Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederudvikling.
Advertisements

Analyse af eksterne og interne forhold
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Den glade CEO og iværksætter!
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Analyse- og udviklingsmodel
Det autentiske menneske
Teambuilding - selvevaluering
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.
Virksomhedens vision, mission og værdigrundlag
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Definition på strategi
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Fakta om AL-Bank Landsdækkende 66 filialer (incl. 5 fra Roskilde Bank). Etableret 1919 – til Århus i Ejes af fagbevægelsen m.fl private.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
JOBVÆKST Mariagerfjord
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Erhvervsservice Vækst og udvikling
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
At deltage i projektarbejde
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !

Implementering af strategi
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
21. Den strategiske plan.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Grundliggende principper
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Handlingsplan 2015.
Mission, vision og forretningsidé
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007

Mikael Vest f. 1969, finansuddannelse, HD (R), Stifinder, tlf Gift med Charlotte, pigerne – Isabella, Amalie og Caroline Adm. direktør, Danmarks nye innovative pensionsselskab letpension Tidl. direktør, Jyske Bank, Nye forretningsområder og afd.direktør: Særlige kompetencer; forretningsledelse- og udvikling, strategiske udviklingsprojekter, medarbejderledelse, salgskultur og rådgivning af større virksomheder/landbrug Ekstern lektor, Handelshøjskolen i Århus Arbejdsområde; strategi, organisation og værdiskabelse Forfatter- og foredragsvirksomhed, herunder bl.a. ”Strategi i vindervirksomheder” Inspiration og sparring til ambitiøse virksomhedsledere Motto ”Hellere være noget for nogen – end ingenting for alle!”

Program ”behovet for strategisk planlægning, landmandens udbytte samt proces og værktøjer” Hvad er strategi? Hvad er en vindervirksomhed ® ? Hvordan skabes struktur og overblik i landbrugets strategiarbejde? Hvad kendetegner en god strategiudvikling i landbruget? Hvad stiller vi op overfor den ”selvfede”?

”Strategi er ikke noget vindervirksomheder har i ringbind – det er noget vindervirksomheder gør!”

Definition af strategi Vejen til målet …. …. gennem et mønster af handlinger, der skaber konkurrenceevne og merværdi

Den røde tråd i strategi

Hvad betyder ejeres præferencer for strategien? Hvilke historiske bindinger og traditioner? Hvad motiverer ejerne og lederne? Hvad med viljen og evnen? Hvordan er risikoprofilen? Hvad med hensyn til stakeholders? Hvad med generationsskifte (exit) Hvad med forskellige præferencer mellem ledelse og ejere?

Proaktiv planlægning Som erhvervsleder er det vigtigt, at man midt i den hektiske hverdag ikke altid har næsen nede i plovfuren, men også husker at kigge op mod solen bag skyerne. Det handler om at finde balancen mellem på den ene side at få noget fra hånden og på den anden side at bevare en vis tilbagelænet ro Direktør og coach Lasse Zäll Pathfinder A/S

God strategiudvikling i vindervirksomheden Konsistens – ikke indbyrdes modsætningsforhold Realistisk – svært, men opnåeligt Skræddersyes ud fra forandringsbehovet Holdbare konkurrencefordele Bedre resultater Kort sigt Lang sigt …. Og husk vækst er ”kun” resultattavlen!

Hvad er en vindervirksomhed ® ?

13 vurderingskriterier for strategien i en vindervirksomhed ® VurderingskriterierMålepunkter 1. Tilfør kompetencer til strategi Tilfør ledelsen de nødvendige kompetencer til at udvikle strategier til at imødegå de strategiske udfordringer fra den stigende konkurrence. 2. Shareholder valueSkab langsigtet værdi for virksomheden i ejernes interesse. 3. Opbyg relationer til interessenter Byg virksomheden op som et åbent system med innovative relationer til interessenter: Kunder, medarbejdere, leverandører og samfund.

13 vurderingskriterier for strategien i en vindervirksomhed ® VurderingskriterierMålepunkter 4. Kend virksomhedens omverdenen Analysér virksomhedens udfordringer med globalisering, hastig teknologisk udvikling og skred i sociale værdier og opbyg de nødvendige relationer. 5. Kend interne ressourcer og kernekompetencer Analysér virksomhedens interne ressourcer og kompetencer og find dens kernekompetencer 6. Brug lederskab med processer og skab resultater Anvend lederskab sammen med og gennem medarbejdere ved processer, der skaber resultater for interessenter og ejere.

13 vurderingskriterier for strategien i en vindervirksomhed ® VurderingskriterierMålepunkter 7. Forstå kritiske succesfaktorer Identificer virksomhedens kritiske succesfaktorer og opnå forståelse for nødvendige forandringer til at indfri de strategiske udfordringer 8. Ultimativ og unik vision og mission Skab innovation gennem en ultimativ og unik vision og mission. 9. Gå i spidsen og kommuniker vision forståeligt Ledelsen går i spidsen for forandringer og kommunikerer visionen.

13 vurderingskriterier for strategien i en vindervirksomhed ® VurderingskriterierMålepunkter 10. Værdier støtter visionen Visionen støttes af værdier, som medarbejderne er enige om udtrykker, hvad organisationen står for, og hvad der er ledende for alle aktiviteter. 11. Styr virksomhedens risici Ledelsen opbygger effektive systemer til afdækning og eliminering af risici 12. Kommuniker muligheder og risici 13. Handlekraft Ledelsen kommunikerer om muligheder og risici, Strategi er ikke noget, vi har – det er noget, vi gør.

Hvad stiller vi op overfor den ”selvfede”? eller Derfor er strategi vigtig!

Yderligere interesseret? … tjek Mikael Vest - telefon

…. eller bare vær’ som ”Indy”