Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Forældremøde X årgang.
Forældremøde 8.klasse.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Midtvejsevaluering af Uddannelsesparathed. Om evalueringen  Del af den samlede evaluering af initiativerne under Ungepakke 2  Midtvejsevaluering – status.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Forældremøde 7. klasse.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Vejledning, Ungdomsuddannelser & 10.klasse
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Informationsmøde 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Grunde til at jeg elsker dig
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Uddannelse – dit barns fremtid
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Samarbejdet mellem efterskoler og UU Tvangsægteskab eller kærlighed… …...eller registreret partnerskab??
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Forældremøde i 9. klasse
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Forældre-information
Kollektiv vejledning – dagens program
Uddannelsesplanen.
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Forældremøde Ung i Svendborg.
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Forældremøde.
10. ved Kløften Velkommen til jer alle
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden? Lektor Marianne Tolstrup, UCL mato1@ucl.dk

Hvad består opgaven i?

Nye regler Foreløbig vurdering i 8.kl. De umiddelbare uddannelsesparate skal ikke vejledes af UU vejleder ud over den kollektive vejledning

Kvalificeret selvbestemmelse DANNELSE Kvalificeret selvbestemmelse

Evnen til, på et kvalificeret grundlag, at tage bestemmelse over eget liv og handle ud fra dette

Men hvad vil det så sige at være uddannelsesparat?

Føle sig fagligt godt rustet, en kombination af faglighed og personlige og sociale kompetencer, at stole på sig selv – selvtillid, have styr på lektier, kunne møde til tiden, stå op om morgenen, spise morgenmad, klare tingene selv, kende egne grænser, turde bede om den hjælp, man har brug for, have respekt for hinanden og at have mod at man vil det og kæmper for det, at det giver mening for én, kunne håndtere at tingene ikke bliver serveret på et sølvfad, være psykisk stærk, klare pigefnidder, ville gøre en indsats, være sig selv og ikke bange for at prøve nyt, kunne bidrage til fællesskabet, at nogen tror på én, turde bede om den hjælp man har brug for, have en tryg familie/bagland og løbende at modtage vejledning.

Ministeriets kriterier 1) Motivation for uddannelse og lyst til læring. 2) Selvstændighed, herunder at eleven tager initiativ i opgaveløsninger. 3) Ansvarlighed, herunder at eleven er forberedt til timerne. 4) Mødestabilitet, herunder rettidighed og lavt fravær. 5) Valgparat i forhold til det forestående valg af ungdomsuddannelse eller andet.

Ministeriets kriterier 1) Samarbejdsevne, herunder at kunne løse opgaver sammen med andre, overholde fælles aftaler og bidrage positivt til fællesskabet. 2) Respekt, herunder at udvise forståelse for andre mennesker. 3) Tolerance, herunder at kunne samarbejde med mennesker, der er forskellige fra en selv.

Hvad er en uddannelsesparat elev? ”Den pæne pige” Tilpasning til uddannelsessystemet Tilpasningen skal gå begge veje De professionelle omkring den unge skal være nysgerrige i forhold til at forstå den unge, og se det som deres opgave at være udvikler og advokat i forhold til uddannelsesinstitutionerne.

Den unge må ikke opfatte det som deres eget ansvar, at blive uddannelsesparat – de har et medansvar

Uddannelsesparat er ikke noget man er, men noget man bliver i en samarbejdsproces

Personlige kompetencer Sociale kompetencer Hverdagsparat Fælles ansvar Egne ressourcer og mangler Medborger i samfundet Lyst til at lære Samarbejde Hvordan lærer jeg Tolerance selvdisciplin Kommunikere Kunne håndtere omstilling og forandring Konflikter Hvad skal jeg være Netværk Trivsel Kunne håndtere modstand

Dialog Ung-ung Ung-lærer Ung-vejleder Ung-forældre Lærer - lærer Lærere-vejleder Lærere-forældre-ung Lærere-vejledere-ungdomsuddannelser ”andre”

Samarbejde mellem grunduddannelser, UU vejledere og ungdomsuddannelser Dialog Fælles forståelse af opgaven Ungdomsuddannelser skal kunne arbejde videre ud fra elevens opstillede mål

Uddannelsesparathedsvurderingerne på de to ungdomsuddannelser ser således ud i henholdsvis fra 2011til 2014: Antal unge 2011 2012 2013 2014 I alt Ikke uddannelsesparat 2.738 3.164 3.131 3.361 Omstødt 1.428 1.366 1.292 1.314 Omstødt % 52,2% 43,2% 41,3% 39,1% Ikke uddannelsesparat, gymnasiale uddannelser 2.578 2.965 2.905 3.073 1.352 1.267 1.179 1.178 Omstødt i % 52,4% 42,7% 40,6% 38,3% Ikke uddannelsesparat, erhvervsuddannelser 160 199 226 288 76 99 113 136 47,7% 49,7% 50,0% 47,2%

Find Forstå Form Forankr

KAN blive en vigtig brik Uddannelsesparathed KAN blive en vigtig brik i dannelsesopgaven