Oplevelsesdesign (på biblioteker)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Hvordan bidrager litteratursiden
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Byudvikling med kulturfokus
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Chris Argyris f
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Solidaritetsøkonomi og læring i City Year London
Æstetiske læreprocesser
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
En ny model for bibliotekernes rum
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Konference om Almen Studieforberedelse
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Serviceinnovation & Oplevelsesdesign Matchmakinggruppe 17. feb Agenda Indledning Diskussion 1. virksomhedsprojekterne 2. Metoder 3. Ledelsen som.
Personligheden og selvet
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Inklusion og inkluderende processer
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Humanistisk Informatik Forsøgsbeskrivelse. Formål og problemformulering Identifikation af kritiske parametre ved og design og ibrugtagning af IKT støtte.
GRUPPE 1 DESIGN TIL HOSPICE IXD FINDINGS 1. Patienterne og de pårørende opfører sig som om, de var på et hospital. 2. Patienterne opfatter deres.
DPU – Aarhus Universitet
Relations kompetencer
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Dynamisk system teori - model
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
SUF - gevinstrealisering
digitaliseringsstrategi
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Hvordan Oplever vi?.
Leg, kreativitet dannelse
torsdag den 11. april 2019 Basen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Oplevelsesdesign (på biblioteker) v/ Rasmus Grøn Åbne Biblioteker Projektgruppemøde, 15/4, 2013

Biografi Min rolle i projektet Hvad er oplevelsesdesign? Biblioteket som oplevelsessted

Biografi Cand. mag. i Litteraturhistorie og Sociologi & Kulturteori ved Aarhus Universitet Underviser og ph.d. stipendiat v/ Danmarks Biblioteksskole (2002-10) Evaluator på formidlingsprojekterne Læseheste og Hundehoveder (AAKB) og Kolding Krøniken (Kolding Bibliotek) Ph.d. projekt: Oplevelsens rammer - Former og rationaler i den aktuelle formidling af skønlitteratur for voksne på danske folkebiblioteker Adjunkt ved Humanistisk Informatik, AAU (2010 -), arbejder især med: - Litteratursociologi - Oplevelsesdesign

Min rolle Medudvikling og deltagelse i workshops Afholdelse af oplæg til midtvejsworkshop og afsluttende konference Deltagelse i udvalgte møder med projektgruppen Sparring på og kvalificering af udvikling af testmetoder Kvalificering og færddiggørelse af idékatalog.   Udfærdigelse af 2 artikler om projektet

Hvad er oplevelsesdesign? Med ’Oplevelsesøkonomien’ (Experience Economy) blev oplevelse et nøglebegreb, som den symbolske og psykologiske merværdi, der skaber appel og profit Politik: kulturen (kulturelle oplevelser) som løftestang for udvikling og økonomisk vækst Men oplevelse også et fundamentalt menneskeligt fænomen, som giver livet mening: Oplevelser er ikke kommet for at blive. De har altid været der. Hvis evnen eller viljen til at opleve pludselig forsvandt, ville den menneskelige eksistens med ét blive aldeles meningsløs.(Jantzen et. al. 2012, s. 13) Men hvad er (ikke) en oplevelse?

Hvad er oplevelsesdesign? Oplevelser: Intense og mindeværdige psykologiske (emotionelle og/eller kognitive) begivenheder Oplevelsen bryder med rutinen og forventningshorisonten, som en begivenhed, der forundrer og potentielt forandrer den oplevende Man skelner her mellem Experience: hverdagens erfaringsflow An experience: særligt intense, afrundede begivenheder, som skiller sig ud fra strømmen Co – experience: styrkelse af oplevelsesværdi gennem interaktion, samarbejde, fælles fokus og fortolkning

Hvad er oplevelsesdesign? Oplevelsesdesign (OD): at udforme fænomener (objekter, produkter, steder etc.), så de stimulerer til oplevelser OD handler om at: Tilrettelægge rammer, udvikle genstande, planlægge situationer og hændelsesforløb, der kan bidrage til, at brugere, borgere eller konsumenter får interessante og relevante oplevelser på et fysiologisk, emotionelt og kognitivt plan Men sker aldrig automatisk, da oplevelsen er psykologisk og derfor betinget af individets indstilling Oplevelsen sker i et samspil mellem individ og omverden: vi kan få en oplevelse, hvis vi ’tager det som en oplevelse’

Hvad er oplevelsesdesign? ’USABILITY+’ : funktionalitet og brugervenlighed ikke længere nok; Vi skal berøres emotionelt/kognitivt/sanseligt og erfare modstand, nysgerrighed, nydelse: Pleasurebility, Sociability, Likeability m.m. Målet med vores handlinger træder i baggrund til fordel for hengivelsen til midlet situationen, øjeblikkets kvaliteter

Hvad er oplevelsesdesign? Oplevelsesdesign bl.a.: Objekter & installationer (interaktion) Fysiske rum (læring, forbrug, oplevelser) Brands & kommunikation (identifikation) Events og begivenheder (intensitet) Byrum (kultur – og mødesteder)

Hvad er oplevelsesdesign? OD – gennemgående træk Æstetik: produktets formgivning som oplevelsens kilde Det uventede: hybriden, det dekontekstualiserede m.m.. Sanselighed: stimulering Interaktion & deltagelse: aktiv involvering og investering Socialitet: styrkelse af oplevelsen gennem samspillet med andre

Hvad er oplevelsesdesign? Underholdning (mål: at sanse): den passive tilskuerrolle, hvor man lader sig sanseligt optage af ’showet’ (koncerten, læsningen m. m.) Næsten altid være en del af den værdifulde oplevelse, men denne er samtidig også mere end underholdning Læring (mål: lære): igen distance mellem oplevelse og modtager. Men aktiv og interaktiv proces, som samtidig kræver personligt (mentalt og evt. fysisk) engagement fra modtageren Eskapisme (mål: at handle): den totale, aktive opslugthed i oplevelsen. Dermed den rene underholdnings modsætning Æstetik (mål: at være): Fordybelse i begivenheden/konteksten, men uden at påvirke den: koncerter, museer, naturoplevelser.

Hvad er oplevelsesdesign? Passiv deltagelse: tilskuerrolle, hvor deltagerne ikke indgår i og påvirker begivenheden (fx teatergængere) Aktiv deltagelse: nærhed, hvor deltageren selv indgår eller skaber begivenheden. (skiløbere) Optagethed (absorption): distance, hvor deltageren absorberes af begivenheden (fx TV) (oplevelsen ”går ind i” deltageren) Fordybelse (immersion): nærhed, hvor deltageren opsluges af begivenheden (fx VR) (deltageren ”går ind i” oplevelsen).

Biblioteket som oplevelsessted Potentialer: 1)Biblioteket som samling og scene: den (indirekte og direkte) kulturelle oplevelse 2)Biblioteket som mødested: Den sociale oplevelse 3)Biblioteket som fysisk arkitektur og interface: Den æstetisk-kropslige oplevelse 4)Biblioteket som vidensarkitektur (indretning) og formidlingsrum: Den serendipitive oplevelse Barrierer for oplevelse: - Gentagelsen - Funktionelle krav: transparent, rationel informationsarkitektur