Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Esbjerg Mål og resultater fra første netværksmøde Torsdag den 21. august kl.13.00-16.00 Esbjerg Erhvervsudvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Næstved Program for første netværksmøde Tirsdag den 16. september 2008 Kl – Kompagnihuset.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Mandag den 6. oktober 2008 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
Roskilde Tekniske Skole
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Udviklingsplaner Sønderborg
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Det gode klasserådsarbejde
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Relationer – børn og voksne
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Viborg Program for første netværksmøde Onsdag den 20. august Kl VIBORGegnens Erhvervsråd.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Aalborg Mål og resultater fra første netværksmøde Tirsdag d. 19. august 2008 kl – AaB Konference,
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Odense Program for første netværksmøde Torsdag den 28. august 2008 kl – Schacksgade
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Dagens program og forløb
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
3-timersmødet 2017.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
3-timersmødet 2017.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
3-timersmødet 2018.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Esbjerg Mål og resultater fra første netværksmøde Torsdag den 21. august kl Esbjerg Erhvervsudvikling Niels Bohrs vej Esbjerg mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult, august 2008 © Side 1

Kl –  Velkomst og præsentation af projekt virksom.nu v/ Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Kl –  Velkomstoplæg v/ Esbjerg Erhvervsudvikling og Det Lokale Beskæftigelsesråd (LBR): - Hvad beskæftigelsesmæssige udfordringer har vi i Esbjerg - Hvilke initiativer har LBR igangsat? - Hvordan kan LBR aktivt støtte et samarbejde mellem lokale aktører? Kl –  Kort præsentationsrunde blandt netværkets deltagere. Kl –  Oplæg til eftermiddagens strategiproces v/ mhtconsult. Kl –  Fælles strategiproces: drøftelse af netværkets mål og aktiviteter i grupper. Kl –  Fremlæggelse af grupperesultater og fælles opsamling på netværkets videre aktiviteter. Kl –  Afslutning v/ Esbjerg Erhvervsudvikling og LBR. Der serveres forfriskninger undervejs. mhtconsult, august 2008 © Side 2 mhtconsult, august 2008 © Side 2 Program for første netværksdag

Hvordan kan partnerskabet styrke indsatsen? mhtconsult, august 2008 © Side 3 mhtconsult, august 2008 © Side 3 Vision og mission Hvor vil vi hen? Hvad vil vi udrette? Hvilke værdier bærer vores vision? Målsætninger Hvilke mål vil vi prioritere? Strategi Hvilke aktiviteter vil vi igangsætte sammen? Organisering Hvem gør hvad? Hvordan kan partnerskabet styrke indsatsen? At opstille fælles mål og strategi

Mål Hvilke mål vil partnerskabet prioritere? Strategi Hvilke aktiviteter vil partnerskabet sætte i gang for at opfylde de fælles mål? Organisering Hvordan vil partnerskabet fordele opgaverne og sikre en fornyelse i samarbejdet? Gruppediskussion: Hvilke mål der er de allervigtigste for partnerskabet? Bliv enige om de vigtigste mål. Husk, at alle skal have mulighed for at bidrage. Vær konkrete Gruppediskussion: Hvordan vil I realisere målene skridt for skridt? Hvordan kan de enkelte mål opfyldes? Hvilken viden og hvilke værktøjer har I brug for i strategien? Mangler I nogle muligheder? Skal I udvikle nye metoder? Mv. Skriv stikord Gruppediskussion: Hvordan I kommer videre? Er der behov for nye samarbejdsflader? Er der behov for at fordele opgaverne på en ny måde? Hvordan sikrer I, at virksomhederne kommer mere direkte i spil? Mv. Skriv stikord mhtconsult, august 2008 © Side 4 mhtconsult, august 2008 © Side 4 Gruppeopgave: Prioritering af ”Top 10” over fælles mål og aktiviteter

Start individuelt: Kig på ”Top10” listen med 10 forslag til mål. Sæt kryds ved de 2 allervigtigste mål. Måske synes I, at nogle mål er lige vigtige. Prøv alligevel at prioritere dem. Fortsæt i fællesskab: Fortæl på skift i arbejdsgrupperne, hvilke mål I hver især har valgt. Er I enige, eller er der store forskelle i jeres prioriteter? Vil I hellere opstille nogle helt andre målsætninger for netværket? Find frem til en fælles ”Top2” og skriv jeres liste på en planche. I er velkomne til at forkaste listen og formulere jeres egne mål. Skriv også stikord til, hvordan I kan opfylde målene i en strategi, og hvordan I kan fordele opgaverne: - Hvordan sikrer I, at virksomhederne kommer i spil? - Hvem skal arbejde sammen, for at jeres strategi lykkes? - Kræver det nye samarbejdsflader og nye? - Kræver det ny viden og nye metoder? - Kræver det en særlig finansiering? - Hvem tager initiativ til det videre arbejde? Har I tid til overs, må I gerne skrive en ”Top3” i stedet for. mhtconsult, august 2008 © Side 5 mhtconsult, august 2008 © Side 5 Instruks til gruppeopgave

At vi udvikler nye forløb og jobpakker, hvor små virksomheder også kan tage imod svage ledige uden at miste penge på det. At vi opretter en ”lokalbank” af deltidsjob til nydanske ledige, som gerne vil arbejde, men ikke kan klare et fuldtidsjob. At vi udvikler nye mentor-modeller, som giver både små og store virksomheder mulighed for at bruge en mentorordning. At vi samarbejder om efteruddannelse, der kan ”flytte” veluddannede nydanskere fra ikke-faglærte job til faglærte job. At vi samarbejder om at nedbryde de holdningsmæssige barrierer mod nydanske kolleger på virksomhederne. At vi opretter en lokal ”hotline”, hvor virksomheder lynhurtigt kan få viden om de mange tilskudsordninger til sprogundervisning mv. At vi samarbejder om at afklare de lediges ressourcer, så virksomhederne ved, hvad de kan forvente af en ny medarbejder. At vi ikke kun tænker i rekruttering, men også ser en fælles opgave i at fastholde nydanske medarbejdere på længere sigt gennem uddannelsesplanlægning mv. At vi samarbejder tæt om både praktikker og løntilskudsjob, så der ligger en klar og detaljeret jobplan for den enkelte ledige. At vi danner et erfa-netværk, hvor vi jævnligt udveksler viden om ”good practice”, om virksomhedernes aktuelle medarbejderbehov, om nye metoder til opkvalificering mv. mhtconsult, august 2008 © Side 6 mhtconsult, august 2008 © Side 6 Hvilke mål er de vigtigste – en ”Top10” liste til inspiration

Gruppen fremlagde følgende stikord til plenum: mhtconsult, august 2008 © Side 7 mhtconsult, august 2008 © Side 7 Grupperesultater Gruppe 1 De fælles mål vil være: A)At vi samarbejder om at nedbryde de holdningsmæssige barrierer mod nydanske kolleger. B)At vi samarbejder om at sikre efteruddannelse og opkvalificering som led i en bedre fastholdelse. Hvilke krav stiller det til ny viden og nye metoder: A)At vi tør spørge og det, vi ikke ved på arbejdspladserne! Integrationen går begge veje. Det kræver åbenhed og et forum for dialog på arbejdspladserne. B)At vi samarbejder med virksomheder, der har arbejdet med opkvalificering af faglærte (folk, der har uddannelser medbragt fra hjemlandene) – og endvidere at vi får identificeret virksomhedernes konkrete kvalifikations- og kompetencebehov. Hvordan sikrer vi, at virksomhederne kommer i spil: A)Vi skal udbrede succeshistorierne via pressen, men også via synlige rollemodeller, der kan holde oplæg ude på virksomhederne. Vi skal finde økonomi til sådanne initiativer. B)Vi skal udvikle særligt tilrettelagte virksomhedsopkvalificerende forløb for mindre faggrupper, ex ingeniører og økonomer mv.

Gruppen fremlagde følgende stikord til plenum: mhtconsult, august 2008 © Side 8 mhtconsult, august 2008 © Side 8 Grupperesultater Gruppe 1(fortsat) Øvrige gruppekommentarer: - Det er vigtigt at huske, at fordommene kan gå begge veje – derfor omhandler interkulturel kompetence både etniske danskere og nydanskere på arbejdspladserne. - Vi skal lave jobpakker, der er tilrettelagt efter den enkelte lediges og den enkelte virksomheds behov. Vi kan lære af eksempler fra Århus, hvor ingeniører er i sammensatte forløb med både fag-faglig og interkulturel træning med mentorstøtte. - Vi skal være mere opmærksomme på, at vi tager anerkendende udgangspunkt i nydanskeres medbragte ressourcer. Vi udnytter ikke ressourcerne optimalt, når vi for eksempel sender uddannede sygeplejersker på rengøringskurser. - Vi skal altid prøve, om vi kan lægge en plan med udgangspunkt i nydanske lediges medbragte kompetencer og erhvervserfaring. - Vi skal målrettet satse på at opkvalificere de ikke-kvalificerede. Det kan også gælde ansatte til efteruddannelse. - Vi skal være mere opmærksomme på det udbytte, som nydanskere får af danskuddannelsen og også være parate til at tage nye læringsmetoder i brug på dette område. - Vi skal inddrage virksomhederne aktivt og ligeværdigt lige fra starten, når vi planlægger opkvalifciering, jf. jobpakkekonceptet.

Gruppen fremlagde følgende stikord til plenum: mhtconsult, august 2008 © Side 9 mhtconsult, august 2008 © Side 9 Grupperesultater Gruppe 2 De fælles mål vil være: A)Opkvalificering af unge til fremtidens arbejdsmarked. B)Opkvalificering af voksne til fremtidens arbejdsmarked. Hvilke strategier skal vil følge: A)Vi skal sørge for, at alle unge får adgang til en mentor – en studiehjælper – på uddannelserne. En idé vil være, at der til alle studiehold / klasser tilknyttes en fast mentor / studiehjælper eller gerne et korps af mentorer / hjælpere. B)Vi skal have større politisk bevågenhed på den rolle, som uddannelsesinstitutionerne kan spille for opkvalificeringen af voksne inden for rammerne af beskæftigelsesindsatsen. Vi skal også være mere opmærksomme på, at underviserne blive rustet til at modtage nydanske elever, der erfaringsmæssigt kommer med etnisk-kulturelle forventninger til lærerrollen og undervisningsformen, som afviger fra dansk lærings- og undervisningskultur. Det kræver i mange tilfælde nye metoder og brug af nye undervisningsmaterialer mv. Øvrige gruppekommentarer: Alt for mange dropper ud – og så som en følge af, at deres forældre ikke har forudsætninger for at støtte dem. Vi skal bryde den onde cirkel, hvor unge dropper ud fra uddannelse, kommer ind i deadend job, får smag for at tjene penge, ikke genoptager uddannelse pga økonomien, altid vil gå hurtigst ud i ledighedskøen igen. Vi skal også vejlede forældrene om, at de unge selv skal have lov til at vælge uddannelsesvej, og at mange uddannelser har høj status i det danske samfund, ex håndværksfag.

Gruppen fremlagde følgende stikord til plenum: mhtconsult, august 2008 © Side 10 mhtconsult, august 2008 © Side 10 Grupperesultater Gruppe 3 De fælles mål vil være: A)At vi samarbejder om at nedbryde de holdningsmæssige barrierer på arbejdspladserne. B)At vi samarbejder om både rekruttering og fastholdelse. C)At vi samarbejder om efteruddannelse. Hvilke strategier vil vi følge: Vi skal udbrede de gode historier og systematisk bruge rollemodeller ude på virksomhederne. Vi skal bruge de virksomhedsnet, vi har adgang til. Vi skal benytte fagblade, erhvervsblade, nyhedsbreve mv til at udbrede de gode eksempler. Vi skal inddrage oplægsholdere med viden på området. Øvrige gruppekommentarer: Vi skal stadig arbejde på at nedbryde skepsis på de arbejdspladser, der endnu ikke har haft nydanskere ansat og stadig er skeptiske. Vi skal afmystificere, hvad det vil sige at have en mangfoldig medarbejderskare. Vi skal systematisk have fat i de virksomheder, der ikke allerede er overbeviste. Vi skal inddrage alle mulige aktører – Round Table, Junior Chamber, Rotary mv Vi skal i dialog med virksomhederne om, hvordan vi overvinder den barriere, der kan ligge i, at opkvalificering reelt tager tid – men at vi kan arbejde med opkvalificering, der er målrettet virksomhedernes specifikke behov. Vi skal arbejde med jobpakker, der indlægger merit og inddrager virksomhederne fra starten i planlægningen. Vi skal indtænke jobrotation som et muligt værktøj i opkvalificeringen.

I plenum blev der nedsat følgende arbejdsgrupper: mhtconsult, august 2008 © Side 11 mhtconsult, august 2008 © Side 11 Arbejdsgrupper A)En gruppe, der skal arbejde med nedbrydningen af barrierer på arbejdspladserne gennem en opkvalificerende indsats, der matcher den enkelte virksomheds konkrete kompetencebehov med en målrettet og virksomhedsrettet kvalificering af nydanske ledige. Det er altså konkrete modeller til den individuelt tilrettelagte opkvalificering, der er gruppens arbejdsområde. B) En gruppe, der skal arbejde med nedbrydningen af barrierer på arbejdspladserne gennem en virksomhedskampagne, der skal oplyse om potentialerne ved at ansætte og fastholde nydanske medarbejdere på virksomheder, som endnu ikke har erfaring med nydanske medarbejdere. Det gælder både erfaringer fra good practice på andre arbejdspladser (”fra arbejdsplads til arbejdsplads”) og information om konkrete støttemuligheder ift mere dansk i jobbet, mentorordninger mvmv. C) En gruppe, der skal arbejde med at fastholde unge nydanskere i uddannelse – ”unge på vej”. Det gælder blandt andet forsøg med at tilbyde individuelle studentermedhjælpere, der ligeledes vil fungere som en form for studiementorer for de unge. Styregruppen tager initiativ til at indkalde netværkets deltagere til møder i arbejdsgrupperne – og planlægger, hvordan arbejdsgrupperne kan indgå i den fælles workshop i november.