Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side1 Støjplanlægning - Nye ideer Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 /

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Støj og stress i undervisning
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
DES årskonference 2013 Regeringens evalueringspolitiske program og de store velfærdsområder.
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
FN’s Handicapkonvention
ODENSE 2020 FRA STOR DANSK BY TIL DANSK STORBY
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Omsætning af viden til handling
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Beslutningsgrundlag COWI
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Konsulent Heidi Buur Holbeck Afd. for Plan & Miljø.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Støj- og luftforurening i søgaderne
AlmenBolig + …et forsøgsprojekt Rummelige boliger til en rimelig leje.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Ugeplaner Ugeplaner og dagbøger Og / eller…. Et kommunikationsværktøj
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet Er behandlingshyppighed et godt mål for pesticiders miljøbelastning? Christian Kjær, Peter Borgen Sørensen,
Region Midtjyllands tilbud 2013
Udviklingen i pesticiders belastning af miljøet i perioden Kim Gustavson, DHI
Høje Tåstrup kommune Sundhedsprofil og forebyggelse 11. september 2006
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Workshop 1 Integrering af et sundhedshensyn i udarbejdelsen af projekter og planer på det tekniske område.
Udlejningsejendommenes energiforbrug 9. november 2009 Hvordan kan klimaskærmen optimeres? Lars D. Christoffersen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fastholdelse af seniorer – erfaringer fra Odense kommune
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Fysisk aktivitet Fysisk aktivitet har en lang række gavnlige virkninger på helbredet Musklerne og skelettet bliver styrkede Motorikken forbedres Immunforsvaret.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Støjkortlægning og støjhandlingsplaner EU-direktiv om vurdering og styring af ekstern støj (2002) Bekendtgørelse om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Lyd og lys Hvad siger loven? DNs Lyd- og lysnetværk 20. februar 2011 Christian Poll Miljøpolitisk medarbejder Danmarks Naturfredningsforening.
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
Udvidelse af Århus Havn
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Byplanafdelingen Teknik og Miljø Aarhus Kommune Lokalplaner på vej 11. marts 2013.
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
150m høje Havvindmøller i St. Røttinge, Næstved kommune 1.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED EN NY POLITIK FOR BYLIV BYER & BYGNINGER I HOLBÆK KOMMUNE?
Borgermøde den 19. marts 2009 om Støjhandlingsplan for Ballerup Kommune
Trafikale og miljømæssige effekter
Vejstøj og planlægning
Pressemøde Region Midtjylland
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Præsentationens transcript:

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side1 Støjplanlægning - Nye ideer Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side 1

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side2 –Støjproblematikken i forhold til byudvikling. Med afsæt i en analyse fra kommuneplan arbejdet i København –Lydlandskaber som et redskab i planlægningen. Med afsæt i nyere svenske undersøgelser –Støjzoner som redskab i planlægningen I disse år er der stor aktivitet i kommunerne med byudvikling i form af byomdannelse af eksisterende byområder, f. eks omdannelse af erhvervsområder til boliger, byfornyelse i ældre områder samt udbygning af helt nye byområder. Hvordan kan byudviklingen harmonere med ønsket om at sikre gode støjforhold i den omdannede by ? Støjplanlægning – Nye ideer

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side3 Nye støjretningslinier i København >Konsekvenser af et forslag til ændringer i de hidtidige støjretningslinier og administrationspraksis i sager vedrørende trafikstøj >Miljømæssige og byplanmæssige konsekvenser, herunder muligheden for at bygge nye boliger, byens funktionalitet og kvaliteten af bylivet. >Eksempelområder som sæter fokus på forskellige typer af byudviklingsområder >Nye retningslinier skulle indskrives i kommuneplan 2005

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side4 Nye støjretningslinier i København >Ønske om tætte byområder med bymæssig intensitet. Grundlag for butikker, service, kultur, kollektiv trafik mv. >Områdets egen trafik kan betyde at 55 dB ikke kan overholdes >Forskellige former for byomdannelse med forskellige udfordringer/muligheder hvis de vejledende grænseværdier skal overholdes: -Huludfyldning -Ændret anvendelse – fra erhverv til bolig -Nye byområder på bar mark -Ændret anvendelse fra erhvervsområder til boligområder -Ændret anvendelse fra havneområder til boligområder

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side5 Nye støjretningslinier i København >Med afsæt i Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier sættes fokus på mulighederne for: -at overholde en grænse på 65 dB(A) ved nye boliger -at overholde en grænseværdi på 55 dB(A) i nye byområder, som er det langsigtede mål for et tilfredsstillende støjniveau i boligområder >Forskellige virkemidler afprøves og konsekvenser vurderes

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side6 Trafik og støjudviklingen Den generelle trafikudvikling frem til 2010 giver en gennemsnitlig stigning på 0,6 dB(A) EU-krav – motorstøj og dækstøj fra 2010 en effekt på -1,2 dB(A) Samlet effekt på bygader: -0,6 dBA() Støjbelastede boliger i København sammenholdt med trafikudviklingen

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side7 Støjgener og sundhedseffekter Vedvarende støj kan give… >søvnbesvær >stress >øget risiko for hjertesygdom >forværre psykiske symptomer Vedvarende støj kan… >påvirke sprogudviklingen og læseindlæringen hos børn

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side8 Sundhedseffekter - Risikofaktorer Køn: Mænd sammenlignet med kvinder (2) Rygning: Rygere sammenlignet med ikke rygere (1) Sukkersyge: Personer med sukkersyge sammenlignet med raske (1) Forhøjet blodtryk: Blodtryksforhøjelse over 150 mmHg sammenlignet med 10 mmHg lavere (1) Alder: Over 60 år sammenlignet med 10 år yngre (1) Støj: Støjniveau over 60 dB(A) sammenlignet med et støjniveau 5 dB(A) lavere (2) Luftforurening: Luftforurening med partikler (PM2,5) over 20 µg/m3 sammenlignet med 10 µg/m3 lavere (3) Cykling: Cykle til arbejde sammenlignet med ikke at cykle til arbejde(4) 1) Glostrupundersøgelserne 2) Den danske støjstrategi (ikke kontrolleret for alle andre risikofaktorer) 3) Pope et al ) Cykling,motion, miljø og sundhed. Det økologiske råd 2005 Basislinien i figuren svarer til risikoen for at en rask, 50- årig ikke-rygende kvinde uden forhøjet blodtryk for at få hjertesygdom i løbet af de næste 10 år.

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side9 Virkemidler Virkemidlerne kan systematiseres efter, om de reducerer støjen... –Ved kilden Trafikmængde Antallet af tunge køretøjer Hastighed Vejbelægning –Under udbredelsen Støjafskærmning Afstandsdæmpning –Ved modtageren Facadeisolering Ændrede bebyggelsesplaner Disponering af lejlighedsplaner

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side10 Virkemidler og deres effekt Hvad kan der opnås... –Ved kilden Trafikmængde 0-2 dB(A) Antallet af tunge køretøjer0-2 dB(A) Hastighed 1-4 dB(A) Vejbelægning 3-4 dB(A) –Under udbredelsen Støjafskærmning 5-10 dB(A) Facadeafskærmning med glas10-25 dB(A) Afstandsdæmpning 3 dB(A) pr. afstandsfordobling –Ved modtageren Facadeisolering5-15 dB(A) Ændrede bebyggelsesplaner Disponering af lejlighedsplaner

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side11 Fotos fra ”Grøn Støj” udgivet af Socialministeriet, 2005 Virkemidler - facadeafskærmninger i glas

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side12 >Effekter af glasafskærmninger –Fredensgade forsøget viste at det indendørs støjniveau i beboelsesrum med lukkede vinduer overholdt bygningsregelementets krav på 30 dB(A) –I stueetagen er facadens lydisolerende egenskaber forbedret med 11 dB, når vinduerne er lukkede og 17 dB, når et lille vindue bag glasforsatsen er åbent –På 2. sal er facadens lydisolerende egenskaber forbedret med 7 dB, når vinduerne er lukkede og 15 dB, når et lille vindue bag glasforsatsen er åbent. Virkemidler - Glasinddækninger – Eksempel fra København

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side13 Virkemidler - Glasinddækninger – Eksempel fra Amsterdam KRUUNENBERG VAN DER ERVE ARCHITECTEN >Glasinddækning af facader, i en afstand som efterlader et luftrum til ventilation mellem den ’indre facade’ og glasvæggen >Sammenbygning af – ofte 5-6 etagers bygninger - med en glasskærm i samme højde. Sikrer et lavt støjniveau på de rekreative arealer >Glasinddækninger omkring vinduer og altaner anvendes ved indfaldsveje med et særligt højt støjniveau

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side14 Virkemidler - Overdækninger – eksempel fra Barcelona >4-sporet ringvej nedgravet gennem boligområde >P-anlæg indskudt mellem den nedgravede vej og overfladen

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side15 Virkemidler – Lydvindue med ventilation >Kombinere støjisolation med ventilation >Skaber en lydsluse gennem vinduet >En mulighed i ensidigt orienterede lejligheder, eks. kollegier >Princippet afprøves bl.a. ved nybyggeri med stærkt støjbelastet facade

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side16 Nye støjretningslinier i København >Byomdannelse af et tidligere erhvervsområde i havnen. I området opføres både boliger, en skole, institutioner og arbejdspladser. Trafikken i området skabes fortrinsvis af selve byudviklingen >Helt nyt byområde En ny bydel på bar mark, hvor trafikken i vid udstrækning er skabt af byudviklingen >Omdannelse af et eksisterende erhvervsområde beliggende ud til overordnede veje Området skal omdannes til bolig- og serviceerhvervsområde. Bevaringsværdige erhvervsbygninger indgår i planen. Trafik- belastningen stammer for eksisterende overordnede veje

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side17 Byomdannelse - Sluseholmen Sluseholmen ligger i bydelen Kongens Enghave. Den vil blive vejbetjent fra en ny vejforbindelse med tilslutning til Sjællandsbroen og Vasbygade. Hovedideen i planen er at skabe en karrebebyggelse med kanalgader og snævre byrum og med høj tæthed bl.a. for at sikre grundlaget for et levende bymiljø. Sluseholmen: ÅDT: Tung trafik: 7% Hastighed: 50 km/t

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side18 Byomdannelse - Sluseholmen Nuværende støjniveau: dB(A) Virkemidler: Støjreducerende asfalt - 3,5 dB(A) Nedsættelse af hastighed: - 1,5 dB(A) Forbud mod gennemkørende lastbiltrafik: - 1,0 dB(A) Tilbagetrækning af bebyggelse: - 4,0 dB(A)

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side19 Byomdannelse - Sluseholmen Fremtidigt støjniveau: 55 dB(A)

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side20 Tværsnit – 65 dB(A) Tværsnit – 55 dB(A) Byomdannelse - Sluseholmen

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side21 Lydlandskab – en anden tilgang til støjproblematikken >Lydlandskaber – Soundscapes – er nye begreber i diskussionen om støjgener og støjplanlægning >Udfordringen er at omsætte ideerne til praktisk planlægning >Svensk forskningsprogram – ”Ljudlandskab för bättre hälse” omhandler en række projekter vedr. sundhed og geneoplevelse Den oplevede støjgene er ikke kun afhængig af støjbelastningen ved selve boligen, men er påvirket af støjbelastningen i de nærområder som beboerne benytter til daglig – også kaldet boligens lydlandskab. Tager man ikke hensyn til lydlandskabet undervurderes støjgenen

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side22 ”Ljudlandskap för bättre hälse” I Sverige gennemføres i disse år et stort nationalt forskningsprogram ”Ljudlandskap för bättre hälse” Programmet er finansieret af MISTRA (Stiftelsen för miljöstrategisk forskning) med 40 mio SEK for perioden ( ) Formålet med forskningsprogrammet er at... >øge viden om hvordan menneskers oplevelse af støj kan påvirke sundhed og velbefindende og hvordan lydlandskaber kan forbedres. > udarbejde metoder, værktøjer og modeller som i sammenhæng med trafik- og byplanlægningen skal kunne forudse og skabe så gode lydlandskaber som muligt

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side23 ”Ljudlandskap för bättre hälse” Et Lydlandskab defineres som lydvariationen i tid og rum som skyldes de topografiske forhold i bebyggelsen og de omgivende lydkilder. Der skelnes mellem:... >Akustiske lydlandskaber som bestemmes med fysiske målemetoder >Oplevede lydlandskaber som bestemmes med målemetoder der bygger på personlige oplevelser. De oplevede lydlandskaber danner bro mellem det akustiske lydlandskab og støjens sundhedseffekter.

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side24 ”Ljudlandskap för bättre hälse” >høje støjniveauer på facaden kan accepteres, hvis der er tilgang til stille områder og rum mod stille facader >en stille facade er hvor støjniveauet (Laeq24) er under 45 dB(A) >der er en stærk sammenhæng mellem oplevet støjgene og lydniveauer >adgangen til en stille side i boligen betyder at den oplevede støjgene mindskes med 10-20% >niveauet i natperioden (fra kl ) ikke bør overskride 40 dB. Nogle væsentlige erfaringer fra de svenske studier er at...

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side25 Trafikstøj og planlægning – svenske erfaringer “Trafikbuller och Planering II”, Stockholm Stad, Miljöforvaltningen, 2004 En svensk undersøgelse af støjforhold i 45 nyere boligområder i Stockholmsregionen belyser beboernes oplevede støjgener sammenholdt med støjmålinger og beregninger. Undersøgelsens fokus har været at udvikle metoder og redskaber som kan anvendes i vurderinger af støjforholdene i nye boligområder med betydende trafikstøj. >baggrund i et stigende behov for at bygge i tættere byområder hvor der er høj trafikbelastning og hvor det er svært at opfylde støjgrænserne udendørs >behov for at finde løsninger som trods trafikstøj giver et godt lydmiljø og godt bomiljø i øvrigt

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side26 ”Lydstandard - point” En måde at operationalisere lydlandskabstankerne Faktorer som mindsker gene fra støj –Mange opholds- og soverum mod stilleside –Meget lavt indendørs støjniveau –Stille gård og gårdside Faktorer som øger gene fra støj –Ensidigt orienterede lejligheder –Støjbidrag fra flere støjkilder –Støj på altan/udendørsarealer –Højt støjniveau på trafiksiden –Planlagt støjbekæmpelse ikke gennemført. –Støjende nabolag (langt til stille miljøer) “Trafikbuller och Planering II”, Stockholm Stad, Miljöforvaltningen, 2004

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side27 ”Lydstandard - point” En måde at operationalisere lydlandskabstankerne >Ved planlægningen må de positive faktorer styrkes og de negative mindskes >Dette er søgt operationaliseret i en pointgivning som udtrykker et byggeris lydstandard >Tænkt anvendt for projektering af nyt boligbyggeri

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side28 Varedeklaration efter Lydstandard-point FaktorKvalitetPoint Støj på trafiksiden > 65 eller > 80 dB(A), Leq / Lmax 60 – 65 eller 75 – 80 dB(A) 55 – 60 eller 70 – 75 dB(A) < 55 eller < 70 dB(A) Støj på gårdsiden Ingen gård Høje niveauer, > 55 dB(A) Mellem niveauer 50 – 55 dB(A) Lave niveauer dB(A) Meget lave niveauer < 45 dB(A) FaktorKvalitetPoint Støj indendørs Højere niveauer en BBR kravene BBR Gode støjforhold (lydklasse B) Meget gode støjforhold (lydklasse A) Flere trafikarter Flere trafikarter i tæt på Flere trafikarter på afstand En trafikart tæt på, flere længere væk Ingen trafik i nærheden

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side29 Varedeklaration efter Lydstandard-point FaktorKvalitetPoint Indretning af lejligheder Lejligheder mod trafiksiden Mindst ét opholdsrum mod stilleside Mindst halvdelen af opholdsrum mod stilleside Alle opholdsrum mod stilleside AltanerIngen altaner /Helt glasinddækkede altaner Altaner til støjside Delvist glasinddækkede altaner Altaner på stillesiden FaktorKvalitetPoint NabolagetMeget støjende nabolag Jævnt støjende nabolag Stille nabolag Meget stille nabolag Planlagt støjbeskyttelse Meget væsentlig støjbeskyttelse savnes / Store trafikomlægninger ikke gennemført Væsentlig støjbeskyttelse savnes/ Mindre trafikomlægninger gennemført Mindre betydende støjbeskyttelse mangler Alt støjbeskyttelse er gennemført Boligbyggerier, der scorer mindst 36 point i gennemsnit for alle lejligheder, og hvor ingen enkelt bolig scorer under 30 point, vurderes at være et støjmæssigt godt byggeri.

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side30 Støjgener og lydstandard Lydstandard-pointene for byggerierne er sammenholdt med andelen af personer, som dagligt generes af trafikstøj. God sammenhæng – en ”grænse” på 36 point er valgt som en indikator for at en rimelig andel af beboerne vil være generet f støj Ingen klar forskel mellem de 3 områdetyper

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side31 Støjgener og sundhedseffekter FørEfter Støj (min-max, i dB(A)), på mest belastede facade Støj (min-max, i dB(A)), på mindst belastede facade Pct. der var generet af trafikstøj9630 Pct. der sjældent sov for åbent vindue4523 Pct. der har svært ved at sove3520 Pct. der bruger mere end 30 min på at falde i søvn2813 Pct. der er trætte om morgenen5836 I Göteborg, Sverige, undersøgte man hvordan et fald i trafikstøjen påvirker beboerne i et boligområde. Beboerne blev spurgt om deres søvnvaner, både før og efter en stor trafikomlægning. Trafikomlægningen betød, at støjen om dagen faldt med mellem 9-14 dB(A) og om natten med 5 dB(A).

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side32 Lydlandskaber – kan og bør tankerne operationaliseres? >I hvilke situationer kan lydlandskaber benyttes i forhold til planlægning? >Er en varedeklaration i form af ”lydstandard-point” af byggeriets støjmæssige forhold et nyttigt værktøj? >Må ikke blive en pæl gennem grænseværdierne?

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side33 >Byen uden støjgener en vision præsenteret af Vejdirektoratet og Miljøstyrelsen >Ideelle målsætninger: −Støjniveauet ved boliger, på friarealer og i lokale parker og legepladser i byområder bør ikke overstige 45 dB −Der bør ikke være tung trafik ved boliger om natten −Der bør i cykelafstand fra byer være adgang til rekreative områder i det åbne land, som ikke er påvirket af støj over 35 dB −Der bør – med transporttid på under en time – være adgang til rekreative naturområder, der slet ikke er udsat for støj >Pragmatisk målsætninger, baseret på en opdeling af byen i forskellige zoner, hvor der stilles forskellige krav til støjen >Opdeling af byen i 4 zoner med forskellige målsætninger Støjzoner som planlægningsredskab

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side34 Støjzoner som planlægningsredskab 1.Zone A : Stille boligområde, som typisk findes i parcel- og rækkehusområder i byernes udkant 2.Zone B : Almindelige boligområder i nogen afstand fra centrum og med god afstand til det overordnede vejnet. Disse områder vil typisk ligge ud til mindre fordelingsgader samt boligveje 3.Zone C : Centerområde i de centrale bydele eller langs lokale fordelingsgader samt mindre trafikbelastede indfaldsveje og ringveje. De er karakteriseret af anvendelser til mange forskellige formål som butikker, administration, liberale erhverv men også boliger 4.Zone D : Randområder, som typisk findes langs de store overordnede indfaldsveje og ringgader

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side35 Forslag til krav i 4 forskellige støjzoner Støjzoner som planlægningsredskab

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side36 Støjkortlægning af byen som første skridt Velegnet til information om støjforhold Støjzoner som planlægningsredskab

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side37 Lydlandskab – norske erfaringer >Støjgene ikke kun afhængig af støjbelastningen ved boligen, men påvirket af støjbelastningen i nærområdet – Tager man ikke hensyn til lydlandskabet undervurderes støjgenen! >Særlige problemer ved fortætning og knudepunktslokaliseringer – ofte stilles mindre restriktive krav ved denne type projekter >Bør netop stilles skærpede krav i sådanne situationer. Effektivt at sætte ind med begrænser af støj ved kilden hvor der er mange støjplagede

Trafikdage 2006 – Special Session STØJ / 29. august 2006 / Side38 Støjretningslinier KP 2005 RetningslinierAdministrationspraksisFor nye byomdannelses- og byudviklingsomområder Nye boliger eller daginstitutioner må som hovedregel ikke etableres i eksisterende byområder, hvis trafikstøjen overstiger 65 dB(A) på facaden. Boliger og daginstitutioner m.v. skal have mindst én facade, hvor trafikstøjbelastningen er under 55 dB(A) Planmyndigheden skal tidligt i planprocessen arbejde med, hvordan trafikstøjen med realistiske virkemidler kan minimeres. En beskrivelse af muligheder og tiltag skal indgå i indstillingen – startredegørelsen – om rammerne for det kommende planarbejde Ved huludfyldning eller omdannelse af erhvervs- bebyggelse langs eksisterende veje kan der etableres boliger og daginstitutioner hvor trafikstøjen er op til 70 dB(A). Institutioner skal etableres med de sekundære rum mod den trafikbelastede vej, og facaden mod denne skal udformes således, at der sikres et indendørs støjniveau på 30 dB(A). Institutionernes primære udendørs opholdsarealer (legearealer) må ikke belastes med støj på mere end 55 dB(A) fra vejtrafik Der må ikke etableres nye grundskoler (folkeskoler og privatskoler) eller hospitaler, der er belastet med mere end 55 dB(A) fra vejtrafik. Grænsen gælder ved facader med undervisningsrum, bibliotek, sengestuer m.m. På de udendørsarealer gælder 55 dB(A) grænsen for skolegård, legeområder m.v. På boldbaner kan højere støjniveauer accepteres