Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ARBEJDET I BESTYRELSEN Det er frivilligt at melde sig til bestyrelsen men her ophører frivilligheden ___________________ Som medlem af en afdelingsbestyrelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ARBEJDET I BESTYRELSEN Det er frivilligt at melde sig til bestyrelsen men her ophører frivilligheden ___________________ Som medlem af en afdelingsbestyrelse."— Præsentationens transcript:

1 ARBEJDET I BESTYRELSEN Det er frivilligt at melde sig til bestyrelsen men her ophører frivilligheden ___________________ Som medlem af en afdelingsbestyrelse skal man varetage alles interesser og målet er at få afdelingen til at fungere så godt som muligt. ___________________ Kommandovejen Afdelingsbestyrelsen foreslår Afdelingsmødet beslutter Administrationen udfører Bestyrelsen holder tilsyn

2 ARBEJDET I BESTYRELSEN Dine primære opgaver er: at varetage beboernes interesser at formulere mål for afdelingen at samarbejde med driften at deltage i afdelingsbestyrelsesmøder at afvikle afdelingsmøderne at få ideer til sociale aktiviteter at sikre husorden bliver overholdt

3 ARBEJDET I BESTYRELSEN Vi tilbyder dig mulighed for: at få indflydelse på driften i din afdeling at omsætte dine ideer til virkelighed at komme på kurser i bestyrelsesarbejde at udvide dit netværk at udvikle dine samarbejdsevner at løse spændende opgaver i fællesskab med andre at kvalificere dig til organisatorisk arbejde

4 ARBEJDET I BESTYRELSEN Vi forventer at: du kommer velforberedt til møderne du deltager aktivt du har en positiv væremåde du er nysgerrig du er en god holdspiller du har lyst til at få tingene til at ske du er loyal overfor bestyrelsens flertalsbeslutninger du er positiv overfor beboerne du overholder tavshedspligten

5 ARBEJDET I BESTYRELSEN Du er forpligtet til: At være loyal overfor bestyrelsen At være loyal overfor bestyrelsens beslutninger At til alle tider at overholde tavshedspligten

6 AFDELINGSBESTYRELSENS 5 BUD 1.Du har valgt at træffe beslutninger og planlægge – ikke at administrere 2.Du er tillidsmand for ALLE beboere – også fysisk og mentalt hadikappet, de unge, de nye, de gamle, singlerne og børnefamilierne – du skal altså varetage alle dine vælgeres interesser – ikke kun dine egne! 3.Du er beboernes kontaktled til bestyrelsen og boligselskabet 4.Du skal fungere som igangsætter, ved aktiviteter i afdelingen 5.Du skal vide og vise at andre beboeres holdninger og meninger, er lige så meget værd som dine – også selv om du sidder i afdelingsbestyrelsen.

7 FINGEREN PÅ PULSEN Det er afgørende for atmosfæren i afdelingen, at afdelingsbestyrelsen har "fingeren på pulsen" og forsøger at sætte sig i de andre beboeres sted. Nogle beboere har måske vældig megen lyst til at deltage i det sociale liv og de fælles aktiviteter der udbydes, mens andre "bare" ønsker at bo og være i fred. Det er vigtigt alle beboere bliver behandlet med respekt, din personlige holdning er personlig. Du skal fremstå som et godt eksempel.

8 HVAD MOTIVERE DIG ? Hvad er de vigtigste grunde til, at du har valgt at arbejde i bestyrelsen? Hvad er det for særlige temaer, du er optaget af? Hvad kan du bidrage med? Hvilke små milepæle eller mål kunne du godt tænke dig at nå? Hvad kan få din motivation til at blomstre og til at visne? Hvilke gode erfaringer har du fra andet frivilligt arbejde, som kan inspirere os? Hvilke ting betyder meget for dig i vores samarbejde

9 FORVENTNINGER Hvordan skal vores bestyrelsesmøder foregå hvem skal lede dem?  Er det formanden der leder møderne, mens en anden tager beslutningsreferat?  Er det anden i bestyrelsen, der er rigtig god til at lede møderne?  Skal mødeledelsen gå på skift?

10 FORVENTNINGER Hvordan tager vi beslutninger?  Er det ok, at formand/næstformand træffer beslutninger uden at høre de andre?  Hvad gør vi, når beslutninger skal træffes hurtigt?

11 FORVENTNINGER Hvordan holder vi hinanden informeret mellem møderne?  Taler vi bare sammen, når vi tilfældigt mødes?  Mailer eller sms ́er vi?  Bruger vi det digitale bestyrelsesrum?  Ringer vi? Og skal vi oprette en telefonkæde?

12 FORVENTNINGER Hvilke krav kan vi stille til hinanden? Hvor meget ”fravær” kan vi fx acceptere? Hvor lang tid kan man være syg, før suppleanten må tage over? Hvad tager formanden sig af, og hvad tager de øvrige sig af? Skal vi fremstå som ekstra gode eksempler? Og hvad med arbejdsdelingen med kundechefen og ejendomsmesteren?

13 MÅLSÆTNING  Er det at styrke det sociale liv?  Er det at få gennemført nødvendige opretningsarbejde?  Er det at få skabt børne- og ældrevenlige udearealer?  Er det at få skabt et stort aktivitetsniveau blandt beboerne?  Er det at gøre Æbleluden 100 % digital?  Er det at holde huslejen nede?  Er det noget helt andet vi skal arbejde hen imod?

14 MØDESTRUKTUR Fokus på opgaven. Det er vigtigt at følge dagorden, så det ikke køre af sporet på vores møder. Det er okay at stille spørgsmål, hvis man ikke mener udtagelser har relevans for emnet. Det kan gøres ved for eksempel at spørge: ”Hvordan har det, du siger nu, relevans for vores opgave?” Parkere emner for en stund En anden måde at holde fokus på opgaven er ved at mødelederen foreslår at ”parkere” emner, der handler om noget andet, til senere. Emnet er formentlig væsentligt og bør have opmærksomhed, - men på et andet tidspunkt. Mødelederen kan eksempelvis spørge: ”Er det i orden, at vi venter med dette emne, da det ligger uden for det, vi taler om nu?”

15 MØDESTRUKTUR At sige ’jeg’ frem for ’man’ Når vi taler om ting, kommer vi ofte til at sige ”man” i stedet for ”jeg”. Det kan eksempelvis være: ”Man gider jo ikke se på rod, vasketøj og ølkasser på altanerne” Fremfor at sige: ”Jeg gider ikke se på rod, vasketøj og ølkasser på altanerne”. Når man benytter ”man” er det en ubevidst måde at fralægge sig ansvaret for det, der bliver sagt. Resultatet er, at kommunikationen bliver mere uklar. Sig ”jeg” i stedet for ”man” – og undgå andre generelle vendinger som ”alle synes”, ”mange siger” og ”det er givet at”. Fordelen er, at vi fremstår tydelige. Vi bliver på vores egen banehalvdel og tager ansvar for det vi siger. Det er nemmere at diskutere, når vi ved, hvor vi har hinanden og ikke dækker os ind under andres mening.

16 MØDESTRUKTUR Kan jeg leve med det? Der er stor forskel på hvad man er uenig i og på hvad man ikke kan leve med. Så undlad at skyde andres ideer ned, har vi en aftale om at vi kun ytre os, hvis vi ikke kan leve med et forslag, der ligger på bordet, kan vi forhindre at forslag og initiativer drukner i holdninger og løs snak, og initiativtageren kan arbejde videre med sin ide, også selv om nogen i bestyrelsen er lidt uenige.

17 ÆBLELUNDENS TRADITIONER  Fastelavn  Hovedrengøring  Påske  Den grønne dag  St. Hans  Sommerfest  Halloween  Jul  Nytårskur

18 BESTYRELSENS OPGAVER 15/16 Ekstraordinært afd. møde Ansøgning til dispositionsfonden vedr. høje træer ved legepladsen Ansøgning til kunstfonden vedr. kunst ved legepladsen. Ansøgning til dispositionsfonden vedr. altan afdækninger og hegn. Indhente tilbud vedr. overdækning af de øverste etager. Indhente tilbud vedr. barnevognsskur. Opfølgning på reetablering af grønne områder Opfølgning på hegn ved fælleshus Opsætning af skraldespande ved legepladsen / sansepladserne Husorden Markvandring Budget Fælleshusudvalget Ad hoc opgave


Download ppt "ARBEJDET I BESTYRELSEN Det er frivilligt at melde sig til bestyrelsen men her ophører frivilligheden ___________________ Som medlem af en afdelingsbestyrelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google