Faglærersamling 1.-3. oktober 2013 Orientering om anbefalingerne vedr. AEU-studieordningen 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Digitalisering.
Forældreorientering Skolereformen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Online kollaborativ undervisning
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Opgaven jeg fik stillet
Reformmesse på Sofiendalskolen
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Earth Hour Idékatalog Inspiration og ideer til din virksomhed.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Mødeledelse og deltagelse
Matematik afgangsprøve 2013
Elevaktiverende undervisning
Tina Sneholm Andersen tian
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Tina Sneholm Andersen tian
Eksempel på struktur på et Grundforløb
Økonomi og Jura 19 Uddannelse lokalt Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Et fagligt løft af folkeskolen.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Sunds skole Evaluering
Centerledermøde April 2014 Sisimiut Center for National Vejledning.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Prøveresultater 2008 Gennemsnitskarakterer i 10. klasse Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 12 af 27. juni.
Målgruppe: De 18 – 25 årige. Tiltag efter 10.klasse Både efterskolepladser og udvidet skolegang.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Studiestartsprøve 2014 d. 18 September 2014.
Fravær og Frafald Birgitte la Cour Bergmann Vicerektor, Kursusleder
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Netværk Dagtilbud & Skole.
FA-mik misilitsitsisarnerit FA prøver
Modul 7: ”Sådan skriver og sender du en ”
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Faglærersamling oktober 2013 Orientering om anbefalingerne vedr. AEU-studieordningen 1

2 Faglærersamling  Afholdt oktober i Nuuk  Deltagere: 30 lærere  Facilitator Kjeld Hansen, Oqaatsinik Pikkorissarfik Sisimiut  Pris: kr  7 oplægsholdere  Stormvejr

Anbefalingerne 3 5 emner 1) Videndeling 2) Undervisningsmaterialer 3) Prøver 4) AEU-studieordning 5) Diverse

Videndeling  Job swop  Forum (IT) – konferencerum  Udveksling af ideer  Lærerne skal kunne åbne f. eks. Youtube og lignende sider til undervisning  Piareersarfiit får en fælles hjemmeside, hvor man kan se hvad andre brugere laver i undervisningerne og få inspirationer (evt. fagvis)  Årsplaner (bl.a. prøveterminer)  Opdaterede studieordninger  Mapper:  AEU1-fag, AEU2-fag, Lærere, Elever, Evt. FA 4

Undervisningsmaterialer  Der skal være sammenhæng mellem studieordningen og materialer  Ilinniusiorfik kunne lave undervisningsmaterialer til Piareersarfiit  Udvikle/samle to-sprogede materialer  Atuartitsissutissatut atuakkat atorneqarsinnaasutut inassuteqaatit ilanngunneqarsimasariaqarput / Der bør være henvisning til undervisningsmaterialer i studieordningen  Ensartet materialer  Bedre IT-udstyr (pakkeløsning) 5

AEU-prøver  Skriftlige/mundtlige prøver skal afspejle studieordningen  Digitalisering  Undervisning skal understøtte prøverne  Mundtlighed skal afprøves  Der skal oprettes en opgavekommission  Intern censur skal indføres  Ilinniartut allagaataasa misilitsinnermi atorneqarsinnaanerat allattariarsornikkut misilitsinnermi atorneqarsinnaasariaqarput / Elevernes noter fra undervisningen bør tages med til eksamen  Prøverne skal afspejle uddannelsesinstitutionernes adgangskrav, sådan at man ikke sender håndbold-hold til fodboldkamp 6

AEU-studieordning  Udvikling af studieordningen – hvad er det politiske mål?  Studieordningen skrives på grønlandsk og oversættes til dansk  Tilføjes afsnit omkring gennemførelsesvejledning og placering  Hvor går aldersgrænsen og findes der en klar grænse?  Hvor mange fag er støtteberettiget?  Forslag til konkret materiale  90 lektioner og med begrundelserne:  Materialebrug  Lokalebrug 7

Fortsat AEU-studieordning  Lærerressourcer  Forberedelse og rettetimer  Modul 1-tiimit:  Misissueqqissaarnerit assigiinngitsut ingerlanneqalereertassasut / grundig tests skal foregå  Atuartitsissutissallu sinneri annertusiartuaartillugit / Læringsmål skal blive større fra modul 1 til 4. 8

Diverse  Ledelse/ledere med pædagogisk baggrund  Tiltag til mindskelse af frafald:  Idræt  Social/lektiecafé  Flere kollegier  … (ressourcer fra pulje) 9

Hvad så bagefter?  Konkrete tiltag startet:  AEU-prøver  E-forum.gl 10