UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Invention og innovation i teknologiundervisningen
EGU – Erhvervsgrund uddannelsen ny lovgivning, nye muligheder
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Et projekt på. Baggrund  Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet.
Velkommen til HANSENBERG
”Vi når målet – men hvordan?”
Kvalitet og evaluering på Vejle Handelsskole HHX og HG Redegørelse for kvalitetssystemet.
Hvordan arbejder vi med handleplaner?
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Hvem er HF-kursisterne og hvordan kan vi motivere dem?
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Kommunal Faldforebyggelse v/ Hanne Skov, faldkonsulent
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Regeringens globaliseringsudspil
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
AER – Tilskud til faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg Hvordan gør vi?
Målgruppe: De 18 – 25 årige. Tiltag efter 10.klasse Både efterskolepladser og udvidet skolegang.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Fravær og Frafald Birgitte la Cour Bergmann Vicerektor, Kursusleder
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Niels Brock – før, nu og i fremtiden Udvikling af Best Practice i forbindelse med praksisrelateret undervisning i grundfaget dansk Susanne Krog Duerlund.
Regionsprojekt på Campus Køge
At gøre karriere.
Præsentationens transcript:

UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE hg & hhx HADERSLEV HANDELSSKOLE

”Det hører ungdommen til, at man ødsler med den tid, man ikke ved, man ikke har” Ukendt

Uvms. målsætning: Ungdomsuddannelse til 95 % i 2015 i dag falder ca. 25% fra samlet set blandt de højeste i EU (DK er nr. 19) på det merkantile grundforløb faldt 28% fra i 2005 mod 18% i 2001 (EVA, 2009) Hvordan ser det ud på Haderslev Handelsskole?

2009/10: 5 elever (8 %) – indtil 1. april Hg1 - frafald (29 %) 2008/09: 23 elever (28 %) 2009/10: 19 elever (18 %) – indtil 1. april

2009/10: 15 elever (10 %) – indtil 1. april 2007/08: 5 elever (5 %) Hhx1 - frafald 2007/08: 13 elever (9 %) 2008/09: 6 elever (4 %) 2009/10: 15 elever (10 %) – indtil 1. april Hhx2 – frafald 2007/08: 5 elever (5 %) 2008/09: 12 elever (12 %) 2009/10: 6 elever (5 %) – indtil 1. april Hhx3.år – sjældent frafald

Analyse fra 2009 angiver følgende hovedtemaer som årsag Hvorfor falder de fra? Analyse fra 2009 angiver følgende hovedtemaer som årsag elevernes baggrund elevernes faglige kundskaber undervisningen og lærerne skolens miljø vejledningen praktikpladser skolens indsats overordnet - og hvad kan vi så gøre ved det?

Fastholdelsesstrategier (handlingsplaner/indsatsområder) udarbejdelse af analyseredskab til brug ved udm. skolestart/introduktion (hg) forebyggelse af frafald inden skolestart (hg) tættere tilknytning mellem skole og erhvervsliv faglig og pæd. kompetenceudvikling af lærerne mentorordning (hg) forventninger til uddannelsen

Fastholdelsesstrategier (andre tiltag) deltagelse i projekter (Hold Fast, negativ social arv gennemførelse af elevtrivselsundersøgelse hvert år frafaldsalarm (hg1 og hhx1 i oktober) tæt samarbejde med HIA (Haderslev Idrætsakademi) læsevejledning studievejledning Netop Nu lektiecafé skolemiljø (YE, sport, internationale aktiviteter)

hhx studievejlederkontor Scener fra et hhx studievejlederkontor 10

Jesper ”Det bedste er at gi’ op omsider og pludselig mærke det hele begynder”

Camilla ”Fordi du har tabt en gang…… er du ikke fortabt!”

Jonas ”Det værste er at miste modet, før en helt ny dag er begyndt…”

De flittige Piger L

”Nærhedsprincippet”: Tæt samarbejde Observationer og indgriben Skab tillid – vær synlig! Hurtig sagsbehandling Vedvarende opfølgning Fokusering på fremtidsmål & -drømme Inddragelse af gode fagfolk 15