Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Den gode modtagelse og frivillig trivsel
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Samarbejde!. Synlighed, faglighed, dokumention • Eli Knøsen • Marius Myklebust • Monika Steorn • De mange blomster… • Edvard Befring • Bertil Bjerkan.
En konflikthåndterende kultur
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
TERM modellen Introduktion til øvelse
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Velkommen.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tilgivelse.
Håndtering af en møgsag
At tale om sexualitet.
Ledelse og kollega-adfærd
Hvordan spørger man anerkendende?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Læreren som læringsleder
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Konflikter og kommunikation
Kommunikation Modul A.
MOT’s virkemidler.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Min far

Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- X: Jeg vil ikke være med til den fordeling af opgaverne! Y: Du gider åbenbart ikke gøre en indsats som os andre. Stresset / Presset

X Y ? X: ”Jeg var til en kanon fest i lørdags” Y: ”Var det sjovt?” Bebrejdet / Misforstået Analyser, fortolkninger, vurderinger, kritik og domme reaktion / feedback

AFSTANDSSKABENDE Y: ”Du skal åbenbart være fuld hver weekend?” X: ”Jeg var til en kanon fest i lørdags” Forudfattede holdninger og forestillinger! AFSTANDSSKABENDE

Kontaktcirklen Kontakt Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

● Kontaktcirklen Kontakt Efterkontakt Førkontakt ● Det frugtbare nulpunkt

Brug for at få bearbejdet. X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Du lyder som om, du er irriteret på ham, er du det? Y: ___________________________________ Kontakt Brug for at få bearbejdet. ● ● Efterkontakt Førkontakt ● Det frugtbare nulpunkt

● Kontakt Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Du er også så overfølsom! Kontakt ● Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

Kontaktcirklen Kontakt Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

Kontakt er andet end ord: Tonefald Kropssprog 93 % af vores sprog Mimik Vejrtrækning Bevægelser Tempo Toneleje

Anklager-Hjælper-Offer-trekanten: Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer

Anklager-Redder-Offer-trekanten: Fastholder Offer i sin rolle: ”Det er synd for dig.” Fratager Offer ansvar & initiativ Vender frustrationen udad. Placere ansvaret hos den anden. ”Det er din skyld” Redder Vender frustrationen indad. Placerer ansvaret hos sig selv: ”Det er min skyld” Anklager Offer Fralægger sig ansvaret. Dømmer, bebrejder, kritiserer, nedgør.

5 gode råd til at stoppe fnidderspillet: Stop dit eget fnidder - giv positiv anerkendelse i stedet Nægt at spille rollen som offer/anklager/redder Hold op med at nedgøre andre eller dig selv Udtryk dig - og dine behov - ærligt og ligeværdigt Lyt aktivt til de andres reelle behov + Et ekstra: Brug IKKE-VOLDELIG KOMMUNIKATION (kommer vi til om lidt …:-)

Det jeg skylder mig selv Integritet 2. Det jeg skylder mig selv Skyld 1. Samarbejde 1. Skyldfølelsen overfor de andre, når du vælger dig selv. 2. Skyldfølelsen overfor dig selv, når du fravælger dig selv.

Favoritfølelser! Positive Negative Følelser der gør os: Veltilpasse! Glade og tilfredse. Giver overskud til kommunikationen. Følelser der gør os: Uligeværdige! Dunke andre eller os selv! Skaber afstand og fnidder i kommunikationen!

Favoritfølelser Jeg er ikke noget værd! Jeg er ikke god nok! TRYGGE: Bekræftet i det, vi allerede tror. Giver mening! NEGATIVE Jeg er ikke noget værd! Jeg er ikke god nok! De gør det for at genere mig! Andre vil gøre mig ondt! Jeg føler mig forladt! Det er de andres skyld! Han er efter mig! Jeg er bedre værd! Jeg føler mig kasseret! Jeg er rigtig, de andre er forkerte! Hun kan ikke li’ mig!

”At vove er at miste fodfæste et øjeblik. Intet at vove er at miste livet!” (Søren Kierkegaard)

Hvis jeg vil ændre mig: 1. skridt: opmærksomhed på min rolle(r). 2. skridt: tage ansvar for at jeg vil ændre mig.

IVK = IkkeVoldelig kommunikation Marshall B. Rosenberg

De 4 trin i IVK Iagttagelse Følelse Behov Anmodning

Når vi dømmer, analyserer, kritiserer eller nedgør: _______________ ___________________ _________________ ______________ Øger vi modstanden og forsvaret hos de andre mod VORES behov. De andre gør ting af frygt, skyld og skam. Ikke af lyst og egen fri vilje. De andre får derfor svært ved at være medfølende overfor VORES behov og værdier. ____________________ ________________ ______________ _________

Iagttagelse Vurdering Lytter til kritik – ikke til indholdet Svært for andre at høre vores budskab Iagttagelse Vurdering Skaber modstand

Vurderinger & Iagttagelser Johnny er aggressiv. Tine er den første, der møder på jobbet om morgenen. Du kommer altid for sent. Kim Hjort er en god chef. VURDERING IAGTTAGELSE VURDERING VURDERING

Ord der bruges til overdrivelser og generaliseringer: altid aldrig nogensinde hver gang sjældent tit - Birgitte er altid sur. - Han laver aldrig de ting han skal. Har hun nogensinde gjort sit arbejde færdigt. - Hver gang han åbner munden, går det galt. - Det er sjældent Laila rydder op. - Du laver tit fejl.

Fysiske & psykiske overlevelse Træt? Ensom? Sulten? Ked af det? Fysiske & psykiske overlevelse Følelser er signallamper BEHOV

for følelser og handlinger Jeg vælger at …, fordi jeg gerne vil … ANSVAR for følelser og handlinger

Jeg føler mig …., fordi jeg har behov for….. ______ _________ (FØLELSE) (BEHOV)

________________ _____________ _____________ _________________ DIG : Vred & Irriteret Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig vred ________________ : Glad _____________ , . ___________________ _______________ fordi jeg har behov for at sidde i fred og ro. (iagttagelse) (følelse) (behov) ________________ Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig glad _____________ . , fordi jeg har behov for at røre mig lidt. _________________ __________

Det er vores behov i nuet, der er ansvarlig for, hvordan vi føler os!

”Empati er den mest værdifulde gave et menneske kan give et andet” Martin Buber filosof Være fuldt tilstede Opmærksomhed på livsenergien: Være i øjeblikket, dvs. på den andens følelser og behov i nuet

”Stå ikke bare der, gør dog et eller andet” ”Gør ikke bare et eller andet, stå der” (buddhistisk ordsprog)

Empati er at være fuldt tilstede og altså ikke: give råd Kontakt trøste belære fortælle om os selv dysse ned Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

Lær at bruge denne formel: Når … (IAGTTAGELSE) …, føler jeg mig (FØLELSE) …, fordi jeg har behov for … (BEHOV). Derfor kunne jeg godt tænke mig … (ANMODNING).. ______________________________ ___________________________________________ ________________________________________________________________ PASSIV AKTIV

En anmodning skal: HUSK: De andre er ikke tankelæsere! 1. Være uden krav / uden ultimatum (hverken direkte eller indirekte) 2. Udtrykke behovet klart (hvad jeg HAR brug for) 3. Være konkret/direkte (ned i detaljen, sig hvad det handler om) HUSK: De andre er ikke tankelæsere!

De 4 trin Iagttagelse: Når jeg ser, hvordan I løser opgaverne, Følelse: Behov: Anmodning: Når jeg ser, hvordan I løser opgaverne, føler jeg mig glad, fordi jeg har behov for at vide, at I tager den nye viden til jer. Derfor kunne jeg godt tænke mig, at I sætter det, I har lært, sammen til en helhed via en øvelse.

2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 3. fordi jeg har behov for … (BEHOV). 4. 1. Anmodning Iagttagelse 3. 2. Behov Følelse 1. Når … (IAGTTAGELSE).., 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 3. fordi jeg har behov for … (BEHOV). 4. Derfor kunne jeg godt tænke mig … (ANMODNING).