Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Temagruppen Sundhed på arbejdspladsen K RONIKERE PÅ ARBEJDSPLADSEN T EMAGRUPPEN
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Tillid Temadag for AMIR
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Empowerment og sundhed
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Dan Zielke og 1.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Ressourceforløb og borgerinddragelse – u. 40 årige.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Vidensbaseret praksis i botilbud
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen KL´s ledertræf 10-09-2014 Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen

Resultater ”… det her er den største hjælp de sidste 4 års ledighed.” Borgere og medarbejdere ”… det her er den største hjælp de sidste 4 års ledighed.” Alle har været positive eller meget positive over vores måde at samarbejde og hjælpe på. Alle har følt sig hørt, inddraget og ikke talt ned til De fleste borgere har ideer til, hvad de vil og er forberedte til samtalen Generel vurdering af mødet med sagsbehandler/konsulent på en skala fra 1-5: ca. 4 Borgerne får mulighed for at sætte egne mål i samarbejde med jobcentermedarbejderen Medarbejderne vil gerne tage ansvar ”Givet mig en følelse af ikke at blive sat i den store kasse med alle de andre og sat til at køre en omgang på transportbåndet - ingen kan li’ at være den lille mand….en der bliver snakket ned til og hundset rundt med - Jeg følte tværtimod at jeg blev talt med.” Det mest positive ved mødet for borgeren er oplevelsen af at blive mødt med en individuel tilgang Alle medarbejdere kender og tror på den nye tilgang Medarbejderne rammesætter samtalen  - ved start og afslutning Medarbejderne afgiver magt side 2

Resultater Indikationer på at vi kan administrere friheden Fremgang i fastholdelsen for alle målgrupper Stigning i andel stadfæstelser og fald i andel hjemvisninger i sager ved ankestyrelse (1. kvartal 2014 0,0 % hjemvisninger på sygedagpengeområdet) Ledelsestilsyn viser differentieret indsats: Dem der kan selv skal selv – høj samtalefrekvens for dem der har behov herfor side 3

Demokratisk medborgerskab - et nyt ståsted Vision om et nyt fundament – ansvar for eget liv (empowerment) Mål om at bidrage til et bæredygtigt samfund Mål om administrativ forenkling Viborg Kommunes status som frikommune har givet flere muligheder for at stræbe efter visionen. side 4

Før og nu – borgerens møde med jobcentret -Fra systemets plan -Fra kontrol -Fra samtale der skaber afstand -Fra ukendt land -Til borgerens plan -Til tillid -Til samtaler der motiverer til handling og skaber fokus på mål -Til gennemsigtighed side 5

Empowerment i praksis Borgeren tager ansvar for eget forløb – kan og vil klare sig selv (vilje, evne og muligheder) Medarbejderen lader ansvaret for egen situation og fremtid blive hos borgeren (afgiver magt) Borgeren får flere selvbetjeningsmuligheder og benytter disse Borgeren får frihed til i højere grad selv at vælge tilbud Borgeren har indsigt i egen sag samt indsigt i rammer og muligheder for at handle Lige muligheder betyder, at forskellige borgere skal behandles forskelligt, og ens borgere behandles ens Alle ansatte benytter den coachende tilgang, når relevant side 6

Aktiv ledelse er en forudsætning….vi har fokus på Disposition Værdier og rammer Ejerskab og involvering Kompetencer Inddragelse af interessenterne Vi tilpasser os løbende os efter behov Forandringsteori side 7

Aktiv ledelse – Værdier og rammer Vi arbejder aktivt og konstant med rammen og værdierne i vores nye ståsted via tilstedeværelse og dialog med medarbejdere i alle afdelinger om fx: Indholdet i nyt ståsted Fortolkning af rammerne Personalepolitiske værdier Fra procesmål til resultatmål NB! Værdibaseret ramme er et lige så fast styringsredskab som regler og procedurer side 8

Aktiv ledelse – ejerskab og involvering Vi har fokus på ejerskab og gør os umage med at inddrage ansatte i alle processer og tiltag, bl.a. Lærings- og evalueringsmøder Medarbejder interview Ølkassen – tydelig kommunikation Rundtur i afdelingerne Medarbejderne siger: ”Der lyttes til os” ”Vi bliver taget alvorligt” ”Der bliver handlet på det vi siger” side 9

Aktiv ledelse - kompetencer Vi understøtter medarbejdernes forudsætninger og kompetencer bl.a.: Uddannelse i den coachende tilgang til alle Afsættelse af ressourcer i staben til at sikre en løbende, struktureret og vedholdende opfølgning på den coachende tilgang Træning i den coachende tilgang (video/samtaler) Observation af samtaler side 10

Aktiv ledelse – inddragelse af interessenterne Vi inddrager interessenterne Møder med borgere Interview af borgere Inddragelse af samarbejdsrelationer (LO, virksomheder, uddannelsesinstitutioner) Udvikling af redskaber som understøtter borgernes forudsætninger for at samarbejde med jobcentret (samtalekort) side 11

Aktiv ledelse – vi tilpasser os ….. Vores møde med borgerne var det primære fokus i første del af processen Nu har vi også rettet blikket indad – bl.a.: Ny mere tværfaglig organisering Fokus på tillidsledelse – at turde at give slip Fokus på at understøtte, at medarbejderne oplever at have tryghed i at turde tage ansvar og ved, hvornår de er en succes (fx via resultatmål) side 12

Forandringsteori er vores fundament, ramme, implementeringsplan og mål Kontinuerlig evaluering og læring af iværksatte tiltag og forandringer Dokumentation af aktiviteter så vi hele tiden kan vurdere, om: Vi gør dét, vi siger, vi gør Om dét vi gør, egentlig også fører til dét, vi forventer (vores mål) Ellers justerer vi indsatsen side 13

Et solidt fundament giver arbejdsro… Vi har omlagt vores tilbud med udgangspunkt i hvad der virker (evidens) og vores nye ståsted styrker medarbejdernes professionelle rolle borger finder ro i, at de muligheder der tilbydes baserer sig på viden side 14

Spørgsmål fra jer ? side 15

Spørgsmål fra mig Hvis I tager udgangspunkt i jeres egen organisation – er dette så et budskab, der giver mening? Hvorfor?/hvorfor ikke? Hvordan? Konkrete eksempler fra hverdagen! side 16

BILAG BILAG side 17

Redskaber – samtalekort Samtale kort – dette eksempel er til borgere på ledighedsydelse side 18

Forandringsteori side 19

Forandringsteori side 20