Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Analyse af kvalitative data
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
- gennem Marte Meo metoden
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Moderne genteknologi Celler som fabrikker.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Kvalitative data/ Empiri
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Sprog/billeder på Internettet
Peter Nedergaard: Hypotesetest
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Dansen omkring handicapbegrebet
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Projektvejledning på performance-design
Problemformulering Indeholder:
Den anerkendende interviewform
Gruppeudviklingssamtaler
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Konfigurationsskolen
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Illustration fra Bogen om kræft figur 5.1.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Læring gennem registrering og indberetning
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Præsentationens transcript:

Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3 Displays Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3

Afbalancering Analysen baseret alene på mere eller mindre tydeliggjorte udpluk af nogle data som i øvrigt er utætte – dvs. de handler spredt om forskellige ting, der kun er løst beslægtede.

Afbalancering Ofte hænger det sammen med at hele processen har været forende-tung! Næsten alle kræfter er brugt på: Problemformulering Litteraturstudier Design Adgang til feltet

Afbalancering Dette syndrom kan ofte henføres til idéer som disse: Man må holde sig åben Data er subjektivt skabte Man må reflektere over sit udgangspunkt DET bør imidlertid afbalanceres med disse idéer: Man må fokusere Data kan ”udvendiggøres” Man må arbejde med sine data For at opnå dette resultat: Data bliver tætte Data og databearbejdning bliver synlig Data kan bruges til at udlede konklusioner

Afbalancering En vis mængde regler og strukturer må der til for at grundlægge et perspektiv Bounding er nødvendig for at opnå en vis tæthed i data. Det er først når undersøgelsessystemet afgrænser sig, at det åbner sig mod nye slutninger på sine egne præmisser. De data, der skabes, kan udvendiggøres. De kan ikke blive objektive, men man må kunne kommunikere meningsfuldt om dem som data.

Display Et display er en grafisk eller tabelmæssig fremstilling af kvalitative data i koncentreret form: Et display er bygget op på en systematisk måde Opstillet så man kan se et helt datasæt på et sted Opstillet så det hjælper med at besvare et undersøgelsesspørgsmål. Displayet er en vej ud af en situation, hvor tolkningen er meget intuitivet display er med til at ”bounde” data. Det øger mætningen og tætheden i data Displayet kommunikerer til læseren hvad undersøgelsen handler om

Tre gode regler Autencitetsreglen Inklusionsreglen Transparensreglen

Autencitetsregel Man skal så vidt muligt basere sit display på data i deres oprindelige form Vær meget opmærksom på disse faldgrupper At man for hurtigt konstruerer en for grov typifikation At man for opbygget en fordom – det at man for hurtigt stiller en lyn-diagnose fro en hel case-organisation – og derefter bruger den fordom til at ”se” problemfelterne

Inklusionsreglen Alle data, der falder inden for den afgrænsning man udtaler sig om (fx en celle i matricen (regnearket)) skal medtages på det pågældende sted i displayet. (i det mindste i kondenseret og koncentreret form) Reglen siger at det søgefelt i datamaterialet, man udtaler sig om (cellen i regnearket) faktisk skal være helt afsøgt!

Transparensreglen Det skal være gennemskueligt hvordan displayet er lavet Akser og dimensioner skal være klart bestemt Sorteringsproblemer skal være bearbejdet eksplicit Der skal være klare regler for sortering af data

At drage slutninger ud fra displays En af de vigtigste funktioner af et display er at identificere anomalier (atypiske data ift forventninger, kategorier osv.) En anomali kan illustrere hvor grænserne går for de opstillede undersøgelseskategorier. Det er forstyrrelsen, krisen. Anomalien, der får kategorierne til at træde i karakter, og viser hvor de bør udvikles, eller har begrænsninger.

Inferens Ofte begynder et display at ”arbejde” når flere forskellige data, der handler om det samme bringes sammen – det er inferens når der danner sig et mønster. Inferens er at slutte fra det synlige i displayet til begrebslige forhold, der ikke er umiddelbart synlige, der opstår ofte en syntese mellem de sammenstillede data.