Velkommen til Grundkursus Tema 1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
PR KAMPAGNE.
Temadag om den nye lovgivning
Årsmøde 2013 i NORDFYN. Scleroseforeningens lokalafdeling NORDFYN.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Beboerdemokrati? Det er da en lukket fest!.
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
AlmenBolig+ God plads til en rimelig leje
Udvikling af beboerdemokratiet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
14. maj 2013 Projektet - Imageskabende Udearealer Hvorfor er projektet relevant i AlmenNet regi? Hvad er status på projektet? Hvordan ser outputtet ud.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Almene boliger og boligsociale udfordringer
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
1 Dirigenten Boligkontoret Aarhus 21. august 2013.
Februar 2008 GENERALFORSAMLING 2008 side 1 af 4 Vi har hermed fornøjelsen at indkalde til den Ordinære Generalforsamling i DIN Grundejerforening I år fremlægger.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
1 Styringsdialog! Dokumentationspakke! Styringsrapport! Lov + bkg. er ændret! Vejledning er skrevet BL/KL udgiver pjecer Er det Peter og ulven? NEJ! Kommuner.
Kommunikation Intern kommunikation
Organisatoriske mål 1 Fremtidig organisation Formandsmødet 4/12 08.
Velkommen til Grundkursus Tema 2 Afdelingsbestyrelsen på arbejde
Introduktion til nye afdelingsbestyrelser
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Sjældne Diagnoser – Hvem er vi? Hvad laver vi?. Hvad og hvem er Sjældne Diagnoser? Mere end 25 år på bagen Fra netværk til organisation, fra 2012 med.
Introduktion til arbejdet som kasserer
Præsident Introduktion til arbejdet som klubpræsident Præsident1.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
JOBMÅL Tilværelsen bestemmes langt hen ad vejen af tilfældigheder, men mange forhold kan vi kontrollere gennem de beslutninger, vi træffer og de mål, vi.
Sekretær Introduktion til arbejdet som klubsekretær Sekretær1.
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
Tag ejerskab for afdelingsmødet
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
SAB’s nye hjemmeside. Målgrupper Hjemmesiden skal først og fremmest kommunikere til: Afdelingsbestyrelser Beboere Men hjemmesiden skal også kunne bruges.
. AlmenBolig+ Beboermøde II Tømmergården. Program for beboermøde d. 13. juni 2016 ​ 1. Velkomst ​ 2. Status på byggeriet ​ 3. Hvad skal og må jeg gøre.
AlmenBolig+ - Beboermøde I Tømmergården april 2016.
ARBEJDET I BESTYRELSEN Det er frivilligt at melde sig til bestyrelsen men her ophører frivilligheden ___________________ Som medlem af en afdelingsbestyrelse.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Udvikling af nye dialogformer
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Repræsentantskabsmøde BS’61
Arbejdet i bestyrelsen
Afdelingsmøde – Afdeling 5 Mandag den 8. maj 2017
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Generalforsamling 2019 Rødovrespejderne
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Fra anledning til udvikling
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Vision 1- Lejerbo Herning
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Velkommen til Grundkursus Tema 1 Formål: At give deltagerne et overblik over beboerdemokratiets opbygning og inspiration til arbejdet i afdelingsbestyrelsen. Indhold og emner: En introduktion til arbejdet i afdelingsbestyrelsen med fokus på afdelingsbestyrelsens rolle, kompetence og opgaver. Beboerdemokratiets opbygning Hvem bestemmer hvad? Afdelingsbestyrelsens rolle i afdelingen Afdelingsmødet Indflydelse på driften Udvikling af afdelingen og beboerdemokratiet

Annonce Vi søger beboere med lyst til at indtræde i afdelingsbestyrelsen Din profil: du er beboer i afdelingen og over 18 år du har lyst til at præge udviklingen i din afdeling du har noget at byde på du har ideer til hvordan vi kan gøre afdelingen til et bedre sted at bo du har forslag til, hvad vi kan gøre anerledes og bedre Dine primære opgaver er: at varetage beboernes interesser at formulere mål for afdelingen at samarbejde med administrationen om driften/budgettet for afdelingen at deltage i afdelingsbestyrelses-møder (ca.1 gang om måneden) at afvikle afdelingsmøderne (1- 2 gange om året) at få ideer til sociale aktiviteter at uddelegere opgaver til andre beboergrupper fx aktivitetsudvalg Vi tilbyder dig mulighed for: at få indflydelse på driften i din afdeling at omsætte dine ideer til virkelighed at komme på kurser i bestyrelsesarbejde at udvide dit netværk at udvikle dine samarbejdsevner at løse spændende opgaver i fællesskab med andre at kvalificere dig til organisatorisk arbejde Vi forventer at: du kommer velforberedt til møderne du deltager aktivt du har en positiv væremåde du er nysgerrig du er en god holdspiller du har lyst til at få tingene til at ske du er parat til at gøre en indsats

Afdelingsbestyrelsens 5 bud 1. Du er valgt til at træffe beslutninger – ikke til at administrere. 2. Du er tillidsrepræsentant for alle beboerne. 3. Du er beboernes kontaktled til administrationen og HB. Du skal fungere som igangsætter – og ikke udføre alle praktiske opgaver i afdelingen. 5. Du skal vide og vise, at de andre beboeres holdninger og meninger er lige så meget værd som dine, selv om du sidder i afdelingsbestyrelsen, og måske ikke altid er enig.

ARBEJDSGRUNDLAGET ER - lov om almene boliger § 33 - §44- vedtægterne § 17 - § 23 - afdelingsbestyrelsens forretningsorden - vejledninger i samarbejdet - Målsætningsprogrammet - www.AL2bolig.dk og www.BL.dk

Hvordan vælges afdelingsbestyrelse / Repræsentantskab / Hovedbestyrelse www.al2bolig.dk -> Al2Bolig -> Organisation -> Bestyrelse Repræsentantskab Afdelingsbestyrelser Vedtægter -> Kapitel 3 og 4 -> Al2Bolig -> Beboernet -> Beboermappe ->Kap.1 Beboerdemokrati

”Hvem er hvem” i hovedbestyrelse og administrationen: Vi sætter ansigter på og fortæller lidt om hvem man skal henvende sig til om hvad. Hvem er kontaktperson for afdelingen (Administration og Hovedbestyrelse) Al2Bolig -> Kontakt os -> Al2Bolig -> Beboernet -> Beboermappe -> Kap. 2 Navne & adresser

Hvem gør hvad i afdelingen? Afdelingsbestyrelsen Inspektør Varmemester Akutte skader – Håndværkerliste -> Al2Bolig -> Beboernet -> Beboermappe -> Kap. 2 Navne & adresser -> Akutte skader Samarbejde Al2Bolig -> Værktøj til afd. bestyrelser -> Vejledninger -> Kontaktpersoner Al2Bolig -> Værktøj til afd. bestyrelser -> Vejledninger -> Vejledning i samarbejdet mellem afd.best. og adm.pdf

Årsopgaver Markvandring med varmemester og inspektør i marts/april Regnskab og budget i april/maj Beboermødemøde – regnskab- i april/maj (eventuelt) Repræsentantskabsmøde 6. juni Havevandring i f.eks. august – Hække, plæner, ukrudt o.s.v. Beboermødemøde – budget - i august/september (obligatorisk) Temadag for Repræsentantskabet 21. februar 2015 Kurser i efterår/vinter – 2 i efteråret og 2 i løbet af vinteren

Afdelingsbestyrelsesmødet AL2 Vedtægter og Forretningsorden -> Al2Bolig -> Beboernet -----> Afd. xxx -> Beboermappe Kap. 12 AL2 Baggrund Dagsorden/referat – f.eks. standard fra hjemmeside -> Al2Bolig -> Beboernet -> Værktøjer..-> Skabeloner til referat og indkaldelser -> Al2Bolig -> Beboernet -----> Afd. xxx -> Dagordener -> Al2Bolig -> Beboernet -----> Afd. xxx -> Referater

Diverse Huskeliste beboermøder -> Al2Bolig -> Beboernet -> Værktøjer.. Klager -> Al2Bolig -> Beboernet -> Værktøjer.. Råderet