Udviklingsprojektet: Deltagelse for alle – også i uddannelsessystemet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Energi- & Vandværkstedet
Projektudviklingsworkshop Det gode boligliv
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Velkommen til Mentoruddannelse
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Talentinternat modul 3..
Hvad render vi rundt og laver?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Relationer – børn og voksne
Velkommen til alle Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Omgangstone og kollegialitet
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Misbrugsbehandling i et ungdomsperspektiv -
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Læse/studiegrupper.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Børn og pædagoger i en digital verden
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Studiestartsprojekt Projektet Emne: Studenterlivet ved SDU Slagelse – I skal undersøge, hvordan forskellige parter (universitetet, medierne, kommunen,
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Mød Aalborg Universitet
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Udviklingsarbejde University College Sjællands brug af læremidler Læremiddel.dk 1Hold 09D & Inge Bjørnshave.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Pædagogens univers.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Bachelorprojektvejledning?
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Udviklingsprojektet: Deltagelse for alle – også i uddannelsessystemet Formål og struktur

Formål 1 Vi skal skabe større samfundsmæssig forståelse for skoler og uddannelsesstedernes pædagogiske betydning for udviklingen af et mere humant og demokratisk skole- og uddannelsessystem i Danmark

Formål 2 Vi skal udvikle bidrag til den offentlige debat om uddannelse for unge med særlige læringsforudsætninger.

5 arbejdsseminarer (9.30-15.30): Struktur 5 arbejdsseminarer (9.30-15.30): 1-2: Hvad er fælles og grundlæggende for pædagogisk praksis på skoler-/uddannelsessteder i Ligeværd ? 3-5: Hvordan kan vi formidle vores fælles viden/erfaringer til resten af verden ?

Fordi: ”En organisation, som ikke er professionel, men som forsøger at blive det, må gennemgå en kulturel forandring: Der må udvikles en forståelse for organisationens specielle kompetence, og den må anerkendes både af medlemmerne og udenforstående iagttagere” (Erling Lars Dale, Pædagogik og professionalitet, Klim, 1998, side 20, min fremhævelse)

Arbejdsseminaret 1-5 undervisere fra hver skoler og uddannelsessteder Skal forsøge at udvikle og formulere fælles forståelser af hvilke betydningsfulde pædagogiske bidrag til god uddannelse for unge med særlige behov, der er udviklet på skoler og uddannelsessteder i Ligeværd.

Frihed og fællesskab I er mange forskellige skoler og uddannelsessteder, som har forskellig intern kultur. Det er en god mangfoldighed, der skal fastholdes I dette projekt er det formålet at finde ud af, hvad I har til fælles i jeres mangfoldighed !

Platform www.goduddannelsetilalleunge.dk: Informationer Referater Kommunikation Produkter (ord, lyd eller billeder) Et lukket rum til at eksperimentere Kilde til videre offentlige produkter

UC Syddanmarks medarbejdere Leo Komischke-Konnerup Cand. Pæd. Pæd., chefkonsultent, phd-stipendiat, Forskning og udvikling ved UC Syddanmark, Nationalt videncenter for Inklusion og Eksklusion Marie Skødt Uddannet på Semiotik og Afsætningsøkonomi og Humanistisk Information og Kommunikation . Underviser i videregående kommunikationsteori Jørgen Gleerup Uddannelsesforsker og lektor på SDU Jens Juulsgaard Chef for Efter og videreuddannelsesafdelingen på UC Syddanmark, systemisk proceskonsulent Lene Due Andersen Cand. Pæd. Psyk, pædagoguddannelsen UC Syddanmark Simon Schulin Cand. mag. i filosofi, innovations- og kompetencekonsulent, forskning og udvikling UC Syddanmark, Videncenter for Ledelse og Organisation Iben Benedikte Valentin Jensen Cand. Pæd. Pæd .og master i professionsvejledning, forskning og udvikling UC Syddanmark, Videncenter for Almen pædagogik

Ekstra resurser Studerende fra ”medie og kommunikation” på UC Syddanmark, der kan give faglig sparring omkring platformens muligheder (eksamensopgave) Studerende fra pædagoguddannelsen, der skriver bacheloropgave om jeres skoler/uddannelser ! Medarbejdere på skoler/uddannelsessteder, der har nogle særlige kreative kompetencer, der kan bidrage til mediebilledet til udviklingsprojektet

Skolen/uddannelsesstedets resurser 1- 5 medarbejdere, der synes, det er givende : At diskutere egen og andre pædagogiske praksis At skabe produkter i en kreativ proces (ukendt) At handle konkret og tænke højt At arbejde kritisk konstruktiv i et fællesskab At eksperimentere og lande-igen At tage et ansvar for forbindelsen til egen skole/uddannelsessted

Hvor og hvornår Bygningen i Vejle kl. 9.30 – 15.30: 1) torsdag den 28. november 2013 2) torsdag den 30. januar 2014 3) torsdag den 13. marts 2014 4) torsdag den 24. april 2014 5) torsdag den 22. maj 2014

1. arbejdsseminar Hvad er fælles og grundlæggende for pædagogisk praksis på skoler-/uddannelsessteder i Ligeværd ? 9..30 - 10.00 Morgenkaffe 10.00 – 12.00 Inspirationsoplæg Lene Tanggaard frokost 13.00 -15.00 Tværprofessionelle netværk 15.00- 15.30 Fælles afslutning

”Hjemmearbejde” mellem seminarerne De udsendte sparrer med kolleger/ledelse/bestyrelse hjemme på skolerne/uddannelsesstederne ved at formidle seminarets tværprofessionelle netværksarbejde. Kollegernes respons formidles til netværksarbejde på næste seminar. Grupperne får dermed respons/inspiration fra 5 skolers ansatte ved hver arbejdsseminar !

2. arbejdsseminar Hvad er fælles og grundlæggende for pædagogisk praksis på skoler/uddannelsessteder i Ligeværd ? 9..30 - 10.00 Morgenkaffe 10.00 – 12.00 Tværprofessionelle netværk frokost 13.00 - 15.00 Inspirationsoplæg Lars Olsen 15.00- 15.30 Fælles afslutning

3. arbejdsseminar Hvordan kan vi formidle vores fælles viden/erfaringer til resten af verden ? 9..30 - 10.00 Morgenkaffe 10.00 – 11.00 Leo Komischke-Konnerup (phd) 11.00 – 12.00 Netværkene fremlægger for hinanden frokost 13.00 - 15.00 Netværkene fremlægger for hinanden 15.00- 15.30 Fælles afslutning

4. arbejdsseminar Hvordan kan vi formidle vores fælles viden/erfaringer til resten af verden ? 9..30 - 10.00 Morgenkaffe 10.00 – 11.00 Leo Komischke-Konnerup (phd) 11.00 – 12.00 netværkene skaber offentlige produkter frokost 13.00 - 15.00 netværkene skaber offentlige produkter 15.00 - 15.30 Fælles afslutning

5. arbejdsseminar Hvordan kan vi formidle vores fælles viden/erfaringer til resten af verden ? 9..30 - 10.00 Morgenkaffe 10.00 – 11.00 Leo Komischke-Konnerup (phd) 11.00 – 12.00 netværkene fremlægger de offentlige produkter frokost 13.00 - 15.00 netværkene fremlægger offentlige produkter 15.00 - 15.30 Fælles afslutning

Efter seminarene Styregruppen har hermed en masse offentlige produkter på platformen, der kan danne afsæt for offentlige produkter

Summa Summarum ”Det bæredygtige værksted ” i Bygningen i Vejle Vi har kun os selv Vi er de eneste, der ved Vi skal have hentet det frem, vi ikke i hverdagen formulerer/viser i offentligheden Vi skal have fundet en form at vise det i

Opstartsmødet Vi tager en forsmag nu ! Dagen i dag bliver en del af den viden/erfaring, der knyttes til udviklingsprojektet og phden ! Efter frokost : 13.00 - 14.30: Vi går i de tildelte grupper, hvor der ligger en manual på 6 dialogkort 14.30 – 15.00: Efter gruppearbejdet sætter vi os sammen med en anden gruppe og et styregruppemedlem som fælles tovholder og opsummerer gruppernes snak 15.00 – 15.30: Vi mødes i plenum og runder af med en sang (husk overgangene tager tid )

OBS Vi er fordelt ud på mange rum og gangarealer: I har et styregruppemedlem, som I hele tiden har mulighed for at finde, de er tæt på jer (præsentation her) Leo kommer rundt i grupperne for at lytte og notere (flue-på-væggen) Når I har siddet i den lille gruppe 1½ time, kommer styregruppemedlemmet og henter jer. I sættes sammen med et par andre grupper. Her er styregruppemedlemmet tovholder/tidsholder/referent og i denne lidt større gruppe, deler I, hvad I har talt om i den lille gruppe (vidensdeling). Kl. 15.00 samles vi her igen til en fælles farvel-sang og videre information