Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014
Stavnsholtskolens vision Alle elever på Stavnsholtskolen udvikler sig i ambitiøse faglige læringsmiljøer. Eleverne håndterer og respekterer forskellighed og ser den som en ressource. Læring bygger på en stærk faglighed, kreativitet og innovation som udvikler elevernes kompetencer i et aktivt samspil med det omkringliggende samfund
Et fagligt løft af folkeskolen De 3 overordnede mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
3 overordnede indsatsområder En længere og varieret skoledag Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger
Hovedelementer i reformen Flere fagopdelte timer og ny tid til understøttende undervisning Timetal i dansk, matematik, natur og teknik og musik øges Engelsk fra 1. klasse Andet fremmedsprog fra 5. klasse Valgfag fra 7. klasse Pædagoger med i undervisningen Åben skole: Skolen i samfundet – samfundet i skolen Motion og bevægelse – gennemsnit 45 min. om dagen Tilbud om faglig fordybelse og lektiecafe/studietimer
En længere og varieret skoledag 30 timer i børnehaveklassen til 3. klasse 33 timer i klasse 35 timer i klasse Ved fravalg af læringscafé bliver skoleugen på: 28 timer i børnehaveklassen til 3. klasse 30 timer i klasse 33 timer i klasse
Understøttende undervisining Hensigten: At hæve det faglige niveau Lære på forskellige måder Kobling mellem teori og praksis Supplere og spille sammen med fagtimerne Mere tid til at indfri de faglige læringsmål Eksempler: Bevægelse i undervisingen Timeløse fag herunder færdsel, UEA-undervisninig, seksualundervisning. Trivsel i klassen/elevdemokrati Samarbejde med det lokale idræts-, kultur og foreningsliv Tema og projekter Træning og automatisering af færdigheder Læringscafé/fagligfordybelse
Læringscafé Mål Læringscaféen skal styrke elevernes faglige niveau ved at tilbyde eleverne faglige udfordringer, som er tilpasset deres niveau og behov Deltagere Alle elever er som udgangspunkt en aktiv del af læringscaféen. I de tilfælde, hvor forældrene ikke ønsker at eleven skal deltage i læringscafé, skal klasselæreren orienteres om dette. Dvs. at forældrene aktivt skal melde elever fra
Læringscafé - muligheder Faglig træning Turboforløb Forforståelse Hjælp med de daglige lektier Støtte til større opgaver Rådgivning og hjælp til større opgaver Fordybelsestid Efterbehandling
Bevægelse i skoledagen I gennemsnit 45 min. bevægelse om dagen. 3 bevægelseskoordinatorer på skolen Løbebane indendørs Bevægelse for hele skolen, afdelingen, årgangen, klassen og hold – styret af årgangsteamet.
En sammenhængende dag Lærer/pædagogsamarbejde Ingen klokke – formiddags og eftermiddagsmoduler Lærere og pædagoger i primærteam 0-6. kl. FFO, Solhøjgaard, Furesøgaard
En sammenhængende skoledag i indskolingen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag UUFagUUFagUU UUFag Fag Pause Fag Fag Fag Spisepause Fag Læringscafé UUFag UU Læringscafé UUFagUUFag Læringscafé UUFagLæringscafé UUFag
En sammenhængende dag på mellemtrinnet MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag UUFagUUFagUU UUFagUUFagUU Fag Pause Fag Fag Fag Spisepause Fag UU Fag Fag UU Fag Fag Fag Læringscafé UUFriLæringscafé UU Fri Læringscafé UUFriLæringscafé UU Fri
En sammenhængende dag i udskolingen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag UUFagUUFagUU UUFagUUFagUU Fag Pause Fag Fag Fag Spisepause UUFagUUFag UUFagUUFag Fag FagFriFagUUFag Læringscafé UUFriLæringscafé UUFag Læringscafé UUFriLæringscafé UUFag Fri
Stavnsholtskolen – det tager vi med videre ift. reformen Afdelingsetam Årgangsteam Samarbejde mellem lærere og pædagoger indskolingen Fleksibel planlægning/skemalæggere Sammenhængende undervisingforløb/temaer Målstyret undervisning Bevægelse i undervisningen Haver til maver, erhvervsguider Kompetencefag udskolingen Trivselspolitik
Forandringer Ny og længere skoledag Ingen klokke Variende pauser formiddag og eftermiddag Øget fokus på læringsmål Bevægelse 45 min. om dagen - aktive elever Sund mad til alle projekt Lærer/pædagogsamarbejde Mellemtrin Samarbejde Stavnsholt, Solhøjgaard, Furesøgaard Læsepolitik Læringscafè Parkourbane, M2 legeplads Samarbejde med idrætsforeninger, lokalsamfundet
Fokuspunkter på Stavnsholtskolen 1) Evidens 2) Klasseledelse 3) Læringsmål 4) Lærer og pædagogsamarbejdet Kompetenceudvikling (PWC, Pæd. weekend, linjefag (N/T, engelsk, ledelsessparring i forhold forandringen)
Skolen – kvaliteter – udviklingspotentialer - elevperspektiv Videoklip
Vi er godt på vej - spørgsmål