Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution bibliotekarrollen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

WORKSHOP OM FJERNLÅN, DBC DET AUTOMATISEREDE FJERNLÅN • Baggrund • IT-faggruppens forslag • Forudsætninger • Begrænsninger • Reaktioner • Virkeligheden…?
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
5 IT-didaktiske principper
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Innovation & Partnerskaber Bidrag til folkebibliotekerne i vidensamfundet.
Udbud af bibliotekssystem 5. september 2012 IT faggruppens temadag.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Forældre fremmer fællesskabet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Oppsummering • Hvad er det vigtigste vi tager med os videre • Hvilke opgaver ligger der i den kommende tid • Hvad skal der arbejdes med på næste netværkssamling.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
1 En reformulering af bibliotekets rum og funktion? Bibliotek og Uddannelse marts 2009.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Orientering om Bachelorprojekt November 2013 Astrid Jensen.
Dansen omkring handicapbegrebet
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Forskningsperspektiver på læremidler
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Kreativt Læringsrum Elina Maslo
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
STUDIEKOMPETENCER I GYMNASIET EFTER REFORMEN – LÆREREN, ELEVEN, BIBLIOTEKAREN Lars Qvortrup Middelfart 23. oktober 2007.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Vidensøgning og informationshåndtering E69.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER
Fjernlånskonference Hindsgavl 2009 Helle Brink, Statsbiblioteket
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Elevplankonference september
Fleksibel biblioteksbetjening Middelfart
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
Stat Amt/ region Kom- mune Nuværende arbejdsdeling Stats- model Regioner med smal opgaveportefølje Bred kom- munemodel Uændrede.
Implementering i Region Midt
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt Et eksempel.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Bøger til tjeneste.
Det samarbejdende biblioteksvæsen og DDB
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Projekt: Koncept til formidling
Digital forandringsledelse
Præsentationens transcript:

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution bibliotekarrollen

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Bibliotekarfaget ind i hjertet af uddannelsen

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Bibliotekarrollen Drift Fagligt/ pædagogisk

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Folkebibliotek - fagbibliotek

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Organiseringen – det bærende led Teamstrukturen Karakter af praksisnetværk Fagreferentrollen Studiebeskrivelserne/fagbeskrivelserne

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Bibliotekarrollen Problematikker Gevinster

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Sammenhæng og helhedstænkning Samundervisning Læringssynet

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Kontekstuel læring og den lokale diskurs Informationskompetence er ikke løsrevet fra læringssituationen Skræddersyning Fagfaglige og biblioteksfaglige kompetencer Bibliotekarens kompetencer i relation til konteksten

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Videnstrategien Funktionen er ikke længere en søjle

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Læringscentre Bibliotekarer og IT Bibliotekarer/fagene Mere end en støttefunktion Kræver integration

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Bibliotek & uddannelse Integration mellem bibliotek og uddannelse Integration mellem søgeprocessen og faget Uddannelse - opløsning ind i uddannelsen

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Uddannelsebiblioteket ”Biblioteket er først og fremst vigtig som et redskap for et formål, ikke for seg selv. Dette formålet vil i kunnskapssamfunnet være elevens eller studentens læring. Vi ønsker å oppnå det usynlige biblioteket som er integrert i den lærendes arbeidsmetoder og i den øvrige læringsinfrastrukturen som hun omgir seg med. Det vi si integrering med morinstitusjonen når det gjelder utdanningsbibliotekerne, Ikke mindst betyr det at man må arbeide sammen med andre personer som er viktige for studentens læring, som for eksempel læreren. Det er vanskelig å komme noen vei hvis læreren og bibliotekaren representerer helt ulike læringssyn” (Egeland, 2004: 57).

Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Egeland, Lars (2004): Det handler om læring, ABM skrift, 9, Lokaliseret d