Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Sygepleje i korttidsafsnit
Patientpakker Angina /NSTEMI
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Baggrund for projektet
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Kandidaten i klinisk praksis
Etablering af enstrenget og visiteret akutsystem Pr. 1. januar 2014
Erfaringer med at være patientrepræsentant
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
Ledelse…for, gennem og med patienten
Netværk af forebyggende sygehuse
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Brugertilfredshed og styring
Hvordan kan undersøgelser af patientoplevet kvalitet medvirke til at øge kvaliteten? Afdelingsleder Morten Freil Kvalitetstræf kostforplejningen, 2006.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Ernæring i fokus Regional ernæringskampagne. Baggrund Manglende målopfyldelse af akkrediteringsstandard: Ernæringsscreening, plan og opfølgning.
Metoder til kvalitetsudvikling
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Brugerundersøgelser i det elektroniske bibliotek Et DEF-projekt gennemført i vinteren Arbejdsgruppe: Alice Nørhede, DFB René Steffensen, KAAB Piet.
Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Brugerinddragelse og palliation
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Pakkeforløb i psykiatrien
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
Velkommen til femte møde i Sundhedsbrugerrådet Mødelokale 2, Regionshuset 13. oktober 2010 kl ca. kl. 15.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Patienttilfredshedsundersøgelse Foråret 2015
Kvalitet i plejen.
det nationale kvalitetsprogram på sundhedsområdet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Klinisk Forskningsenhed
Præsentationens transcript:

Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing 1 ; Torben Jørgensen 1 og Morten Freil 2 1 Københavns Amts Center for Sygdomsforebyggelse, 2 Københavns Amts Enhed for Brugerundersøgelser Metode og materiale Den lægefaglige kvalitet i det enkelte patientforløb måles ved hjælp af en klinisk kvalitetsdatabase, mens den sygeplejefaglige kvalitet måles via et spørgeskema til plejepersonalet. Undersøgelsen af patienternes tilfredshed gennemføres som spørgeskemaundersøgelse. Undersøgelsen vil indeholde spørgsmål til såvel organiseringen af patientens forløb som den tekniske og interpersonelle kvalitet. Under udarbejdelsen af spørgeskemaerne gennemføres der fokusgruppeinterviews med patienter. Spørgeskemaerne valideres inden udsendelse ved individuelle interviews med patienter og sygeplejersker. Dataperioden er Patientpopulationen forventes at blive på ca patienter. Resultater Det analyseres om de professionelles vurdering af indikatorer for god kvalitet stemmer med patienternes vurderinger. Som eksempler på indikatorer og spørgsmål, der skal sammenholdes, kan nævnes spørgsmål om gennemførte undersøgelser, komplikationer, smertebehandling, information, kommunikation og koordination. Perspektiv Det er målet, at undersøgelsens resultater kan bidrage til en nuancering af debatten om patienttilfredshedsundersøgelser og faglig kvalitet. På samme måde er det tanken, at undersøgelsen kan åbne for nye fortolkninger af den politiske og kliniske værdi af de patienttilfredshedsundersøgelser, der udføres i det danske sundhedsvæsen. ”Nurse, get on the internet, go to SURGERY.COM, scroll down and click on the 'Are you totally lost?’ icon” Teknisk kvalitet Interpersonel kvalitet Organisering af patientforløb Baggrund Undersøgelser af patienters tilfredshed bliver stadigt mere udbredt i sundhedssektoren. Samtidig benyttes tilfredshedsundersøgelserne ofte som instrument i sygehusvæsnets kvalitetsudvikling, da man antager, at patienters tilfredshed hænger nært sammen med den faglige kvalitet. Et centralt spørgsmål er derfor, om patienternes selvrapporterede oplevelser er en valid indikator for den faglige kvalitet. Formål Projektets overordnede formål er at analysere, hvilke sammenhænge der findes imellem den faglige kvalitet og tilfredsheden blandt patienter opereret for kolorektalcancer (figur 1). Desuden skal sammenhænge mellem patienternes opfattelse af teknisk, interpersonel og organisatorisk kvalitet analyseres (figur 2). Figur 1: Projektets hovedformål Den sundhedsprofes- sionelle vurdering ? ? ? Figur 2: Sammenhæng mellem patienters opfattelse af teknisk, interpersonel og organisatorisk kvalitet Interpersonel kvalitet Teknisk kvalitet Organisering af patientforløb ?? ? Patientens vurdering Præcisering af begreberne Teknisk kvalitet omhandler: Diagnostik Behandling Pleje Genoptræning Interpersonel kvalitet (samspillet mellem personale og patient) omhandler: Kommunikation Information Omsorg Organisering af patientforløb omhandler: Kontinuitet i forløbet Koordination i behandling og pleje Ventetider