Historie i studieretningsprojekt sammen med naturvidenskabelige fag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Videnskabsteori & metode
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Studieretningsprojekter
Fagets formål, fokus og fagmål
Den gode opgaveformulering
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Studieretningsprojekt
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
SRP-konference workshop 2
Almen sTudieforberedelse - AT
3g Studie Retnings Projekt
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Studieretningsprojekter
SRP 2014.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Videnskabsteori og metode
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Videnskabsteori & metode
Historiske kilder Kildekritik
SKABELON.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
SRP SKRIV!.
Studieretningsprojektet
Den naturvidenskabelige metode
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
SSO - Større skriftlig opgave
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Præsentationens transcript:

Historie i studieretningsprojekt sammen med naturvidenskabelige fag SRP aften

Generelt Hvem er jeg? Gymnasielærer Helsingør Gymnasium Vejledt mange SRP’er med historie i kombination med musik, engelsk, matematik, fysik og kemi Censor på SRP Jeres vejledere Husk altid at bruge jeres vejledere Jo mere I bruger jeres vejledere i perioden før opgaveformuleringen udleveres – jo bedre formulering kan jeres vejledere lave til jer og jo bedre kan I selv styre processen! Husk også at bruge jeres vejledere i selve opgaveperioden

Krav til SRP – demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder – demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse – beherske relevante faglige mål i de indgående fag – udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale – demonstrere evne til faglig formidling – besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen – beherske fremstillingsformen i en faglig opgavebesvarelse (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse).

Kildekritik – historisk metode Traditionel kildekritik – fra, til, formål, tendens... Vigtigt i forarbejdet med jeres kildemateriale Ikke (nødvendigvis) det centrale i selve opgaven Fokus på, hvordan og til hvad I anvender kildematerialet i opgaven – altså formål, tendens og forbehold bliver vigtige! I SRP er fokus på, hvad I bruger materialet til og hvordan i praksis I bruger jeres metoder, (altså lidt omvendt af AT) – MEN man skal stadig anvende historiske metoder!

Kildekritik (Fra Frederiksen) Hovedpunkter Afsender Modtager 1./2. hånd (primær/sekundær) Samtidighed Formål Tendens Levn - beretning

Andre metoder – historie som samfundsvidenskabeligt og humanistisk fag   Humanistisk tilgang Samfundsvidenskabelig tilgang Genstandsområde Mennesket, bevidstheden (ånden), kulturen og historien Det foranderlige samfund – globalt og nationalt. Produktion og fordeling (økonomiske strukturer) Politiske strukturer og institutioner, processer og magtrelationer Sociale strukturer og relationer Fokus IDIOGRAFISK (det særegne) Beskrivelse af det særegne/unikke/subjektive Fokus på specifikke årsagsforklaringer til unikke historiske begivenheder NOMOTETISK (det lovmæssige) Forsøg på at finde lovmæssigheder og generelle ”mønstre” i samfundsudviklingen /historien Generelle forklaringer eller teorier om sammenhænge. Skabelse af viden/arbejdsmetode Kritisk analyse og fortolkning af, hvad kilderne kan sige om den unikke virkelighed, kilden blev skabt i, eller beretter om - eller om kildens ophavsmand/forfatter. Når man undersøger unikke historiske hændelser/årsagsforløb m.m., kan man arbejde samfundsfagligt, hvis man beskriver/forklarer generelle tendenser og begivenheder ved inddragelse af relevante samfundsfaglige begreber, modeller og teorier. Konkret metode HERMENEUTISK METODE (forforståelse> fortolkning -> ny forståelse -> osv.) KILDEKRITIK KVANTITATIV METODE Opstille hypoteser og teste dem, Talbehandling/ bruge statistik om samfundet, Spørgeskemaundersøgelser m.v. KVALITATIV METODE Fortolkning af aktørers udsagn og adfærd, Interviews Tekstanalyser (den hermeneutiske metode, tilgangene falder her sammen) KOMPARATIV METODE Kildekritik Både induktiv og deduktiv tilgang Mål Forståelse for specifikke historiske sammenhænge/begivenheder Forståelse og generelle forklaringer via samspil mellem teori og empiri

Hvad gør man i historie i en SRP A-bombe materiale som eksempel Arbejder med materiale om fortiden Primær materiale (kilder) Einsteins brev om udviklingen af A-bomben Sekundær materiale (fremstillinger) Comptons forsvar af A-bomben eller Christensen, C.: Manhattan projektet, Munksgaard 1990

Naturvidenskab og historie Hvordan bliver både naturvidenskab og historie relevant på en sådan måde, at det ene aspekt ikke kan undvære det andet, hvis et problem skal belyses tilfredsstillende?

Hvordan kan historie og naturvidenskab samarbejde? En klassisk model: Fra ide til faktura (liniær model) Alternativ model: Berkeley modellen ”Understanding science –How it really works” - http://undsci.berkeley.edu/index.php Den liniære model Der sker noget indenfor naturvidenskaben (en opdagelse) Den fysiske opdagelse bliver grundlaget for en betydningsfuld teknologi Teknologien fører til forandringer i samfundet

Opgaveformulering i praksis Naturvidenskabelige fag - eksperimenter Historie – kildemateriale (analyse-diskussion) Ofte anvendes Blooms taksonomi: redegørelse, analyse, diskussion Vigtigt at sammentænke de to fag, så opgaven ikke kommer til at falde i to dele

Eksempel på opgaveformulering Historie - KE Område: Mejerikemi og andelsbevægelsen Der ønskes en redegørelse for andelsbevægelsens fremkomst i Danmark, især med hensyn til mejerivirksomhed. Analysér udvalgte kvalitative og kvantitative eksperimenter på mælk og ost med hensyn til sammensætning og kvalitet. Med udgangspunkt i en analyse af Vedtægter for Hunderup Andelsmejeri 1884-1885 (se bilag) ønskes en diskussion og vurdering af andelsmejeriers formål. Bilag: Hyldtoft, O. m. fl.: Det industrielle Danmark 1840-1914, Systime 1981, side 176-181 Besvarelsen skal have et omfang af 15-20 sider eksl. grafer og bilag.

Eksempel på opgaveformulering Historie - FY Område: Langbuen Der ønskes en redegørelse for 100-års krigen mellem England og Frankrig 1337-1453, herunder opbygningen af det engelske samfund Med udgangspunkt i Froissarts beskrivelse af Slaget ved Crezy (år 1346) skal du opstille relevante forsøg for at undersøge langbuens funktion under slaget. Endelig ønskes en diskussion af langbueskytternes position i hæren og det engelske samfund i 1300-tallet. Bilag: Froissarts krønike (uddrag). Besvarelsen skal have et omfang af 15-20 sider eksl. grafer og bilag.

Eksempel på opgaveformulering Historie - FY Område: Chernobyl ulykken Der ønskes en redegørelse for udviklingen i Sovjetunionen i 1980’erne, med henblik på den økonomiske og politiske udvikling. Yderligere ønskes en redegørelse for energiproduktionen i Sovjetunionen i 1980’erne. Gør rede for hvilke atomkraft reaktor typer som var almindelige i verden i 1980’erne, specielt skal Chernobyl typen behandles. Analyser med udgangspunkt i Sergei P. Kapitza: Lessons of Chernobyl The Cultural Causes of the Meltdown (se vedlagte bilag) mulige årsager til ulykken i Chernobyl, med henblik på en diskussion af det sovjetiske styres håndtering af ulykken Bilag: Sergei P. Kapitza: Lessons of Chernobyl The Cultural Causes of the Meltdown, Foreign Affairs, Vol. 72, No. 3 (Summer, 1993), pp. 7-11 (uddrag), her hentet fra: http://www.jstor.org/stable/20045618 (10-11-11) Opgavens omfang: Besvarelsen skal fylde 15-20 sider eksklusive eventuelle bilag

Eksempel på opgaveformulering historie - MA Område: Vietnamlotteriet Der ønskes en kort redegørelse for USA’s deltagelse i Vietnamkrigen.   Der ønskes en redegørelse for principperne i statistiske test specielt med fokus på chi-i-anden-testen. Der ønskes en matematisk analyse af trækningsresultaterne fra vietnamlotteriet. Med udgangspunkt i Erindringer om vietnamlotteriet (se bilag) ønskes en diskussion og vurdering af den amerikanske befolknings opfattelse af vietnamlotteriet og Vietnamkrigen. Bilag: Erindringer om vietnamlotteriet, http://www.vietnamwardraftlottery.com/phpnuke/index.php (fundet 30-11-2012) Opgavens omfang: Besvarelsen skal fylde 15-20 sider eksklusive eventuelle bilag

Eksempel på opgaveformulering historie - MA Område: Enigma kodemaskinen Der ønskes en kort redegørelse for Slaget om Atlantens udvikling fra september 1939 til juni 1941 Der ønskes en redegørelse af de matematiske principper bag Enigma-maskinen, samt en vurdering af dens sikkerhed. Herunder skal permutationer og kombinatorik inddrages. Den vedlagte opgave skal inddrages i besvarelsen. Desuden ønskes en matematisk redegørelse af polakkerne og englændernes arbejde og metoder med at bryde kodemaskinen Enigma. Endelig ønskes en vurdering af, hvilken betydning tyskernes praktiske brug af Enigma havde i forhold til at det lykkedes englænderne at bryde Enigma-koden. Bilag: ”En krypteret meddelelse”, af Louise Meyer (vejleder) Opgavens omfang: Besvarelsen skal fylde 15-20 sider eksklusive eventuelle bilag

Eksempel på opgaveformulering historie – BI Område: Racehygiejne i Danmark Med udgangspunkt i en kildekritisk analyse af vedlagte uddrag af Steinckes artikel om raceforbedring fra 1920 og Loven om sterilisation fra 1929 ønskes en diskussion af idegrundlaget for denne lov. Inddrag dit populationsbiologiske eksperiment i en vurdering af om det er muligt at fjerne uønskede gener fra befolkningen. Vurder K.K. Steinckes mulighed for at få succes med sin racehygiejniske politik. Bilag: Steincke: raceforbedring 1920, sterilisationslov 1929. Besvarelsen skal fylde 15-20 sider eksklusive eventuelle bilag

Hvorfor bruge historie i SRP med naturvidenskabelige fag? Forstå fortiden og samspillet mellem natur og historie Udvikling indenfor naturvidenskab er sjældent løsrevet fra det omkringliggende samfund Afdække sammenhænge – hønen eller ægget Anvende naturvidenskab til at løse problemer i historie

Spørgsmål ???

Farvel Tak for jeres opmærksomhed.