdighedslæring At forholde sig til viden ~ forståelse Problem: Vidensdeling stiller ressourcer til disposition, men afføder ikke i sig selv ny praksis.

E-learning - roller Uddannelse og kurser: Underviser- og deltagerroller Vidensdeling og –udvikling: Principiel ligeværd mellem deltagere Fælles problemstilling: Færdigheder og viden omsættes først til ny praksis gennem meningsforhandling, refleksion og nytænkning.

E-learning – synkron og asynkron Synkrone former: F.eks. chat, videokonferencer, fælles ”workspace”. fleksibel mødeform, identifikation af viden, ideer, ressourcer og behov Meningsforhandling Asynkrone former: F.eks. mailgrupper, diskussionsfora, delte ressourcer. refleksion, strukturering, overblik Refleksion

Praksisplan Abstrakt plan Divergens ~ fra oplevelse til konstatering Oplevelsesorienteret Assimilation ~ fra konstatering til perspektiv Systematisk orienteret Konvergens ~ fra perspektiv til ny forståelse Intellektuelt orienteret Akkomodation ~ fra ny forståelse til ny praksis Kreativt orienteret David Kolb’s læringscirkel. Efter ”Experiential Learning”, 1984.

Socialisation Viden og rutiner deles i praksis Eksternalisering Viden og rutiner beskrives og registreres Kombination Viden sorteres, ny viden inddrages, nye visioner udarbejdes Internalisering Ny viden og nye mål indarbejdes i praksis Nonaka & Takeuchi’s vidensspiral. Efter ”The Knowledge-Creating Company”, 1995.

Fælles praksis – sidemandsoplæring og ”aha”-oplevelser Formelle beskrivelser - struktur og overblik Refleksion og idéudvikling - diskussion, nytænkning, perspektivering Overførsel til praksis – beslutninger, ressourcer og indkøring Deltagernes læringsprocesser Hvor enkeltindivider kan befinde sig andre steder i forhold til en læreproces, vil det aktuelle formål og stadium i en fælles læreproces som hovedregel afspejles i den enkeltes deltagelse og deltagelses-form.

Implementering praksis Deltagelse Handling Vidensdeling observationer Praksis og viden, udveksling Portfolier og mødesteder Kompetencemapping Vidensudvikling abstrakt forståelse Kombinere viden og udvikle ideer Dialog Planlægning aftaler og beslutninger Sætte mål Rationalisere Iværksætte nye projekter

Pointer Vigtigt at sikre deltagelse igennem en ”fuld læringsproces” fra vidensdeling over nytænkning til nye handlemåder. Vigtigt at tage hensyn til vidensdeling, dokumentation, idéudvikling og realisering som fire forskellige, men indbyrdes kontinuerte sider af en lærings- eller udviklingsproces.

Hvordan? - at værdsætte den læring, der foregår i praksisfællesskaber - at give dem tid og ressourcer til det de gør - at fjerne hindringer - at integrere dem i organisationen - at lade dem influere på beslutninger - at give dem medbestemmelse over arbejdsenheder - at udvikle procedurer for anvendelse af det de skaber Etienne Wenger på konferencen: Knowledge Management 2002, London, april 2002

Hvordan? I pædagogisk praksis i uddannelsessammenhæng: At skabe tydelige rum for dialog, hvor elementer af tværfaglighed og sammenkædninger af teori og praksis indgår synligt. I organisatorisk vidensdeling at sørge for, at vidensdeling og –udvikling ikke er truende (”jeg mister min aktualitet ved at give min viden fra mig”) eller forgæves (”det bliver alligevel ikke brugt til noget”). Begge dele kan opnås ved at gøre vidensdeling og –udvikling til fælleseje, fælles anliggende. At sikre at der foregår læring i et virtuelt miljø forudsætter, at man sikrer deltagelse. Det er vigtigt at forholde sig til brugeren og dennes interesser. Mulige veje hertil er brugerundersøgelser, fremtidsværksteder o. lign. Imidlertid vil læring næppe opstå af sig selv ved at et virtuelt miljø stilles til rådighed. Aktiv tilstedeværelse af igangsættere og repræsentanter for interessegrupper synes at være en forudsætning for, at virtuelle læringsmiljøer ”får liv”.