Ansvar, indflydelse og udvikling i Nykredits Kundekontaktcenter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Advertisements

Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
Værdigrundlaget i Greve
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
De 10 bud Helle Hedegaard Hein
Fra undersøgelse til forandring Formidlingskonferencen 7.–8. marts 2006.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Arbejdspladsudvikling
Mentaltræning Målsætning
Ledelse i Praksis – 4. aften
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
FÆLLESMØDE NR. 4 December, 2008.
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Medarbejdertrivsel.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Velkommen Niels Møller.
Nyt ansvar.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
CSI i forsvaret.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Forbedringstavlen – er et must
Nykredit og EU-projektet 7. marts Hvem er vi? Nykredits single-point-of-contact –med ansvar for betjening af telefoniske og elektroniske kundehenvendelser.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Potentialevurdering.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Omgangstone og kollegialitet
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Budgettering der virker ! Hvordan får jeg budgettet til at afspejle mine mål ? v. Chefkons. driftsøkonomi Bjarke Poulsen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Version 1.0 d LPJ EK Netværk Ledelse og coaching - et forum for ledere i EK, der ønsker at udvikle sine kompetencer inden for coaching Gruppen.
Teamorganisering og –udvikling i Nykredit 7. og 8. marts 2006.
Implementering af strategi
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Ansvar, indflydelse og udvikling i Nykredits Kundekontaktcenter Underdirektør Arne Sørensen 7. marts 2006

rejsen mod det ukendte…. eller bedre…. rejsen mod det ukendte….

KKC 2002 KKC et traditionelt ledet call-center KKC et traditionelt indrettet call-center med traditionelle udfordringer Mulighed for at deltage i EU-projektet Spørgeskemaundersøgelse

Spørgeskemaundersøgelsen Positive budskaber: Det kollegiale miljø, Arbejdstid, Ønske om udvikling, indflydelse og ansvar, og Åbenhed overfor coaching og medlytning. Kritiske budskaber: Ønskede medindflydelse, Savnede udviklingsmuligheder Savnede ledelsesmæssig op- bakning, Ønskede andre arbejdsopgaver Usikkerhed om mål

Essensen! ”ANSVAR INDFLYDELSE UDVIKLING”

Tænk nyt Ansvar Indflydelse Udvikling Nyt ansvar og indflydelse Nye mål Nye kompetencer Nye værdier Ansvar Indflydelse Nye karriere muligheder Nye kollegaer Udvikling Ny organisation ”Ny” ledelse EU projektet Nykredit og kunderne RK

Ændrede organisationen Fra fortid til fremtid Ændrede organisationen for at sikre kunden en bredere kompetence ved ”fronten” og dermed en bedre oplevelse for at skabe større trivsel, udvikling og ansvarlighed hos medarbejderne for at udnytte ressourcerne bedre Det betød ændring i krav til finansiel viden – blev bredere Fra ”galajslaver” til selvforvaltende, målstyrede teams Mål – fra overordnede mål til specifikke teammål lederrollen - fra ”slavepisker” til ”indpisker”/teamtræner Det hele skete i en fuldt åben proces med visse risikoelementer…..

bedre kundetilfredshed bedre forretningsmæssigt resultat Mål! bedre kundetilfredshed bedre forretningsmæssigt resultat ved bedre effektivitet og produktivitet øget medarbejdertilfredshed mere involvering bedre teamtilhørsforhold bedre engagement i dagligdagen bedre udviklingsmuligheder

Tænk nyt Ansvar Indflydelse Udvikling Nyt ansvar og indflydelse Nye mål Nye kompetencer Nye værdier Ansvar Indflydelse Nye karriere muligheder Nye kollegaer Udvikling Ny organisation ”Ny” ledelse EU projektet Nykredit og kunderne RK

To arbejdsgruppemøder - ledere og medarbejdere Teamdannelsesproces 2004 Involverende proces To arbejdsgruppemøder - ledere og medarbejdere Beslutningsoplæg til ledergruppe omkring processen Nye teams sammensættes Fælles supervisordag Lang og hård dag, men med stort engagement og omsorg for de nye teams Nye teams offentliggøres arrangement planlagt af ambassadørgruppe ”Skovtur i de grønne” og fest

Tænk nyt Ansvar Indflydelse Udvikling Nyt ansvar og indflydelse Nye mål Nye kompetencer Nye værdier Ansvar Indflydelse Nye karriere muligheder Nye kollegaer Udvikling Ny organisation ”Ny” ledelse EU projektet Nykredit og kunderne RK

Nye værdier Teamudvikling Klippekort Teamånd Definition af værdier og spilleregler i teamet Selvforvaltning Klippekort Værdier og adfærd Teamånd Selvmotivation Målstyrethed Vidensdeling Adfærd

Hvorfor teamudvikling? Vigtigt at hjælpe medarbejderne til at udfylde den nye rolle i teamet arbejde med nye værdier arbejde med nye kommunikationsformer Vigtigt at hjælpe teamet til at udfylde den nye rolle nå de opstillede mål fungere som eet team Vigtigt at hjælpe lederne til at teamet fungerer optimalt få mulighed for at udnytte deres tid til træning

Hvordan teamudvikling? Teamudviklingsforløb A. Opstartsmøde B. ½ kursusdag C. ½ kursusdag G. Evaluering D. Processtøtte F. Processtøtte E. Team observation 5 gange á 2 timer 5 gange á 2 timer 10 måneder .

Tænk nyt Ansvar Indflydelse Udvikling Nyt ansvar og indflydelse Nye mål Nye kompetencer Nye værdier Ansvar Indflydelse Nye karriere muligheder Nye kollegaer Udvikling Ny organisation ”Ny” ledelse EU projektet Nykredit og kunderne RK

i den daglige kundebetjening Indflydelse – hvordan? i den daglige kundebetjening kontaktpersoner medansvar timeouts i det løbende projektarbejde møder og workshops beslutningsoplæg i det overordnede strategiarbejde workshops input til direktionen Stiller store krav til kommunikation

Nyt ansvar

Tænk nyt Ansvar Indflydelse Udvikling Nyt ansvar og indflydelse Nye mål Nye kompetencer Nye værdier Ansvar Indflydelse Nye karriere muligheder Nye kollegaer Udvikling Ny organisation ”Ny” ledelse EU projektet Nykredit og kunderne RK

Nye mål Fra overordnede mål til specifikke teammål Fælles mål for alle i teamet Teamet følger op på teamet Fuld gennemsigtighed på såvel som resultater – med daglig offentliggørelse Konkurrencer og succes'er

Tænk nyt Ansvar Indflydelse Udvikling Nyt ansvar Nye mål Nye karriere muligheder Nye værdier Ansvar Indflydelse Nye kompetencer Nye kollegaer Udvikling Ny organisation ”Ny” ledelse EU projektet Nykredit og kunderne RK

Nye karrieremuligheder Udviklings- og Karriereveje Rådgiver - salg i KKC Rådgiver – forsikring Kundekonsulent (basis) Skadecenter Skadebehandler Salgscenter Salgsrådgiver Privat Portefølje Kunderådgiver Formuekonsulent Bank Forsikringscenter Kunderådgiver Bolig Forsikring ”Kunderådgiver” (udvidet) Faglig træner Fagansvarlig Privatcenter Boligrådgiver Boligkonsulent Assurandør Privatcenter Assurandør

Tænk nyt Ansvar Indflydelse Udvikling Nyt ansvar Nye mål Nye karriere muligheder Nye værdier Ansvar Indflydelse Nye kompetencer Nye kollegaer Udvikling Ny organisation ”Ny” ledelse EU projektet Nykredit og kunderne RK

Daglig økonomi & kredit Kundebetjeningskompetence Nye kompetencer Udvidet-kompetence Daglig økonomi & kredit Investering & pension Bolig Forsikring FAQ-kompetence Kundebetjeningskompetence Basis-kompetence Grundlæggende kompetence Introduktions-kompetence

Tænk nyt Ansvar Indflydelse Udvikling Nyt ansvar Nye mål Nye kompetencer Nye værdier Ansvar Indflydelse Nye karriere muligheder Nye kollegaer Udvikling Ny organisation ”Ny” ledelse EU projektet Nykredit og kunderne RK

”Ny” ledelse Vi går fra ”galajslaver” til selvforvaltende, målstyrede teams Lederrollen ændres fra ”slavepisker” til ”indpisker”/teamtræner Tid til ledelse i stedet for management Kræver personlig udvikling

Det begynder alt sammen i en selv!” Ledelsesparadigme ”Lederskab er at kommunikere menneskers værdi og potentiale så tydeligt, at de bliver inspireret til at finde det frem i dem selv Det begynder alt sammen i en selv!” citat: Stephen Covey

Ledelsesvalg lederen skal beherske forskellige teknikker (ledelsesstile) lederen skal kunne forstå andres adfærd og motivation herfor lederen skal have indsigt i egen adfærd og motivation herfor

Udfordringerne Arbejdsformen gør det ikke lettere at virkeliggøre ambitionen At skabe indsigten og forståelsen for rollerne At sikre balancen mellem den tid medarbejderne anvender på at få indsigt og indflydelse og tiden til kunderne At være tilstrækkelig skarp på at stille krav At ”dosere” ledelse på den gode måde Og - der er ingen vej tilbage når det første skridt er taget!

Forretningsmæssige resultater Kundetilgængelighed +15% Gennemført salg +12% ’03: 70% < 30 sek. ’05: 80% < 25 sek. Salgsleads til resten af organisationen +40% Kundetilfredshed +7%

Medarbejdernes oplevelse Jeg synes, jeg har gode muligheder for at få indflydelse på arbejdet +20% Jeg oplever, at vi hele tiden arbejder på at udvikle centeret +13% Der bliver formuleret tyde- lige og klare forventninger til mig og min arbejdsindsats +48% Mit arbejde giver mig lejlig- hed til at videreudvikle mine evner og kvalifikationer +32% Jeg får den sparring dagligdagen, som jeg har brug for +58%

Involvering er ikke et projekt - det er et paradigme OG Hvad så nu? Involvering er ikke et projekt - det er et paradigme OG Der er ingen vej tilbage – så rejsen fortsætter! Og fører til endnu mere ansvar, indflydelse og udvikling!