Undervisningsforløb i 8. klasse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Opgaver og svarark – til individuel brug
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Om feedback og tilbagemeldinger
(almene målsætninger)
Kvantitative metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Engelbert H – og den sidste chance
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Projektvejledning på performance-design
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Eksamen.
Et mærkeligt skib.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Analyse af noveller.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Tekstens byggeklodser
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Elevhåndbog - essay.
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Brikker til litteraturhistorien
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Essay.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Undervisningsforløb i 8. klasse. ESSAY Undervisningsforløb i 8. klasse.

Dansk i udskolingen Hjalleseskolen Essay Essay kan bl.a. oversættes ved forsøg, prøver, øvelser, smagsprøver, udkast, eksperimenter, elevarbejder, erfaringer.   Signalement af, hvad et essay er: 1.    Essayet er en kort, afrundet prosatekst, der kan læses i ét stræk 2.    Essayet giver udtryk for den skrivendes (=essayistens) subjektive forhold til sit emne, der kan være hvilket som helst. 3.    Emnet er anledning til forfatterens personlige fremstilling af sine udtryk, erfaringer, tanker og forestillinger. Disse melder sig tilsyneladende spontant, de synes at blive til undervejs, mens essayet skrives 4.    Forfatteren er en amatør, umiddelbart og kærligt optaget af sit emne, gerne på en søgende, spørgende og undrende måde 5.    Emnebehandlingen er let og elegant, ikke systematisk. Den er engageret, men ikke udtømmende. Den er øjebliksbestemt og derfor undertiden springende, omkringdansende. Beretning og beskrivelse kan indgå på linie med ræsonnement 6.    Essayet ønsker at fascinere og udfordre læseren med overraskende formuleringer, sammenstillinger, synspunkter. Det vil ikke give entydige svar, ikke servere færdige løsninger, ikke fremsætte budskaber 7.    Essayet er en opdagelsesfærd, hvor læseren betragtes som en jævnbyrdig og fortrolig, der indbydes til at slå følge med forfatteren i al uhøflig foreløbighed Du synes måske dette er en ordentlig mundfuld. Derfor skal du vide, at signalementet ikke er en facitliste, du skal lære udenad. Derimod er det tænkt som en hjælp til det kommende arbejde med teksterne, så de bliver lettere at indkredse og beskæftige sig med. Signalementet kan også blive en støtte for dig, når du selv går i gang med at udtrykke dig essayistisk. (fra ”At skrivetænke” af Thorkild Borup Jensen, Dansklærerforeningen) Dansk i udskolingen Hjalleseskolen

Dansk i udskolingen Hjalleseskolen Essay Essay – af fransk:essai = forsøg. Essay er en genre, som ligger mellem fiktion og sagprosa. Det er en blanding af de to genrer, hvor grænsen kan være svær at trække. Det skyldes, at essayet i reglen handler om et alment emne – noget virkeligt – og indeholder en række facts, som får det til at ligne sagprosaen. Når forfatteren imidlertid farver emnet med sine personlige synspunkter og vurderinger, kan det virke som om, han digter med, og så kommer det også til at ligne fiktion. Et essay kan handle om hvad som helst. Det afgørende er skribentens evne til at udtrykke sine oplevelser, tanker, følelser og sin pointe. ”Litteraturens redskaber” – Gyldendal Dansk i udskolingen Hjalleseskolen

Procesorienteret skrivning I procesorienteret skrivning er du selv aktiv i hele skriveprocessen og har selv ansvaret for det endelige arbejde. Men du kan i samarbejde med din dansklærer og klassekammerater forbedre og udvikle din tekst under hele forløbet. Så du skal udvikle din tekst i et samspil med dine klassekammerater. En procesorienteret skrivning kan opdeles i flere faser som skal gennemløbes inden du står med den færdige tekst i hånden. En procesorienteret skrivning kan inddeles i følgende faser: Idefasen – introduktion til genre og evt. forskellige øvelser til at udvikle ideer til det videre skrivearbejde. Indsamlingsfase – indsamling og sortering af viden og information. Planlægningsfase – tilrettelægge og målrette det videre arbejde. Skrivefase – lave udkast, modtage kritik, bearbejde respons. Denne proces kan gennemløbes flere gange. Vurderingsfase – produktet præsenteres og der modtages en bedømmelse fra klassen. Klassens tekster samles og præsenteres i et essayhæfte. Det er altid dejligt at stå med et færdigt produkt i hånden, men hensigten med procesorienteret skrivning er at alle i klassen bliver bedre til at skrive og fortælle. Det kræver først og fremmest at man øver sig, men at det er sjovere og mere lærerigt at øve sig sammen – på en seriøs måde. Derfor er det vigtigt at man tør og vil bruge hinanden under hele forløbet. Man skal turde give og modtage nye ideer og det skal gøres på en konstruktiv og ordentlig måde. Husk det. Dansk i udskolingen Hjalleseskolen