SÅDAN GØR VI I PRAKSIS Procedurer og erfaringer i forbindelse med vågen sedation med benzodiazepiner Katja Kirk / Susanne Buus Thomsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Debatmøde om patientinformation 11. december 2008 Hans von der Maase Klinikchef, professor, dr. med. Onkologisk Klinik Rigshospitalet.
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Klager og den vanskelige samtale
Større Skriftlig Opgave
Er det ikke noget i klassen?
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Læringsstile og lektier
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
Urolithiasis som pakkeforløb
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Mere viden, klare retningslinjer, mere kontrol
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
TERM modellen Introduktion til øvelse
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Aftrapning af benzodiazepiner og cyklopyroloner
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Velkommen til De Offentlige Tandlægers kursus i vågen sedation.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Relationer – børn og voksne
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
SÅDAN GØR VI I PRAKSIS Procedurer og erfaringer i forbindelse med vågen sedation med lattergas Katja Kirk / Susanne Buus Thomsen.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Uddannelsesafklarende samtaler
At tale om sexualitet.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Tema 4 Overgange i barnets liv
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Det Inddragende Netværksmøde
brugerinddragelse i Danmark
Funktioner og roller i projekter
Patienternes gang igennem Onkologisk afdeling
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Patient- og Pårørendepolitik ( ) ) Vi tager patienten og de pårørende med ved bordet, når vi taler om, hvordan vi kan gøre tingene.
Nyt fra Sundhedsstyrelsen Netværk for forebyggelse af medicineringsfejl 15. November 2012 Marianne Søborg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
SÅDAN GØR VI I PRAKSIS Procedurer og erfaringer i forbindelse med vågen sedation med benzodiazepiner Katja Kirk / Susanne Buus Thomsen.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Læring gennem registrering og indberetning
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
SÅDAN GØR VI I PRAKSIS Procedurer og erfaringer i forbindelse med vågen sedation med lattergas Katja Kirk / Susanne Buus Thomsen.
SÅDAN GØR VI I PRAKSIS Procedurer og erfaringer i forbindelse med vågen sedation med benzodiazepiner Katja Kirk / Susanne Buus Thomsen.
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Præsentationens transcript:

SÅDAN GØR VI I PRAKSIS Procedurer og erfaringer i forbindelse med vågen sedation med benzodiazepiner Katja Kirk / Susanne Buus Thomsen

INDIKATIONER  Når tilvænning har været forsøgt uden det har resulteret i behandlingsparathed  Når akutte smertegivende situationer skal løses og der ikke er den nødvendige kooperation/modenhed  Hvis den forestående behandling forventeligt vil udløse udmattelse eller forskrækkelse

ALTERNATIVE MULIGHEDER  Overvej ingen behandling  Overvej GA

FORBEREDELSE INDEN FORSAMTALEN  Valg af præparat  Plan A og B  Skriftlig informationsmateriale klar  Overvej hvad barnet skal høre

FORSAMTALE MED FORÆLDRE  Hvorfor anbefaler vi sedering?  Virkning og forventet forløb  Anamnese - sederingsskemasederingsskema  Præparat ▪ off label brug ▪ administrationsmetode aftales  Plan A og B  Informeret samtykke Informeret samtykke  Udlevere: Skriftligt materiale Triazolam pille plus instruks Drikkebæger

FORBERELSE PÅ BEHANDLINGSDAGEN  Fastende og rask?  1. hjælps udstyr klar  Pulsoximeter klar  Instrumenter/materialer til plan A og B klar  Skriftlig information om efterforløb klar

ADMINISTRATION AF MIDAZOLAM OG TRIAZOLAM  Hvad gør vi helt konkret i praksis  Dosering midazolammidazolam  Dosering triazolamtriazolam

VIRKNINGSSPEKTRUM Cases  Midazolam  Triazolam

OVERVÅGNINGSPROCEDURE  På klinikken under behandl ing.  Samtale med pt, fysisk overvågning  Incl. pulsoximetri  På klinikken efter behandling  Samtale med pt, fysisk overvågning  Incl. pulsoximetri  Andet rum, overvågning af KA, der har uddannelse  Hvornår hjem, forældre skal være klar  Skriftlig info vedr. forholdsregler Hjemme Skriftlig info vedr. forholdsregler  Overvåge 12 timer  Kontakt os eller vagtlæge, hvis problemer

JOURNALFØRING  Diagnoser og behandling  Sederingsjournal  Mundtlig og skriftlig information  Aftaler om opfølgning  Pas på dig selv – ‘følelser i spil’?

NÅR HVERDAGEN RAMMER OS  Akutte løsninger  De skæve forløb - cases

TAK FOR I DAG!