Kulturelle forhold og kulturbegrebet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Advertisements

Skoleparathed.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Venedig – PID konference
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Kultur på arbejdspladsen Når ”ja” betyder ”nej”
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kursus i Virksomhedsledelse 2005
Kultur i organisationer
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
NOEA/Aalborg Universitet
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Sociologi – Individ og samfund
5 Internationalisering
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Den globale udfordring
Lidt om at flytte bjerge
Forandring og læring i organisationen
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Mentorforløb mere end bare sidemandsoplæring
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Brobygning International dag.
Shine og virksomhedskultur
Organisationens kultur, værdier og etik
Hvorfor Kjøbenhavns Amatør Sejlklub? Jeg er kommende sejler. Jeg bor i nærheden af Svanemøllehavnen. Kender jeg KAS? Kan man kende forskel på KAS og de.
Transitioner.
det multikulturelle læringsrum
1.Lektion: Identitet i forandring
Den lærende organisation
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Ideen bag FVT for kem-bio-nano. Dannelsens kompetencer 1.kunne redegøre for hændelser i og omkring det biokemiske, kemiske, miljøkemiske og nanoteknovidenskabelige.
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
KULTURMØDER 1 - Fordomme, stereotyper og kultur
1. lektion: Danmark i verden
Sportsmanagement November 2008
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
28. februar 2007Organisationskultur i Praktikkenside 1 Organisationer Struktur og kultur - for praktikanterne under RUC’s praktikordning
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Grundlæggende teoretisk statistik
Andensgradspolynomier
Interkulturel kommunikation
Kursus i Virksomhedsledelse 2004
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Organisationskultur Kapitel 4.
Fakta om RemisenBrande:
Ulla Ølgaard November 2007 Fra læring til praksisudvikling Den lærende organisations feber som tegn på god epidemi!
Iben Jensen Kulturforståelse Kommunikation, forældre og praksis SPIREN Januar 2010 v. Iben Jensen.
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur Kapitel 4: Gennemgang af Geert Hofstedes seks kulturelle dimensioner , Copyright.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Kultur Kapitel 2 Mie Femø Nielsen og Brian L. Due.
INTRO NOl-LEOOS Dette projekt (projekt nr NO1-LEO ) er finansieret med støtte fra Europa Kommissionen. Denne publikation.
Hvad er kultur?.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Normer, Roller, Etik og Dilemmaer
Fleksible fællesskaber
Dansk kultur og selvforståelse
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Hvad er KUU for en uddannelse ?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
KulturProff.
HVAD ER ADFÆRD?.
Præsentationens transcript:

Kulturelle forhold og kulturbegrebet http://www.globalskole.dk/globalundervisning/Ungdomsuddannelser/Emner/Demokrati/metode/kulforskel.htm Martin Klitskov 3ØMA

Kulturelle forhold Miljøafstand Markedsføring Sammenligning til hjemmemarkedet Det overordnet emne Større miljøeafstand, mere markedsføring Miljøafstand – er et udtryk for forskelle i kultur, sprog, geografiske forhold osv. Er man etableret i Spanien og vil ind i Portugal, så ser man ikke miljøafstanden fra DK, men fra spanien til portugal. Viden i forhold til kulturelle forhold er vigtigt, det påvirker markedsføringen og har en indflydelse på hvor stor en succes man kan blive i det givet land. Det kan også hjælpe på den måde at udvikle markedsføringen på sit hjemmemarked.

Kulturbegrebet Geert Hofstede Kultur ”Er den kollektive mentale programmering af sindet, der adskiller medlemmer af en gruppe fra medlemmerne fra en anden.” Værdier ”Udtrykker det, der i en kultur opfattes som henholdsvis positivt og negativt.” Normer ”Er uskrevne regler, der styrer adfærden. Forretningslivet indeholder regler for, hvordan man bør opfører sig, når man færdes i en bestemt kultur.”

Kulturbegrebet Edgar Schein 3 Kulturniveauer / Isberget

De 3 Kulturniveauer / Isbjerget Artefakter Værdier og Normer Grundlæggende antagelser Artefakter – det er det synlige – fysisk, sprog, traditioner og historier. Værdier – Virksomhedens vision, mission og værdier. Grundlæggende antagelser -