UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE hg & hhx HADERSLEV HANDELSSKOLE
”Det hører ungdommen til, at man ødsler med den tid, man ikke ved, man ikke har” Ukendt
Uvms. målsætning: Ungdomsuddannelse til 95 % i 2015 i dag falder ca. 25% fra samlet set blandt de højeste i EU (DK er nr. 19) på det merkantile grundforløb faldt 28% fra i 2005 mod 18% i 2001 (EVA, 2009) Hvordan ser det ud på Haderslev Handelsskole?
2009/10: 5 elever (8 %) – indtil 1. april Hg1 - frafald (29 %) 2008/09: 23 elever (28 %) 2009/10: 19 elever (18 %) – indtil 1. april
2009/10: 15 elever (10 %) – indtil 1. april 2007/08: 5 elever (5 %) Hhx1 - frafald 2007/08: 13 elever (9 %) 2008/09: 6 elever (4 %) 2009/10: 15 elever (10 %) – indtil 1. april Hhx2 – frafald 2007/08: 5 elever (5 %) 2008/09: 12 elever (12 %) 2009/10: 6 elever (5 %) – indtil 1. april Hhx3.år – sjældent frafald
Analyse fra 2009 angiver følgende hovedtemaer som årsag Hvorfor falder de fra? Analyse fra 2009 angiver følgende hovedtemaer som årsag elevernes baggrund elevernes faglige kundskaber undervisningen og lærerne skolens miljø vejledningen praktikpladser skolens indsats overordnet - og hvad kan vi så gøre ved det?
Fastholdelsesstrategier (handlingsplaner/indsatsområder) udarbejdelse af analyseredskab til brug ved udm. skolestart/introduktion (hg) forebyggelse af frafald inden skolestart (hg) tættere tilknytning mellem skole og erhvervsliv faglig og pæd. kompetenceudvikling af lærerne mentorordning (hg) forventninger til uddannelsen
Fastholdelsesstrategier (andre tiltag) deltagelse i projekter (Hold Fast, negativ social arv gennemførelse af elevtrivselsundersøgelse hvert år frafaldsalarm (hg1 og hhx1 i oktober) tæt samarbejde med HIA (Haderslev Idrætsakademi) læsevejledning studievejledning Netop Nu lektiecafé skolemiljø (YE, sport, internationale aktiviteter)
hhx studievejlederkontor Scener fra et hhx studievejlederkontor 10
Jesper ”Det bedste er at gi’ op omsider og pludselig mærke det hele begynder”
Camilla ”Fordi du har tabt en gang…… er du ikke fortabt!”
Jonas ”Det værste er at miste modet, før en helt ny dag er begyndt…”
De flittige Piger L
”Nærhedsprincippet”: Tæt samarbejde Observationer og indgriben Skab tillid – vær synlig! Hurtig sagsbehandling Vedvarende opfølgning Fokusering på fremtidsmål & -drømme Inddragelse af gode fagfolk 15