Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Faglig læsning i naturfagene
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Formåls-beskrivelsens betydning
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Kompetencemål og tilrettelæggelse af undervisningen
Er ændringer forbedringer?
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
KOMpetenceMål i PraksIS
Kompetenceorienteret curriculumlogik
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Mad, Måltider og Pædagogik
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
IT i undervisningen.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Taksonomisk mindmap i religion
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Læringsmål, planlægning og fagteamsamarbejde
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Om kompetencemål og planlægning af undervisning Tomas Højgaard KOMPIS-projektdag Slagelse, 28. april 2010.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Læring, kommunikation og samarbejde
Fælles mål 2009 Isboden.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Videndeling - hvad er der sket? - hvad er på vej?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Matematiske kompetencer
Velkommen til fagligt samspil
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Prøven i Natur/teknologi
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse, 3. september 2009

Pensumitis Pensumitis betegner den sygdom der består i at faglighed forveksles med pensumbeherskelse og undervisning forveksles med tilegnelse (Jensen, 1995).

Faglighed og kompetencer Kompetence bruger jeg som betegnelse for nogens indsigtsfulde parathed til at handle på en måde, der lever op til udfordringerne i en given situation. Et begreb orienteret mod handling. Alle kompetencer har en aktionsradius. (se Jensen, 2009, og Jørgensen, 1999)

Målstyret (års)planlægning Langsigtede vs. kortsigtede mål. Modulisering: Fra en samlet mål- og indholdsbeskrivelse til planlægning af afgrænsede moduler med få og overskuelige mål, som kan fungere som perspektiv på modulets tilrettelæggelse og gennemførelse.

Arbejde med gode opgaver Kortsigtede mål vs. konkrete situationer. Kompetencer som perspektiv på opgaver: –Med afsæt i en eller flere kompetencer. –Med afsæt i fagligt stof, fx et centralt begreb.

Målstyret (års)planlægning og arbejde med gode opgaver Pointe: Faglige kompetencebeskrivelser har et potentiale som “sparringspartner” for læreren (eller lærerne) i arbejdet med at skabe sammenhæng mellem de langsigtede mål med undervisningen (læreplanens og ens egne), årsplanlægningen, tilrettelæggelsen af de enkelte forløb og udfordringen af eleverne i den konkrete situation. (se fx Jensen m.fl., 2004, Jensen, 2009, og Jensen, 2007, kap. 12)

Pensumitis-”vaccine” og læreplansstruktur Målstyret (års)planlægning støttes af en læreplan der –arbejder med kompetencer og stofområder som to ikke-sammenfaldende indholdsdimensioner. –er overskuelig og åben i sin struktur, så den byder sig til som tænkeværktøj for lærerne.

Pensumitis-”vaccine” og læreplansstruktur Tankegangsk. Problembeh.k. Modelleringsk. Ræsonnementsk. Repræs.tionsk. Symbol-form.k. Kommun.tionsk. Hjælpemiddelk. StofområdeTal- omr. Arit- metik Alge- bra Geo- metri …Områ -de n Kompetence

Fælles Mål II – et anbefalet fugleperspektiv Tankegangsk. Problembeh.k. Modelleringsk. Ræsonnementsk. Repræs.tionsk. Symbolbeh.k. Kommun.tionsk. Hjælpemiddelk. StofområdeTal og algebraGeometriStatistik og sandsynligh. Kompetence

Modelleringskompetence som eksempel (se Jensen, 2007 og 2009) Matematisk modelleringskompetence betegner nogens indsigtsfulde parathed til at ”udføre matematisk modellering og afkode, tolke, analysere og vurdere matematiske modeller.” (Fælles Mål II)

Oplevet virkelighed Undersøgelsesområde System Matematisk system Erfaringer/ resultater Motivering Systematisering Matematisering Matematisk analyse Fortolkning Evaluering Handling/ erkendelse

Udfordring af dækningsgraden – undersøgelser fra Matematrix 7-9 Hvor meget sparer du ved at gå på udsalg? Hvordan har din by udviklet sig? Hvor mange vindmøller skal der bygges i Danmark? Kan man motionere sig slank? Hvilken transportform er bedst? Hvad er sammenhængen mellem den indkomst man har, og den skat man betaler?

Referencer Jensen, J.H. (1995). Faglighed og pensumitis, Uddannelse 9, pp Jensen, T.H., Larsen, L.H., Pedersen, B.B. & Sonne, H. (2004). Matematrix 7. København: Alinea. Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt – hvorfor ikke? IMFUFA-tekst, nr Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.d.-afhandling. Kan rekvireres ved henvendelse til Jensen, T.H. (2009). Modellering versus problemløsning – om kompetencebeskrivelser som kommunikationsværktøj, MONA 2, pp Jørgensen, P. S. (1999). Hvad er kompetence? – Og hvorfor er det nødvendigt med et nyt begreb?, Uddannelse 9, pp Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse, Uddannelse 9, pp Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie 18. København: Undervisningsministeriet.