SVIGT I BYGGERIET BEDRE SAMSPIL FRA PROJEKTERING TIL BYGGEPLADS SOM MIDDEL TIL FÆRRE SVIGT V/ANDERS KIRK CHRISTOFFERSEN, NIRAS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
Game maker.
SMED Single Minute Exchange of Dies
DPS Data ApS Få bedre datakvalitet, spar tid og penge - med Adresse*Kontrol Henrik Skalbo DPS Data ApS Blokhusvej 3, DK-2920 Charlottenlund Tlf:
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Gode råd og eksempler på faldgruber
Værdistrømsanalyser.
Modul 1 - Processer.
Fremtidens byggeleder
Introduktion til værdistrømsanalyser
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Produktion og Logistik
Indikatorer på Det fejlfrie byggeri
Forældremøde X årgang.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Dansk Byggeri´s Procesudvalg 28. februar 2007
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Analyse- og udviklingsmodel
Kundeværdi.
NOEA/Aalborg Universitet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Virksomheder - definition
Gør det simpelt Trænings planlægning.
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Ny rådgivningsstrategi Fra AGRINORD´s Svinerådgivning.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Ledelse af den energioptimerede byggeproces giver et stort potentiale for at sikre bedre bygninger og bedre økonomi i alle faser af bygningens levetid.
Spørg først dig selv: Hvad koster varen andre steder?
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Den lærende organisation
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Gate21 Industrialisering af processer og produkter i alment byggeri.
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
at få sund fornuft til sund adfærd….
Den koordinerede ungeindsats
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Last Planner System V/Erik Jung
Location-based Scheduling En gennemgang af fordele og forskelle V/Erik Jung
FORSVARET Lean Construction Hvad er nu det for noget bavl? Randi Muff Christensen Projektleder, Udviklingsafdelingen Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Velkommen til.
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
Processer Proces parameter
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
Byggeri & Anlæg - Hvad er Byggeledelse?.
Præsentationens transcript:

SVIGT I BYGGERIET BEDRE SAMSPIL FRA PROJEKTERING TIL BYGGEPLADS SOM MIDDEL TIL FÆRRE SVIGT V/ANDERS KIRK CHRISTOFFERSEN, NIRAS

SVIGTUNIVERSET Svigt der årsager tab af produktværdi Svigt der årsager tab af procesværdi Svigt der øger ressourceforbruget

SAMMENHÆNG I PRODUKT- OG PROCESSVIGT Fejlfrie delleverancer giver ikke nødvendigvis et fejlfrit produkt Tag bare eksemplet med tømreren der monterer fejlfrie nedhængte lofter, men gør det, før elektrikeren har lavet sin fejlfrie montage af installationer……. Og eksemplet er ikke tænkt! Processen har afgørende betydning for at undgå svigt – og for at reducere ressourceforbruget

ET SVIGT VI OFTE GLEMMER ER DET SVIGT DER BESTÅR I AT LEVERE KUNDEN MINDRE VÆRDI I PRODUKT OG PROCES END VI KUNNE HAVE GJORT, HVIS VI HAVDE AGERET OPTIMALT I LEVERANCETEAMET OG I SAMARBEJDET MED KUNDEN

TRIMMET BYGGERI/LEAN CONSTRUCTION ARBEJDER MED TO HOVEDELEMENTER At definere og specificere den optimale værdi for kunden At levere denne værdi så effektivt og fejlfrit som muligt uden unødigt spild af ressourcer DER ER I DETTE ARBEJDE OPNÅET EN ØGET FORSTÅELSE AF AT VÆRDIDESIGNET ER EN AFGØRENDE FORUDSÆTNING FOR DEN EFFEKTIVE VÆRDILEVERANCE

VÆRDILEDELSE – EN TRANSFORMATION Opfange kundens behov, ønsker og forventninger til produkt og proces Værdidesign Transformation V Værdileverance Produk-tionsgrund-lag og produktion

DEN NYE BYGGEPROCES I TRIMMET BYGGERI Fastlægger kundens optimale værdi i en værdiledelsesproces i konceptfasen Leverer kundeværdien i et produktionssamarbejde imellem de projekterende og de udførende i konstruktionsfasen, som består af både færdigprojektering og udførelse Har fokus på procesplanlægning af aktiviteter og bygbarhed i projektet Har fokus på en ny forståelse af byggeri som et komplekst system Flytter fokus fra kontraktstyring til flowstyring - fra projektledelse til procesledelse Resulterer i en ny planlægningsmetode og en ændret ledelsesform med uddelegering af ansvar og kompetencer Skaber grobund for en ændret byggekultur

OG HVAD BETYDER DET SÅ FOR SVIGTENE? Vi sikrer os, at kunden – så godt som muligt – er klar over, hvad det er han får, inden vi går i produktion. På den måde skaber vi både fokus om den højeste værdi og afskærmer produktionen fra svigtskabende sene ændringer i beslutninger og informationer. Vi sikrer et bredt samarbejde i leveranceteamet om produktets færdigprojektering og udførelse, så det kan produceres med så få svigt som muligt. Vi sikrer os, at det sker i en optimal proces med fokus på produktets flow, så vi undgår spildtid og procesfejl. Vi samarbejder om det, og vi sikrer os, at dem der udfører arbejdet også er med til at planlægge det.

TIETGENKOLLEGIET

PLANLÆGNINGSSYSTE-MATIKKEN HEDDER UPP’S Procesplanen – hvor vi koordinerer byggesagens aktiviteter Periodeplanen – hvor vi kigger fremad og rydder forhindringer af vejen Ugeplanen – som vi arbejder efter med sunde aktiviteter Pålidelighedsindikatoren PPU som afklarer årsager til svigt, så vi kan lære af dem og undgå at gentage dem. Vi bruger den både i færdigprojekteringen og i udførelsen i et samarbejde i leveranceteamet.

FOKUSÉR PÅ FORUDSÆTNINGER

EN KVALITETSSIKRINGS-REFORM? I Toyotas ”single piece flow” Og ”Stop the line” Ligger måske kimen til en ny KS-forståelse Der ikke bygger på et massivt papir KS-apparat Men i stedet søger helt at undgå fejl ved uddelegering af kompetencer og ansvar til dem der laver arbejdet. Mere ”papir-kontrol” fjerner ”guld-tid” fra produktionen.

RESULTATER METODEN HAR REDUCERET ANTALLET AF ARBEJDSULYKKER MED OP TIL 50% - Uden at fokus har ligget på det MÅSKE GØR DEN NOGET LIGNENDE PÅ ANTALLET AF SVIGT?

POTENTIALET FOKUS PÅ FORBEREDELSER FOR PRODUK-TIONEN ØGER TIDEN TIL MONTAGE OG REDUCERER VENTETIDEN MEN HVOR MEGET TID (SPILD) BRU-GER VI PÅ AT LAVE OM/RETTE FEJL? ER DE 10% NOK?

I SKIBSINDUSTRIEN Har de ”officielt” en svigtprocent på 4-5% Og en garantisum på ½% (som de aldrig rammer) Men tages ”rework” med regner de med en svigtprocent i størrelsesordenen 20%! Og de fokuserer på forberedelser/forudsætninger for produktion som en vigtig vej til at reducere antallet af svigt. Så hvor stort mon egentlig tallet er i byggeriet?

HVAD KAN VI GØRE? Rådgivere: Få en øget forståelse for byggeri som et værdidesign og en værdileverance, hvor leverancen skal respektere produktionens betingelser og viden. De udførende: Skal have kompetencer til at indgå i færdigprojekteringen og kunne formidle bygbarhed og produktionsbetingelser. De rammeskabende: Hjælp med til at få os væk fra laveste pris-syndromet over imod højeste værditænkning i stedet. Skab rammer for optimal produktion og optimalt samarbejde Vi skal pille ved kulturen sammen

ET PAR VIGTIGE SPØRGSMÅL Hvordan får vi det til at fungere på små byggesager, hvor kompetencecirklen måske ikke en gang er sluttet? Hvordan indgår den lille håndværksvirksomhed i samarbejdet? Hvordan sikrer vi, at de små virksomheder ikke ”drukner” i papir og kontrol? Har I nogle bud på det?