© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad sker der bagefter? V/ Axel Olesen, Instituttet for Fremtidsforskning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Motivation af medarbejdere
Markant flere indvandrere i job
En diskussion af dansk deindustrialisering med udgangspunkt i tekstilsektoren Kristoffer Jensen, Danmarks Industrimuseum og Center for Industri- og Erhvervshistorie.
Højtuddannedes værdi for virksomheder
Arbejdskraft og fastholdelse
10 Konkurrencesituationen
Internationalt konkurrensedyktige byregioner Professor Peter Maskell, Dr. Merc, PhD Department of Industrial Economics and Strategy.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Udviklingen i LVS Landsforeningen af Væresteder Landsmødet 2008.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst.
Praktisk segmentering
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Tabel 1: Antal arbejdssteder i Region Aalborg
Visions oplæg Socialt samvær Knud/ Birger Opsparing
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fortrængningseffekter af løntilskud Svend Torp Jespersen CEBR.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri.
Forårskonferencen 2007 Intellectual property – the force for future businesses Af direktør Jesper Kongstad Patent- og Varemærkestyrelsen.
Herzbergs Motivationsfaktorer Hygiejnefaktorer Trivsel Vantrivsel
Hjemmeopgave Hvordan vi I positionere KMD? Hvilken positioneringsmetode vil I bruge til at sammenligne KMD og konkurrenterne? Hvad vil jeres råd være til.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Personer i organisationen
DI Hovedstaden Hans Skov Christensen 21.maj 08 Velkommen til DI Mød interesseorganisationen, arbejdsgiveren & samarbejdspartneren.
Opgørelser af beskæftigelsesudviklingen
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Sponsering - i fremtiden Johan Peter Paludan Instituttet for Fremtidsforskning.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Udenlandsk arbejdskraft i Danmark
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Omsætning (mio.kr.) af udvalgte lægemiddelgrupper solgt med tilskud, , løbende priser 1 Heri indgår lægemidler inden for ATC-grupperne: C07A,
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Lokale lønanalyser - lønudvikling Hvad er lønudvikling?
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Projektopgave 2016 Huskeliste – Hvad skal jeg egentlig have med i min opgave?
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
6 om året: Employer Branding - HR’s strategiske arbejde med arbejdspladsens brand? Mikkel Plannthin Personalestyrelsen 26. maj 2010.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
DANSK ERHVERV Langvarigt sygefravær – en udfordring for virksomheder og samfund.
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører. Udviklingen i perioden uge 1-20, 2012.
Kilde: Danmarks Statistik.Bearbejdet af: Økonomikontoret, Aalborg Kommune Tabel 1: Arbejdsstyrke og befolkning (16-66 årige)
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
konkurrencesituation
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Energierhvervsanalyse
Visiteret tid til Hjemmeplejen samt private leverandører
Vækstforum Hovedstaden
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Energierhvervsanalyse
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
REGION MIDTJYLLAND UNDER DANNELSE
Årsmøde
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Erhvervslivsprofil i campusarbejdet
Årsmøde
Præsentationens transcript:

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad sker der bagefter? V/ Axel Olesen, Instituttet for Fremtidsforskning

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Situationen pt. Ren konjunktur Ren struktur Blanding

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Maslows behovshierarki Fysiologiske behov

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Maslows behovshierarki Sikkerhed Fysiologiske behov

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Maslows behovshierarki Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Maslows behovshierarki Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Maslows behovshierarki Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Maslows behovshierarki Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Trans- cendens Selvrealisering Æstetik Viden, Erkendelse Anerkendelse Tilhørsforhold, kærlighed Sikkerhed Fysiologiske behov Maslows behovshierarki Sponsorater, fonde Mission, vision Miljø, etik, socialt Ledelsesudvikling Design, Branding Kunde- og personalepleje Rationaliseringer mv. Revision

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Strukturforskydning i privat beskæftigelse fra 1992 til 1997: jobs blev omfordelt Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Firmastatistikken) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Fordeling af nye virksomheder på serviceerhverv, pct Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Nationalregnskabet) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Fordeling af nye virksomheder på brancher, pct Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Firmastatistikken) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Udviklingen i serviceerhvervs beskæftigelse, Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Firmastatistikken) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Procentvise ændring i antallet af beskæftigede i perioden Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Firmastatistikken) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Udvikling i andele af videnserviceerhvervets beskæftigelse og omsætning fordelt på virksomhedsstørrelse BeskæftigelseOmsætning Kilde: Erhvervsministeriet pba. Særkørsel hos Danmarks Statistik (Firmastatistikken), 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Andel virksomheder med ambitioner om høj vækst, pct., 1999 Kilde: Erhvervsministeriet, spørgeskemaundersøgelse for servicesektoren, 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Andel af samlede underleverancer, der kommer fra videnserviceerhvervet, 1995 Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Nationalregnskabet) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Ændring i den andel videnservice udgør af de totale underleverancer i perioden Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Nationalregnskabet) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Erhvervslivets køb af vidensservice fordelt på brancher, 1995 Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Nationalregnskabet) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Gennemsnitlig løn pr. fuldbeskæftiget for serviceerhverv, kr., 1997 Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Firmastatistikken) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Andel af beskæftigelsen med en lang- og en mellemlang videregående uddannelse, 1997 Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Erhvervsbeskæftigelsen) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Andel af medarbejdere med en lang og en mellemlang videregående uddannelse, 1997 Kilde: Erhvervsministeriet pba. særkørsel hos Danmarks Statistik (Erhvervsbeskæftigelsen) 1999.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

Vækstmarkedet må være meget store virksomheder, der skal have noget skræddersyet personaleudvikling på en lidt friskfyragtig måde og til en fornuftig pris

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Fremtidens konkurrenter er alle Fremtidens vinder er bl.a. et supermarked eller et butikscenter, der også løser opgaver af mere praktisk karakter for kunden

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Konkurrencesituationens karakteristika Kundernes magtposition H/M/L Leverandørernes magtposition H/M/L Truslen fra invadører H/M/L Erstatningsmuligheder Regulering

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Konkurrencesituationens karakteristika Kundernes magtposition H/M/L Leverandørernes magtposition H/M/L Truslen fra invadører H/M/L Erstatningsmuligheder Regulering Minimalstat Råd og nævn Liberalisering af revisorlovgivning mv.

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Konkurrencesituationens karakteristika Kundernes magtposition H/M/L Leverandørernes magtposition H/M/L Truslen fra invadører H/M/L Erstatningsmuligheder Regulering Leverandørernes magtposition Medarbejderne kan have en magtposition

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Konkurrencesituationens karakteristika Kundernes magtposition H/M/L Leverandørernes magtposition H/M/L Truslen fra invadører H/M/L Erstatningsmuligheder Regulering Truslen fra invadører

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Konkurrencesituationens karakteristika Kundernes magtposition H/M/L Leverandørernes magtposition H/M/L Truslen fra invadører H/M/L Erstatningsmuligheder Regulering Kundernes magtposition Fra mellem til høj til?

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Konkurrencesituationens karakteristika Kundernes magtposition H/M/L Leverandørernes magtposition H/M/L Truslen fra invadører H/M/L Erstatningsmuligheder Regulering Erstatningsmuligheder Insourcing

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Konklusion Markedet har været er et højvækstmarked. Markedet og tilgrænsende territorier er i vid udstrækning ingenmandsland. Der er kun få aktører, som er mere indlysende end andre. Derfor er der stor tilgang og vil også være det i fremtiden

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Konklusion Men der kan være tale om en boble (rådgivere rådgiver rådgivere om rådgivning af rådgivere). Butikscentre med en centerchef er jokeren. Både for kunden og vidensleverandøren kan arbejdskraftmangel blive et afgørende problem. Situationen i dag er, at vidensleverandørerne ofte er i stand til at tiltrække "bedre" arbejdskraft end kunden. Fortsætter denne situation, hvis man bliver et supermarked, svækkes den eller forstærkes den? Det er udbudsstyret