Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Den åbne skole.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Inklusion i skole og samfund … nye tanker, muligheder og faldgruber
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Lærermiddelkultur(er)?
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Alle børn er alles ansvar
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Inkluderet i skolens fællesskab?
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion: Hvad fremmer og hindrer?
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer Susan Tetler, Professor Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU Tetler@dpu.dk

Inkluderet … på hvilke vilkår?

To forståelser af opgaven Forstås opgaven som et spørgsmål om at tilpasse forskellige kategorier af børn og unge til et allerede etableret system af holdninger, værdier og normer, adfærdsmæssigt og fagligt? Eller forstås opgaven som et spørgsmål om at udvikle en institutionskultur, som accepterer og anerkender alle de i lokalmiljøet hjemmehørende børn og unge? Susan Tetler, DPU, AU

Inklusionsberedskab på flere niveauer På et nationalt niveau Understøttende indsatser (bl.a. viden om, hvad der virker) På et kommunalt niveau Kommunal udviklingsplan som ramme for indsatsen Inklusionsfremmende styringsmodeller Kompetenceudviklingsprogrammer På et institutionsniveau Udvikling af en inkluderende læringskultur og valg af strategier Understøttende skoleledelse og ‘Ressourcecenter’ I det enkelte læringsfællesskab Udvikling af differentieret undervisning Forståelse hos forældregruppen Det enkelte lærerteams samarbejdskompetencer I forhold til det enkelte barn Forpligtende skole/hjem samarbejde 4

Helhedsorienteret indsats Inklusionsberedskab på nationalt niveau Nationalt ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning Ressourcecenter for Folkeskole Helhedsorienteret indsats [Rammer] … Lovgivning Viden om, hvad der virker … Praksis/Videnspanel og netværk Implementering … Inklusionsudviklingen (task force) Udviklings- og forskningsprojekter … Inspirationsmateriale Bred støtte … Holdningskampagner Dimension i de pædagogiske uddannelser … Læreruddannelsen Inklusion som integreret del af folkeskolereformen Kommunerne i fuld gang (EVA, 2011) Ikke nem opgave 5

http://www.folkeskolen.dk/~/6/2/151312mbustrategi-2k.pdf

Forældre fremmer fællesskabet Inklusion, faglighed og trivsel http://www.skoleforaeldre.dk/Aktuelt/FlereNyheder/2013/ForaeldreFremmerFaellesskabet.aspx www.skole-forældre.dk

Danske Handicaporganisationer http://www.handicap.dk/projekter/skolens-faellesskab-er-for-alle-inklusion-i-grundskolen

Centrale videnstemaer Et fælles skoletilbud – den tredje vej a) Kommunens organisation, ledelse og styring b) Specialiserede kompetencer og viden Den lærende og videndelende organisation c) Skoleledelse d) Samarbejdet om inkluderende pædagogik Inkluderende pædagogik e) Undervisningsdifferentiering og læringsmiljø f) Konflikter og forstyrrende adfærd g) Elevperspektiver og -udvikling h) Forældre som ressource Specialundervisning og støtte i) Støtte til elever med særlige behov j) Inkluderende perspektiver i segregerede undervisningstilbud

Et inklusionsberedskab på institutionelt niveau En inkluderende institutionskultur (værdigrundlag) En relationel forståelse af ’børns vanskeligheder’ i skolen Differentiering som kultur … ikke som metode Opmærksomhed på ressourcer/ potentialer og mulige bidrag Institutionens ledelse af inkluderende processer (strategier) Forskellighed i kompetencer … i spil Arbejdsdeling Fælles sprog Prioriterede valg af strategier og metoder ’Ressourcecentret’ som distributør af viden Bred vifte af (special)pædagogiske og didaktiske kompetencer 10

Et inklusionsberedskab i læringsfællesskabet En inkluderende pædagogik i læringsfællesskabet Forskelligheder accepteres – og ses som positivt Social inklusion Differentieret undervisning / fokus på faglig inklusion Inkluderende klasse- og læringsledelse Viden om, hvor og hvem man kan hente råd og sparring fra Metoder, redskaber og procedurer Teamets samlede inklusionskompetencer … og samarbejde 11

Byggesten til ’god’ inkluderende praksis En integreret støtte i læringsfællesskabets aktiviteter Fleksibel udnyttelse af det fysiske rum (*) Differentiering af mål, indhold, materialer, metoder og tid (*) Stilladsering / nærmeste udviklingszone Brug af feed forward og feed back Udnyttelse af IKT’ens varierede muligheder Fokus på både motivation og engagement (*) Rum og nicher for aktiv deltagelse og samarbejdsrelationer (*) Styrkelse af elevernes indflydelse på egne læringsprocesser Fælles situationsdefinition / mestring af sociale situationer Brug af kammeratstøtte Elevplaner (som grundlag for pædagogisk praksis) Opbygning af et positivt selvbillede Fra andenregulering til selvregulering ’Bredt tænkte’ kollegialt konsultative funktioner / sparring

Det inkluderende klasseværelse Op til 8 forskellige læringszoner

Projekt ‘Undervisningsdifferentiering med fokus på elever med særlige behov’ WWW.inklusionsudvikling.dk/uvd http://konferencer.au.dk/undervisningsdifferentiering/praesentationer-og-oplaeg/

Motivation og engagement Motivation er et begreb som ofte kobles sammen med engagement. Motivation kan siges at handle, om hvorfor jeg gør noget på en eller anden måde. Engagement kan da siges at spejle en persons aktive involvering i en opgave, hvor motivation er nødvendig, men ikke tilstrækkelig til at skabe forudsætninger for engagement.

Aktiv deltagelse / Delagtighed I hvilken grad man bidrager aktivt i fællesskabets aktiviteter Tilhørsforhold – Delagtighed > < På tålt ophold og tilskuer til det sociale liv (Usynlighedskappen) For at være delagtig behøves: En oplevelse af at være med At aktivt agere i situationen Forudsætninger for delagtighed i den konkrete sammenhæng Susan Tetler, DPU, AU

Muligheder og faldgruber Systematisk arbejde i et flerårigt perspektiv Samarbejdsprojekt Udviklingsressourcer Kompetenceudviklingsforløb Værdigrundlag OG metodeudvikling Fælles anliggende og derfor reform af almenområdet Overføring af flere børn til almenområdet Politisk beslutning Besparelser ’Det går nok helt af sig selv’ Metodeudvikling Reform af specialundervisningen 17

Faldgruberne At nogle børns særlige behov usynliggøres … og ikke bliver mødt med en kvalificeret indsats At de tilførte ressourcer ikke bliver ’øremærkede’ til en inkluderende indsats … men blot ’fylder huller’ At der ikke foregår et systematisk, målrettet, differentieret kompetenceløft, men bliver til korte metodekurser til alle At skolens medarbejdere ikke oplever ejerskab til opgaven 18

Udfordringer Forældrenes inddragelse som medaktører Elevernes inddragelse som medaktører Vejleder- og sparringfunktionen Undervisningsmæssig/faglig inklusion Kompetenceudviklingsforløb i inkluderende klasse- og læringsledelse At (over)leve med dilemmaerne 19