1 Arbejdet med frednings-, planlægnings- og miljøopgaverne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

PR KAMPAGNE.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
Skolebestyrelsesvalg 2012
Caseoplæg om Facebook.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
12. marts 2013Årsmøde Orientering fra udvalg - facebook Gammel gruppe nedlagt Spritny gruppe oprettet 1. marts Lokalafdelingnordfyn Mål: levende,
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Roskilde Tekniske Skole
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Arbejdspladsudvikling
Familierådslagning og Det Inddragende Netværksmøde
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
SPØRGESKEMA-UNDERSØGELSE FTK (KUN SENDT TIL SENIORER) 36 besvarelser 29 seniorer 6 junior forældre 1 junior.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
FBUs visionsplan 2015.
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program • Rejse tider • Hvad går pengene til? • Madbudget • Spire- og smutterne • Program og aktiviteter.
Den gode ansøgning Til LAG Himmerland
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program Rejse tider Hvad går pengene til? Madbudget Spire- og smutterne Program og aktiviteter Kom med.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Uddannelsesdag 26. februar 2011 V. Stine Røn Christensen
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Planlægning af patruljemøder 23. september 2011 T OP ræning.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel Reaktiv - proaktiv.
1 Introaften i DN-SAK. 2 Program Velkomst og introduktion Om DN Om DN-SAK Om jer Mad Lidt mere om ture og andet ekstra.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Puljerådsmøde - Oliebranchens Miljøpulje marts 2011 Miljøpuljerådsmøde 25. marts 2011 Oliebranchens Miljøpulje 1.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
DN`s opgaver Hvilke opgaver har de aktive, og hvordan bliver de i stand til at løse dem.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Lokale grønne partnerskaber
Det gode boligliv Seminar for udviklingsprojekter Astrid Bruus Thomsen.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Guds glæde gennem generøsitet
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Danmarks fredede områder. Fredede områder i Danmark Vi har fokus rettet mod at øge interessen for de fredede områder 1.hjemmeside med beskrivelse af fredede.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Samarbejde på tværs Baris Atak Integrationskoordinator
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Sprog og kultur PROJEKT hg2
- Kom tættere på dit barns skolegang
Hjertecafèer - tilbageblik
Den kriminelle fødekæde i bander og
BADMINTON Netværksmøde foråret
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

1 Arbejdet med frednings-, planlægnings- og miljøopgaverne.

2 Natur- og miljøprojekter. Nogle gode grunde til at vælge et lokalt projekt. –Skaber positiv opmærksomhed i lokalsamfundet. –Kan være med til at fjerne fordomme om DN. –Kan være med at rekruttere nye aktive til afdelingen. –Kan være med til at skaffe nye medlemmer. –Skaber meningsfyldt socialt samvær for deltagerne. –Lokal opbakning i form af sponsorering. –DN kan få ”nye venner” vi kan have glæde af på et senere tidspunkt. –Kan synliggøre DN i lokalpressen.

3 Vigtigt før beslutning tages ! Spørg dig/jer selv ! –Er det noget der kommer naturen til gode? –Kan projektet på nogen måde give ”bad will”? –Er vi hænder nok til at gennemføre projektet ? –Har vi en der er villig til at være projektansvarlig? –Er det et projekt vi kan lære noget af? –Er det et projekt vi efterfølgende hænger på – og kan vi magte det. ? –Kunne det være relevant at samarbejde med andre (grønne) organisationer om projektet?

4 Lav en projektbeskrivelse. HVAD: Hvad går det ud på og hvad vil vi opnå. HVORDAN: Hvilke aktiviteter skal gennemføres. HVORNÅR: Tidsplan. HVEM: Hvem er involveret og hvem er målgruppen for projektet. HVOR MEGET: Budget for udgifter og indtægter. HVORDAN GIK DET: Evaluering.

5 Hvad går det ud på og hvad vil vi opnå. Fjordens Dag Tilbagevende begivenhed hvor alle grønne – og andre organisationen har mulighed for at fortælle om deres arbejde, typisk i form af udstilling og eller workshop. Udbrede kendskabet tilDN-Nordfyn og vores arbejde.

6 Hvordan. Hvilke aktiviteter skal gennemføres Bygning af fuglekasser, primært for børn og unge. Formidling af DN Nordfyns arbejdsområde og opgaver, primært for børnenes forældre. Uddeling af relevant brochuremateriale, herunder Fremtidens Natur på Nordfyn og afdelingsfolderen.

7 Hvornår. Tidsplan. DatoTidAktivitet Ansvarlig Oprydning/returtransport (4) Eftermiddagsholdet (2) Formiddagsholdet (2) 10.9-Transport af materialer (4) 10.9-Sørge for køretilladelser til Aftale transport med skipper på ”Lunden” Tilskæring og pakning (4) 1.9-Indkøb af materialer (2) 25.8-Bestilling af brochurer hos DN 1.6-Sikre korrekt annonceringhos ”Fjordens dag” kommiteen.

8 Hvem er målgruppe for projektet. Børn og deres forældre, såvel blandt DN medlemmer som blandt potentielle medlemmer.

9 Hvor meget. Budget for udgifter og indtægter. Udgifter Træ til fuglekasser Kr ,00 SømKr. 200,00 Fornyelse af værktøjKr. 100,00 I ALTKr. 1,500,00 Indtægter 60 fuglekasser à Kr. 25,- Kr ,00

10 Hvordan gik det.(Evaluering 2009) Oprydning/returtransport. Alt for få (2) Husk til næste år. Eftermiddagsholdet. OK Formiddagsholdet. OK Rigtig gode til hurtig opstilling. Til næste år skal vi bede om at få vores stand renoveret. Transport af materialer. OK (5) Næste gang skal vi måske koordinere kaffe/kage. Køretilladelser og transport med ”Lunden”. OK Tilskæring og pakning. Fin dag med tilpas med folk (5)og udstyr. Jans efterfølgende sushi var fremragende. Indkøb materialer og bestilling af brochurer. OK Annoncering. Mangelfuld – husk næste år kontakt i god tid.

11 Der er penge at hente! Internt –DN`s projektpulje –Se i Projektbanken Eksternt –Sponsorater –Fonde –Tipsmidlerne –Deltagerbetaling

12 Husk i projektforløbet ! Alle involverede skal informeres løbende om status. Holder oprindelige planer ikke, så find et realistisk mål og juster planerne. Sørg for at holde styr på ”pengene”. Hold pressen orienteret om forløbet. Det skal være sjovt at være projektdeltager. Find nogle ”mile sten” – og bag en kage. Husk at få sagt TAK – såvel eksternt som internt.

13

14 Projekt – fredningssag. Hvad vil vi frede. Er det realistisk – kontakt til fagfolk bl.a. hos DN, hvis vi ikke selv har dem. Projektansvarlig findes. Øvrige ressourcer findes. Kontakt til Samrådet angående fredningsprioriteringer. Kontakt til fredningsmedarbejder i DN. Beslutning JA – NEJ. Hvis JA, herefter status på alle fremtidige bestyrelsesmøder indtil fredningen er rejst. Fredningsforslag udarbejdes af projektansvarlig i tæt parløb med fredningsmedarbejder i DN. Indsendelse af fredningsforslag. Fredningen rejses. Møde med fredningsnævn. Afgørelse.

15 Projekt skovmår.

16 Projekt skovmår.

17 Projekt affaldsindsamling.

18 Projekt Fjordens Dag 2009.

19