1 18.05.11 Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Dataindsamling og kildebearbejdning
De sidste undervisningstimer
Kvalitative data/ Empiri
Grundlæggende metode og videnskabsteori
Eksperimental Design and Analysis
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Kvantitative metoder
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Vejledning i projektarbejde
Om meningsmålingers kvalitet
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
12 Kursusgang: Brug af undersøgelser, evaluering og eksamen
13 Kursusgang: Brug af undersøgelser og eksamen
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Eksamen og midtvejsevaluering. 2 Eksamen Enkelt eksamen: 25 min. inklusiv votering og 3-4 min. individuelt oplæg pr. studerende Valgfrit.
Martin Sandø Servicestyrelsen
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Eksamen.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Validitet og reliabilitet
Validitet og reliabilitet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Godmorgen og velkommen til AT4. AT, AT, AT…hvad er det nu lige, det er…? Faget hvor det tværfaglige er i fokus En SAG vil styre forløbene I skal vide.
Afgangsprojekt Fast Ejendom Akademiuddannelsen i Finansiel Rådgivning
1 Sidste kursusgang Forberedelse til eksamen
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Kursus i Målgruppeanalyse
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
Orientering om bachelorprojekt 2015
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
SKABELON.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO SKRIV!.
Præsentationens transcript:

Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd

2 Eksamen - formelt Enkelt eksamen: 30 min.(incl. votering). Et individuelt oplæg pr. studerende på max 7 min Karakteren falder lige efter Lad være med at brug powerpoint kanon eller teknisk udstyr – hvis det driller, går der tid fra jeres eksamination Hvis I vil bruge Powerpoint hav det på en USB-nøgle helst samlet for gruppen hvis I er flere

Gode råd 1 Hav fokus på problemerne i jeres projektrapport og hvordan det kunne gøres bedre – vær selvkritiske! Brug ikke tid på at forklare os de teorier I har gennemgået – hvis vi ikke spørger. Fremdrag perspektiverne af projektarbejdet Jeres emne er ”ligegyldigt”. Det er måden, hvorpå I har behandlet det, der er vigtigt Hav afstand til jeres emne – også selvom i brænder for det 3

Gode råd 2 Lav en ansvarsfordeling i gruppen, så I virker som en samlet gruppe – indled med den i første oplæg To klassiske spørgsmål: -Hvis du vidste hvad du ved nu, hvordan ville du så lave opgaven/problemformuleringen/intervie wet? -Hvis du var konsulent og skulle rådgive XXX hvad de skulle gøre, hvad ville du så sige? 4

Gode råd 3 - Projektrapport Refleksion Selvkritik Argumenter for valg Oplæg Refleksion Selvkritik Eksamination Reflekter over spørgsmål Indrøm fejl 5

Gode råd 4 Sørg for, at I har styr på centrale begreber. I skal vide, hvad der er forskellen på kvalitativ og kvantitativ metode. Og I skal forstå begreber som ”repræsentativitet”, ”Fokusgruppe”, ”stikprøve” osv. 6

Et eksempel på fremlæggelse: boyfriend.dk Spørgeskemaundersøgelse

Formål med spørgeskema At få kendskab til det mulige omfang og relevansen af problematikker på sitet Rasmussen og Fischer (2008): Spørgeskemaundersøgelse er en kvantitativ undersøgelsesform der baserer sig på en forståelse af at det er muligt at kvantificere dele af den sociale og (mindre dele af) den kulturelle virkelighed.

Reliabilitet og validitet Manglende veldefineret problemformulering Manglende veldefinerede problematikker Manglende afprøvning af skemaet

Problemer ved spørgeskemaet Bred og ufokuseret spørgeguide – need to know eller nice to know Ledende spørgsmål og spørgeguide Farvede spørgsmål Manglende svarkategorier Indforståede spørgsmål Politisk korrekte svarmuligheder Tvetydige spørgsmål / uklare svarkategorier Åbne spørgsmål Manglende analyse Distribuering af spørgeskema Næsten en komplet liste over klassiske fejl fra Hansen, Marckmann og Nørregaard-Nielsen!!!

Udbytte? Formål og problemformulering skal være helt klart Sørg for at stille de rigtige spørgsmål Overvej om en kvalitativ metode er bedre egnet