VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Forældrearrangement om folkeskolereform
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Struktur Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:
Modul 1 - Processer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Farm N Visning og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Formularer (Access, del 3)
Supervision og faglig feedback
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
Kommunikation og vejledning
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
SEO PÅ AU.
Statistik.
Velkommen til E-business
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Vejledning i projektarbejde
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Den anerkendende interviewform
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Befordring af småbørn og skoleelever. Mødets indhold Velkomst Om formalia Gennemgang af kontrakten Erfaringer og samarbejde Dialog med forældre. Erfaringer.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Obligatorisk selvvalgt opgave
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Præsentationens transcript:

VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING FORVENTNINGER SKABELSE AF PROCESRUM OG INSPIRATIONSRUM OPKVALIFICERING I COACHING OG SUPERVISION KOORDINERING AF FORSTÅELSER VEJLEDER – LEDER - KOLLEGER EJERSKAB HOS DEM DER MODTAGER VEJ- LEDNING. KOMPETENCER I.F.T. INTERVIEW, SPØRGETEKNIK, SUPERVISION, SPARRING, ETC. ”NÅR AFTALEN IKKE HOLDES”: MODTAGELSE AF VEJLEDNING LEGITIMERING AF VEJLEDER- ROLLE KASKET-POSITION OG PROCESBEVIDSTHED

ENHEDERNES ØNSKER FOR OPKVALIFICERING AF VEJLEDERE vægt på både proces og det faglige, set i inklusions øjemed. Der skal fokus på hvordan vejledning bestilles...arbejde med kontrakt. vejlederens praksis. vejlederne...deres legitimitet overfor kolleger. Personligt mod i opgaver. At arbejde med position og kontrakt. Min rolle som vejleder: Skabe definitionen af den. struktur og systematik i vejlederens arbejde. at være tovholder, styre processer. Facilitere kommunikation udviklet Kendskabet til processen i supervision og coaching Aktvejledere kan bruges i forhold til konsultativ tankegang og bruges i forhold til de voksne professionelle lærere og pædagoger Vejlederne skal både være videns vejledere og procesvejledere – med udgangspunkt i den systemisk anerkendende tilgang.

FORLØB I VEJLEDERUDDANNELSEN FASE 1: Forarbejde på skolerne/ Daginstitutionerne: Undersøgelse af egen rolle I organisationen: 1.Interview af leder Undersøgelse af ledernes Tanker i forhold til vejlederne: Hvad er vores politik i Forhold til vejlederne? Hvad er vores rolle sammen med Vejlederne 2. Herefter interviewes et team hvor der spørges ind til teamets Håb og forventninger i forhold til vejleder funktionen. FASE 2 Ekstern underviser og konsulent Dorte Nissen Inpraksis. Generelt fælles teoretisk praktisk opstart af opkvalificeringsforløbet i forhold til Vejlederrollen, funktionen og selve de procesmæssige udfordringer I det at være vejleder. + ET SEPERAT FORLØB: LEDEROPKVALIFICERING FASE 3 På hold a ca. 25 vejledere Arbejdes der med temaer som Et ad gangen i tiden mellem undervisningsgangene gennemarbejdes og afprøves i praksis af vejlederne i de teams ude på skolerne og dag- institutionerne, som man på forhånd har lavet aftale med. introdage 3 Eksterne Fællesdage Vejledere Opdelt i tre hold UVUV UVUV PRAKTISK ARBEJDE MED TEAM UVUV Opsa mling af Fase lederop kvalifice ring EKSTERN UNDERVISER 3. På det enkelte arbejdssted: Valg af og aftaler med team(s) Som man vil samarbejde med i løbet Af uddannelsen. Der skal laves Faste datoer Og tidspkt.

INTERVIEWS AF LEDERE OG TEAM – AFTALER MED SAMARBEJDSTEAM Forarbejde på skolerne/ Dagtilbud: Undersøgelse af egen rolle I organisationen: Vigtigt at Lederne er en del Af denne fase og understøtter vejlederne 1. Interview af leder Undersøgelse af ledernes Tanker i forhold til vejlederne: Hvad er vores politik i Forhold til vejlederne? Hvad er vores rolle sammen med Vejlederne? – Forventninger? 2. Herefter interviewes et team hvor der spørges ind til teamets Håb og forventninger i forhold til vejlederfunktionen. introdage 3 Eksterne Fællesdage Vejledere Opdelt i tre hold UVUV UVUV PRAKTISK ARBEJDE MED TEAM UVUV Opsa mling af Fase lederop kvalifice ring 3. På det enkelte arbejdssted: Valg af og aftaler med team(s) Som man vil samarbejde med i løbet af uddannelsen. Der skal laves Faste datoer Og tidspunkter senest 1/12 Interview Periode: 30/1 – 16/2 Periode: 13/3 – 12/6

DATOOVERSIGT FOR HOLDENE Hold 1: 7/11 (830 – 16), 17/2 (13 – 16), 3/3, 31/3, 28/4, 26/5, 12/6 :alle dage Hold 2:11/11 (830 – 16), 18/2 (13 – 16), 5/3, 2/4 (begge dage 14 – 17) Hold 3: 12/11(830 – 16), 19/2 (13 – 16), 6/3, 3/4 (begge dage 14 – 17) Hold 4: 13/11(830 – 16), 20/2 (13 – 16), 10/3, 7/4, 7/5, 2/6, 18/6: alle dage Hold 5: 14/11( ), 24/2 (13 – 16), 12/3, 9/4, 8/5, 4/6, 19/6: alle dage Uddannelsesdagene med Dorte Nissen ligger på flg. Datoer: 27/1, 28/1, 29/1 Alle dage kl 9 – Her er holdene lagt sammen til 3 store hold. Her skal man Finde sit hold og den dato man skal deltage på den udsendte oversigt. Uddannelsesdagene med Dorte Nissen for ledere ligger 7/1 og 8/1 begge dage