Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Arbejdspladsudvikling
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Ledelse i Praksis – 4. aften
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Vold - et fælles anliggende
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Årskonference 2009 SSID 29. april 2009
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Gode Trivselsprocesser
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Relationskompetence – hvad er det?
Personalemøde den 4. juni 2008 Koncern Økonomi: Værdier - og handlinger Personalemøde den 4. juni 2008.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Videngrundlag  ”Metodeudvikling vedrørende behandling af psykisk arbejdsmiljø i APV-arbejdet”. Rapport af Kaia Nielsen m.fl.  “Virksomheders indsats.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Kunsten at give god feedback
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Den værdifulde arbejdsplads
Vidensbaseret praksis i botilbud
Mere MOST - mindre fravær
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
EUC Syds værtskabsmanifest
Personalemøde – opfølgning på MTU
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Region Midtjyllands opgave
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer Involver medarbejderne Sæt tid af til drøftelserne Drøft god og dårlig trivsel Prioritere indsatsområderne 1-2 områder 1

Speeddating! Fortæl din ”kollega”: Hvad trivsel er for dig 2 2

God trivsel … handler om at skabe balance mellem de udfordringer, der gives og de ressourcer, som er til rådighed opstår i dialogen og kommunikationen på alle niveauer i organisationen Fysisk og mentalt overskud 3

Find dialogmetoder på www.arbejdsmiljoviden.dk/trivsel

Åben dialog Arbejdsglæde Arbejdspladsudvikling Dialogmøde De fem dialogmetoder Åben dialog Arbejdsglæde Dialog om udvikling af arbejdsglæde Arbejdspladsudvikling Ønsker og drømme om fremtiden Dialogmøde Det der fungerer og det der bør udvikles 5 5

Styret dialog Dialogspil Kulturdialog Udsagn om hverdagssituationer De fem dialogmetoder Styret dialog Dialogspil Udsagn om hverdagssituationer Kulturdialog Hvad gør vi ”altid” eller ”aldrig” 6 6

Dialogmøde – efter målingen Struktur (2 møder): Dialog om det, der fungerer og det, som bør forbedres Dialog om handlemuligheder Resultat: Drøftelserne giver input til en handleplan Arbejdsform (typisk): 2 møder á ca. 1,5 times varighed

Design - flipoverark Møde 1 Møde 2 Forhold vi ønsker at bevare/få mere af Samarbejde med nærmeste leder Løsningsforslag Forhold vi ønsker at udvikle Alle på arbejdspladsen behandles ligeværdigt Løsningsforslag Møde 1 Møde 2

Handling – find ud af, hvad I vil gøre og hvordan Den gode trivselsproces – et eksemplarisk forløb Handling – find ud af, hvad I vil gøre og hvordan Konkrete handlinger Indsatsen – en del af hverdagen 9

Konkrete handlinger - eksempel Hensigtserklæring: ”God tone” Konkret: ”God morgen” ”Hvad har du gang i”

Indsatsen en del af hverdagen Eksempel: Fælles værdigrundlag, som en ramme for at forbedre samarbejdet Tale med hinanden om følelsesmæssige krav og om forskelle i den daglige praksis Forbedring af personalemøderne

Trivsel på flere niveauer - en fælles udfordring og et fælles ansvar IGLO Trivsel på flere niveauer - en fælles udfordring og et fælles ansvar Organisation Ledelse Gruppe Individ   IGLO-modellen er udviklet af Michael Martini Jørgensen, i samarbejde med Michael Munch-Hansen og Karina M. Nielsen. Teamledelse med det rette twist, NFA 2008. 12

Indsatser på fire niveauer Et eksempel:: Socialt fællesskab Indsatser på fire niveauer Individ Være åben og aktivt deltage i det sociale liv på arbejdspladsen Gruppe Være opmærksom på at alle er en del af gruppen. Tage særlig hånd om nye kolleger Ledelse Skabe tid og rum til, at personalet i fællesskab kan tale om både arbejdet og det sociale liv på arbejdspladsen Organisation Retningslinjer for god tone på arbejdspladsen Arrangere sociale sammen-komster På dette billede vil der være et link til DR, da Malene skal afslutte Inspiration: Teamledelse med det rette twist, NFA 2008 13

Den gode trivselsproces – et eksemplarisk forløb Link til DR 14