Skolernes bud på krisen i AMU systemet – og Hvad kan gøres bedre? Frank Tonsberg BAI - skolekonference
Hovedpunkter i mit indlæg: Faldende aktivitets niveau og bud på årsag(er) Nogle virksomheders synspunkter. Hvad kan gøres for at øge tilgangen til AMU? Andre positive signaler Opsamling BAI - skolekonference
Udviklingen i antal kursister ( 2013 er fremskrevne tal) BAI - skolekonference
AMU aktivitet forskydning mellem FKB’erne FAG/ÅrseleverÅrselever i 2010Årselever i 2012 Procentvis stigning/fald It-fag % Almenefag % "Organisatoriske fag" % Teknisk-faglige og merkantile fag % Individuel kompetenceafklaring % AMU SOSU og pæd % I alt (Inden for en FKB) % BAI - skolekonference
Fald i aktivitet Genopretningspakken fra 2010 Er der et faldende behov? – nej Hvad betyder det umiddelbart for skolerne: – Aktivitetsfald giver vanskelig økonomi – Udbud begrænses (indsnævres) – Gennemføres besparelser ( udstyr/lærere m.m.) – Skoler kan blive ”tvunget” ud pga. økonomi – Kortuddannedes uddannelsesmuligheder forringes BAI - skolekonference
Nogle virksomheders synspunkter Administrativt tungt Differentieret brugerbetaling System (efteruddannelse.dk) eller manglende system (SVU-området) – Arbejdsgivernes 19 punkter Afholdelsesformer – mere fleksibilitet Aflysninger (garantikurser) Svindelsager – misbrug – dårlig omtale BAI - skolekonference
1. VEU råd, organisationerne og skolerne hovedmål: øge tilgang til AMU Regelsanering – mindre bureaukrati – Udvidet forretningsudvalg Teknisk eftersyn (efteruddannelsesudvalg) – Fremtidssikre AMU udbud Fortsat digitalisering – efteruddannelse.dk – mål brugervenlighed AMU image/kendskab til systematisk brug af AMU (11 millioner) – positv omtale måske nyt navn? Fortsat aktivitetsnedgang (< 2004) VEU centre nye kontrakter Kvalitetssikring – (DE-L audit ordning) Takstanalyse BAI - skolekonference
2. VEU råd, organisationerne og skolerne hovedmål: øge tilgang til AMU Åben vejledning Læringsformer Genoprette det sidste fra genopretningspakken (2010) Kunne overflytte kursister mellem skolerne Skolernes serviceniveau føres tilbage Ny udbudsrunde – princip alle FKB’er godkendt i hver af de 5 regioner. Bedre sammenhæng mellem AMU og EUD hovedforløb RKV – standardisering af merit Modernisering af AMU-beskrivelser - markedsføring BAI - skolekonference
3. VEU råd, organisationerne og skolerne hovedmål: øge tilgang til AMU FVU – AMU, fjerne barrierer og øget modulisering Udvikle læringsformerne, herunder e-læring VEU-godtgørelse, fra dagsbasis til timebasis Holdbaseret GVU (afløses af EUV 1/8 2015) Fortsat god dialog med uvm. om udfoldning af vejledninger m.m. (anvendelsesorienteret contra kontrolinstrument) Forsat godt samarbejde med efteruddannelsesudvalgene Fortsat påvirke FFL (lige nu 2014), så skåltaler og virkelighed passer sammen. BAI - skolekonference
Andre positive men ubekendte faktorer - lige nu Beskæftigelsesreform (Carsten Koch – 1/1 2015?) Leo Larsen udvalg (primært EUD/EUV) Kontanthjælpsreform (primært EUD/EUV – 1/1 2014) EUD reform (EUV får det betydning for AMU?) DEA analyse Analyse på individ niveau på vej. VEU milliarden*) BAI - skolekonference
Øge VEU indsatsen - Opsamling Positiv tilgang fra alle parter Strategisk indsatsområde Tilgængelighed Kvalitet Udbud bygge på solide analyser (behov og hvad får samfundet (virksomheder/individ) ud af det) BAI - skolekonference
*) VEU milliarden DEL’s mål: Initiativer der styrker: at flere gennemfører AMU sammenhængen mellem EUD og AMU og dækning af arbejdsmarkedets behov på kort og langt sigt Skolernes arbejde med udbud, kvalitet og nyudvikling af indhold og forløb BAI - skolekonference
Så er det jeres tur: – Spørgsmål – Kommentarer – Gode ideer Hvordan får vi verdens bedste efteruddannelsessystem tilbage på skinnerne? BAI - skolekonference