V. Lektor ph.d. Jan Toftegaard Støckel Ulfborg, d. 3. december 2013 Forskningsenheden for Active Living Institut for Idræt & Biomekanik Syddansk Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Fra integration til inklusion
Børn, bevægelse og motivation
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Danske Forsamlingshuse
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Center for Frivilligt Socialt Arbejde Samarbejde og partnerskaber Oplæg til Kalundborg Kommune.
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Alle børn er alles ansvar
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Den inkluderende skole
Frivillighed – er vi enige om, hvad det er?
Mogens Damgaard, FL – DAI Frederikssund Kommune
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Pædagogfagets kernefaglighed
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Aktivt medborgerskab som ressource i sundhedsfremmende arbejde.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Fritidspas.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
University College Syddanmark - Lene B Terp
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Fremtidens Idrætsråd i Mariagerfjord Kommune Præsentation af arbejdsgruppens resultat ved Hans Kristian Bjørn.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Leg, Liv og Læring Fredericia 8. marts Skolesport 2016 … skaber bevægelsesglæde og giver mod til mere bevægelse … er vejen til succesoplevelser.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Forenings Partnerskaber -Idrætsklubber og forvaltning i forening
Alle børn med i idrætsfaget
Præsentationens transcript:

v. Lektor ph.d. Jan Toftegaard Støckel Ulfborg, d. 3. december 2013 Forskningsenheden for Active Living Institut for Idræt & Biomekanik Syddansk Universitet Sårbare børn og unge i foreningslivet

1.Idrættens inklusions- og eksklusionsmekanismer 2.Vanskeligt stillede børn – vanskelig målgruppe 3.Eksisterende projekterfaringer 4.Hvilke samarbejder og hvordan? Præsentationens indhold

Livskvalitet i børnehøjde….  90% klarer sig godt/meget godt  10% er marginaliseret (5% i meget høj grad)  Største problemer for børn i Denmark  Drilleri/mobning* 25%  Uenigheder med forældre* 21 %  Venneproblemer * 14%  Sociale/følelsesmæssige bånd til andre * 13%  Mgl kontakt med forældre* 12% Source: Children’s hotline, Børns Vilkår, 2007

Den sunde udvikling (Eriksons stadieteori) 0-1 år fundamental tillid 1-3 år selvstændighed 3-5 initiativ 6-12 år flid og pligtopfyldenhed år identitet

Den usunde udvikling (Eriksons stadieteori) 0-1 år fundamental mistillid 1-3 år skamfuldhed eller tvivl 3-5 skyldfølelse 6-12 år underlegenhedsfølelse år sammenblanding af roller

Forskningen viser at idrætten kan:  Udvikle idrætslige færdigheder  Forbedre selvtillid  Udvikle kognitive kompetencer  tilbyde positive rolle-modeller and mentorer  Udvikle beslutsomhed  Få unge til at føle sig specielle  Skabe karriemuligheder  Holde de unge væk fra gadehjørnerne  Dække behovet for spænding  Få unge mennesker til at føle sig handlekraftige og selvrådende  Meets a need that youth have for risk-taking  Increases feeling of connectedness  Udvikle problemløsningsadfærd  Fremme gruppekohæsion

Inklusion/eksklusion i foreningslivet anerkendelse Fysisk og social handlekom- petence Social netværk Udfordring mestring og kontrol Autonomi menings fuldhed Selvaccept og selvværd Fysisk sundhed

Eksisterende viden på området fra udsatte børn evalueringen Sikre, at vanskeligt stillede børn i højere grad involveres i idrætsforeningernes tilbud. 1.Idræt for anbragte børn og unge 2.Idræt for børn og unge af vanskeligt stillede forældre og børn af anden etnisk oprindelse end dansk 3.Idræt for børn med handicap 4.Idræt for børn med overvægt

 Fysisk sundhed  Meningsfuldhed  Socialt netværk  Autonomi  Selvværd og accept  Fysisk og social handlekompetence  Anerkendelse  Udvikling, udfordring og kontrol Organiseret idræt Almennyttige foreninger Idrætsforeninger Idrætssamvirke Idrætsorganisationer Kommunale forvaltninger Institutioner Ungdomsskoler Skoler SFO’er Børnehaver Øvrige interesseorganisationer Udsatte børns trivsel og idrætsdeltagelse

Evalueringens metode Data fra alle projekter:  Projektansøgninger  Statusrapporter  Evalueringer  Avisartikler  Hjemmesider Udvælgelse af interessante projekter:  Telefonsamtaler  Interviews

Forskellige projektmetoder  Tilpasset idræt og foreningsliv  Støtte fra voksne (mentorer)  Samarbejde mellem foreninger og kommunale institutioner  Aflastning og støtte til foreninger i områder med mange vanskeligt stillede børn  Projekter med blandede metoder

Fordele og ulemper ved forskellige typer af projekthavere  Traditionelle idrætsforeninger  + Inkluderer vanskeligt stillede i alm. Foreninger, lokal forankring, ildsjæle  - ressourceproblemer (holdstørrelser), trænere med viden om målgruppen  Kommuner  +  -  Regional/national dækkende idrætsorganisationer  + økonomi, faglighed, forankringssigte  - mgl. lokal forankring, svag projektstyring, svag udnyttelse af potentialerne  Foreninger med målgruppen som centralt fokus  + Succes med projekter for målgruppen  - Risiko for eksklusion i forhold til ‘almindelige’ børn

Idealistisk (idrætsdeltagelse som positiv social force) Instrumentalistisk (idrætsdeltagelse som metode) Disciplinerings- orienterede modeller Sport som karakteropbygning Sport som social kontrol overvågning resocialisering vejlednings/ ressource- orienterede modeller Sport som social mobilitet Sport som krog

”Et partnerskab er en struktureret, gensidigt forpligtnede og dialogbaseret samarbejdsform mellem organisationer fra forskellige sektorer, der ved at kombinere deres ressourcer og kompetencer arbejder sammen for at løse konkrete problemer, udvikle nye processer eller aktiviteter ” (Jan Toftegaard Støckel efter Mette Hjære) En definition af tværsektorielt partnerskab... ”Et formaliseret samarbejde mellem ligeværdige”

Formaliseringsgrad Partnerskab Samarbejde alliance Netværk

4 vigtigste pointer  Et formaliseret struktureret samarbejde mellem ligeværdige, hvor parterne har udbytte af deltagelse  Vigtigste forudsætninger for succes: ressource- og målafklaring  Ledelsesmæssig forankring  Partnerskabsadfærd:  Gensidig indsigt og forståelse for partneres forskellighed fra egen organisation  Justering af samarbejdet  Anerkendelsesformer og møder