Den Motiverende Samtale Maj 2007

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Den professionelle samtale
Skabelse af dialogiske rum ”
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Og hvordan man håndterer den.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Den motiverende samtale
Arbejdspladsudvikling
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Motivation Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Vi gennemførte en række interview ifm
Darum skole 4. november 2013.
Psykolog Anne Kimmer Jørgensen, mail:
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Velkommen.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Hvordan man bekæmper mobning
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Målrettet kommunikation
At motivere til forandring
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Personlig stof- og alkoholpolitik
Kursus i Motivationssamtalen i forbindelse med udarbejdelse af Sundhedsprofiler i Health Group August 2006.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Den motiverende samtale
Præsentationens transcript:

Den Motiverende Samtale Maj 2007 V/Misbrugskonsulent Bettina Lyhne e-mail: bettinalyhne@gmail.com

Program Ambivalens & forandringscirklen 4 principper - 4 fælder Motivationsprocesser Ambivalens & forandringscirklen 4 principper - 4 fælder Modstand og ambivalens Samtalens opbygning

Opgave Tænk tilbage på en situation, hvor du havde ønske om at ændre en vane og fortæl sidemanden om dit ønske. Hvad gav dig lyst til at ændre din adfærd? Hvem eller hvad påvirkede dit valg? Hvem eller hvad gjorde det let? Hvem eller hvad gjorde det svært? I har i alt 5 minutter til opgaven.

Motivation for en adfærdsændring forudsætter: kunne se et formål dele forandringen med nogen fokusere på de små skridt få samlet op på sine succeser lave en plan

Er du motiveret… ja eller nej? Forandring indefra og ud Ændring i tanker og følelser kan på sigt ændre handlemønstre Lang proces - nødvendigt med tålmodighed og respekt Motivation for ophør er ofte størst når: 1. Man er påvirket – ”mættet og i balance” 2. Om aftenen 3. Man føler selvtillid 4. Tror på at forandring er mulig…

Motivation er kompleks og forandrer sig Lav vigtighed Høj forventning Høj vigtighed Høj forventning M e s t r i n g f o r v e n t n i n g Lav vigtighed Lav forventning Høj vigtighed Lav forventning V i g t i g h e d

Undersøg vigtighed og mestringstillid Hvor vigtigt er det for dig at ændre det? 0 Slet ikke vigtigt Meget vigtigt 10 Hvis du besluttede dig for en ændring, hvor sikker føler du dig på at kunne gennemføre det? 0 Kan slet ikke Kan sagtens 10

Ambivalens For status quo For forandring Ulemper ved forandring Fordele ved status quo Pessimisme overfor forandring For forandring Ulemper ved status quo Fordele ved forandring Optimisme overfor forandring Det handler om at få den unge til at øge sin bevidsthed om såvel pos som neg konsekvenser af adfærden

Forandringsscirklen Førovervejelse Tilbagefald Overvejelse Fornægtelse Tilbagefald Overvejelse Ambivalens – for/imod Vedligeholdelse Beslutning Arbejde med ambivalens Håb og valg af metode Handling Nu gør jeg det!!

Forandringsfaser og opgaver Motivationssamtalens opgave Førovervejelse Bagatellisering og forsvar Så tvivl Øge opfattelse af risiko og problemer ved nuværende adfærd Overvejelse Præget af ambivalens Tippe vægtskålen - grunde til forandring/risiko v status quo Styrke mestringstilliden Forberedelse/beslutning Undersøge handlemuligheder Hjælpe m at finde frem til realistiske handlingsstrategier Handling Håb, afprøvning af strategi Støtte op om gennemførelse Vedligeholdelse Fastholdelse af forandring Strategier der kan forebygge tilbagefald (ambivalens) Tilbagefald Krise Støtte op om, at tilbagefald er en naturlig del af en forandringsproces - Og forny processen m overvejelse, beslutning og handling, uden at blive fastlåst ell. demoraliseret Skades- reduktion - afklaring MI-samtaler Evt. beh.tilbud Samarbejde m behandl.tilbud Tilbagefalds- forebyggelse Overvejelse :Få den unge t at nuancere opfattelse

PAUSE! (10 minutter)

Hvad er motivationssamtalen? Samtaleteknik udviklet af dr. W.R Miller og dr. Stephen Rollnick (MI) En ikke-konfronterende samtaleform: Udforske og bearbejde ambivalens – sætte sig i den enkeltes sted En styrende samtaleform: Styrke udsagn der taler for forandring Svække udsagn der taler imod forandring Det rigtige spørgsmål er ikke: ”HVORFOR er denne person ikke motiveret?” Men snarere ”HVAD er han motiveret for?”

Forandrings- og modstandsudsagn Forandringsudsagn Ulemper ved status quo Fordele ved forandring Hensigt om at ændre sig Optimisme over for forandring Modstandsudsagn Fordele ved status quo Ulemper ved forandring Hensigt om ikke at ændre sig Pessimisme over for forandring Forandringsudsagn eller et modstandsudsagn? ”Jeg prøver og prøver, men bliver ved med at falde i.” ”Jeg har nok nogle problemer med hash, men jeg er ikke afhængig.” ”Jeg vil gerne, men tror ikke, jeg kan klare det.” ”Alting går egentlig udmærket.” ”På mandag holder jeg en pause…” ”Jeg drikker mere end de fleste, men jeg har aldrig tømmermænd.” ”Så længe jeg ikke har noget ordentligt at bo i, kan jeg ikke ændre noget”

Overordnet formål Strategi: Finde frem til og iværksætte strategier for forandring Manøvrere rundt i de modstande og barrierer som kan stoppe forandring Strategi: Undersøge om forandring er nødvendig Afdække ressourcer for forandring Styrke den unges tro på, at forandring er mulig Give oplevelsen af, at kompetencen til forandring er hos den unge selv Give fornemmelsen af, at forandring åbner op for nye muligheder

4 principper Udtryk empati –Ambivalens og tvivl er normalt! anerkendelse og accept fremmer forandring. Tydeliggør diskrepansen - forandring motiveres af en selvopfattet diskrepans – den unges forståelse af, at der er uoverensstemmelse mellem nuværende adfærd og væsentlige personlige mål og værdier Gå med modstanden - Undgå at argumentere for forandring! Modstand et signal om at forholde sig anderledes – Den unge er den primære kilde til at finde svar og løsninger. spørg om tilladelse til at anlægge nye perspektiver Understøt mestringsforventningen – Den unge er ansvarlig for at vælge at gennemføre en forandring Motivation forudsætter tro på/håb for muligheden for forandring. Fremhæv vedholdenhed/tidligere succeser! Rådgivers tro på evnen til forandring, bliver en selvop-fyldende profeti!

Hvad er modstand? Traditionel opfattelse: Modstand mod forandring findes hos personen som et fast træk især hos misbrugere. Modstand i motivationssamtalen: Modstand opstår i samtalen. Det er ikke et fast træk hos personen, men et udtryk for uoverensstemmelse mellem den unge og rådgiver.

Fire fælder At argumentere for forandring. Rådgiver argumenterer for den side af ambivalensen, der er for forandring, og søger at overtale den unge til at foretage en ændring. At påtage sig ekspertrollen. Rådgiveren giver indtryk af, at ”have svarene”, stiller mange lukkede spørgsmål og belærer den unge. At kritisere, bebrejde og bruge negative etiketter. Rådgiverens underliggende hensigt ser ud til at være at chokere eller ryste den unge for at opnå forandring ved at give den unge negative følelser i forhold til status quo. At have travlt, for tidligt fokus - at styre… Sommetider kan følelsen af tidspres få rådgiveren til at tro, at det er klar, slagkraftig styring, der skal til for at komme igennem. MEN går man for hurtigt og styrende frem i forhold til den unges ståsted, vil der hyppigt opstå modstand. 4 fælder kan skabe modstand!

Dialog kræver tillid Tvang, kontrol og bedreviden ødelægger tilliden! Kontrol over eget liv Bedre trivsel og færre problemer Andre har mit ”joystick” Hjælp den unge med at tage ”joysticket” tilbage

Fokus på forberedelse & overvejelse… …ikke på handling! Tag den unge alvorligt! Anerkend og respekter, at den unge er ekspert på eget liv. Har egne holdninger og værdier samt ret til at vælge Nøgleord: ligeværdig dialog og samarbejde Empatisk evne og rummelighed er afgørende Klarhed omkring egen viden og holdning et ”must”

Dialogen, der blev væk… Det positive ved adfærd Det positive ved ændring Det negative ved ændring Det negative ved adfærd Rådgivers perspektiv Den unges perspektiv

Det er bedre at ryge hash end at være en ”nobody”! Modstand & ambivalens Det overordnede spørgsmål for den unge er: ”Hvem er jeg, når jeg ikke længere ryger hash?” ”Hvad sker der med mine venner, når jeg ikke mere kan ryge hash?” (identitet) ”Hvordan vil jeg reagere, når jeg ikke længere har hashrygning som en mulighed?” ”Kan jeg leve op til de krav, man vil stille mig, når jeg ikke længere er hashryger?” Det er bedre at ryge hash end at være en ”nobody”!

Fold ambivalensen ud! Fordele Ulemper Hvad taler for fortsat overforbrug/misbrug - hvad taler imod? Anerkend usikkerhed og skepsis Tal om nye muligheder med forsigtighed Fordele Ulemper Fortsat brug Glemmer problemer Kan godt li ”hyggen”… Får ro på… Kan sove Ikke passe arbejde/skole Mister min familie Glemsomhed Ophør med brug Bedre økonomi Færre problemer Kan godt lide rusen Søvnbesvær Uro

Samtalens opbygning Tag ansvaret for udfaldet af samtalen! Åbne spørgsmål (jeg er interesseret) får automatisk den unge til at tænke og fortælle videre. Lyt aktivt: (lyt mere end du taler) reflekter på og styrk forandringsudsagn arbejd med modstanden - anerkend og respekter ambivalens, usikkerhed og skepsis overfor forandring. Flyt fokus, så tvivl HUSK: øjenkontakt, nikke bekræftende, følge den unges kropssprog, og at pauser er ok! Opsummér: (Opsaml grunde til forandring) Egne forandringsudsagn ændret holdning og adfærd en opsummering skal have samme stemmeleje som en refleksion, det vil sige ikke formuleres som et spørgsmål, men som en venlig konstatering (”jeg forstår dig sådan her”) Følg op (opfordre til ny aftale)

Refleksion giver klarhed over mening! Det, rådgiver tror den unge mener, er ikke nødvendigvis det, han faktisk mener! ”Jeg ville ønske, jeg var mere social” ”Du er ensom og du vil gerne have flere venner” ”Du bliver nervøs, når du skal tale med fremmede” ”Du har ikke overskud til at gå ud og møde mennesker” ”Du vil gerne være mere populær” ”Du kan ikke finde på noget at sige, når du er sammen med andre”

Åbne spørgsmål giver mere materiale… Ulemper v status quo: Hvad kunne få dig til at stoppe/gøre noget ved dit forbrug? Hvad er det ved dit forbrug, som andre synes giver grund til bekymring? Hvordan påvirker det dig? Hvad tror du der vil ske, hvis du ikke ændrer noget? Se frem og tilbage – udforsk værdier: Hvordan vil dit liv se ud om fx 5 år, hvis du fortsætter som nu? Hvordan vil du gerne have dit liv skal se ud? Udforsk ambivalensen: Hvad er det, gode for dig ved at drikke/ ryge hash? Hvad er det ved dit forbrug, der giver dig problemer? Hvis du beslutter at ændre på dit forbrug, hvad vil det gode så være? Hvad vil du savne? Hvad kunne være de 3 vigtigste grunde til, at du vil fortsætte/holde op? Hvis du, på magisk vis, kunne ændre din situation nu og her, hvilke forbedringer ville det betyde for dig? Undersøg vigtighed og mestring: Hvad får dig til at tro, at du kan ændre/holde op? Hvad får dig til at sige 7 og ikke 4? (Hvad kunne få dig til at sige 8 frem for 7?) Uddyb: Hvad, Hvordan, hvor meget, hvornår, hvad ellers…

Afklar (mis)brugsmønster Hvornår og hvordan bruges rusmidlet – er det situationsbestemt? Hvilket behov dækker indtag? Joint eller bong - hvor skæv, hvor hurtigt? Øl eller hård spiritus? Hvornår spiller rusmidlet en dominerende og problematisk rolle? Hvordan er din hukommelse - bliver den bedre, når du er påvirket, men dårligere dagen efter? Ligger du vågen om natten, når du ikke har røget inden sengetid? Undgår du folk, når du er påvirket – bliver paranoid? Ryger du selvom du af og til føler det ubehageligt? Positive og negative forventninger til rusen? Positive oplevelser ingen eller færre grunde til ophør Negative oplevelser lettere at ophøre, men ikke en betingelse!

Vurder din samtale Det var en brydekamp! Det var en tango! 1 2 3 4 5 6 7 Jeg forstod ikke hvad den unge sagde Jeg forstod hvad han/hun sagde Den unge mener det samme som før Han ændrede opfattelse Jeg argumenterede og forklarede Jeg lyttede! Jeg var ikke opmærksom på hans ressourcer Jeg spurgte til, hvad han klarer godt Hvad kan jeg lære af denne samtale? Dato:_____________________

Vil du vide mere… ”Motivationssamtalen” Hash-samtalen William R Miller & Stephen Rollnick Hash-samtalen www.sundhedsoplysning.dk Rusmidlernes biologi Henrik Rindom, www.sst.dk