Roller og ansvar i forandringsnetværket

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Porteføljestyring
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Medborgerskab – på sporet
Skabelon til strategisk plan
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Integrated Children’s System Ved Ditte Ehrenreich - Specialkonsulent i ICS Metodesekretariatet, Servicestyrelsen Intet er vanskeligere at påtage sig,
Præsentation af ICS - Integrated Children’s System
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Lean Netværk AAU.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Erfaringer og overvejelser i et organisatorisk perspektiv
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Digitaliseringsstyrelsen
Organisation og kommunikation
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den regionale Lean enhed
DUBU Superbrugerrollen
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
organisatoriske kompetencer
Implementering af strategi
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
ROLLEBESKRIVELSER SAPA. Om rollebeskrivelserne Rollebeskrivelserne er generiske beskrivelser af roller, dvs. opgaver og kompetencer, der er brug for i.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Karriereprogram for controllere Grundstruktur Deltagerprofil Grundlag for udvikling af uddannelsesmodulet Temaer i uddannelsesmodulet.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VITAS Implementeringsguide
DUBU Superbrugerrollen
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Tilfredshedsundersøgelse
Rollebeskrivelser i Synergi
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Trafikpolitik for Durup Skole.
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Statens HR – Implementeringskoncept
Opsætning.
Værktøj: Interessentanalyse
De lokale implementeringsansvarlige - organisering
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Roller og ansvar i forandringsnetværket

Formål med dokumentet: At give et overblik over de vigtigste interessenter i forandringsnetværket At sikre at hver interessent gruppe forstår deres rolle og ansvar Definitioner: Forandring: Den ændring, som DUBU løsningen medfører i kommunerne Forandringsnetværk: De vigtigste interessenter der interagerer for at gennemføre den nødvendige forankring, mobilisering og kommunikation til kommunerne og den enkelte DUBU medarbejder Sponsor Overordnet ansvarlig for den strategiske retning for B&U og for opnåelse af de ønskede gevinster Forandringsagent Overordnet ansvarlig for at sikre ibrugtagning af løsningen blandt brugerne

Det samlede forandringsnetværk består af interessenter fra Kommunerne, KOMBIT og Socialstyrelsen ICS metode sekretariat SLUTBRUGERE KOMMUNEN B&U Sponsorer KOMBIT Forandrings- agenter (nærmeste leder for DUBU medarbejdere) DUBU-Super- brugere ICS Super- brugere IBM DUBU udviklingsprojekt

KOMBITs overordnede ansvarsområder KOMBITs rolle KOMBITs ansvar Overordnet ansvarlig for den tekniske implementering af DUBU i kommunerne Udvikle DUBU løsningen på vegne af kommunerne Definere DUBU projektets business case samt oplæg til kommunernes business case Træne superbrugere (train-the-trainer koncept) Involvere og støtte de kommunale B&U ledere med forankring af de nye arbejdsrutiner Skabe tæt dialog og 2-vejs kommunikation med kommuner, netværk og andre vigtige interessenter Udarbejde kommunikationsmateriale og plan for forandringsaktiviteter Afholde regelmæssige superbrugernetværksmøder Afholde regelmæssige ledernetværksmøder

Kommunernes overordnede ansvarsområder Kommunernes rolle Kommunernes ansvar Overordnet ansvarlig for at sikre den organisatoriske implementering af DUBU i kommunerne Løbende kommunikere og engagere medarbejderne i DUBU Etablere grundlag for måling af gevinster ved indførelse af nye arbejdsrutiner, hvis ønsket Stille ressourcer til rådighed for DUBU projektet og udnævne kontaktperson Detaljere den organisatoriske implementeringsplan i kommunen Tilpasse personalets arbejdsrutiner, hvor de ikke passer til systemets rutiner Sikre at alle DUBU brugere er ICS certificeret Udnævne DUBU superbrugere, informere om rolle og ansvar og sikre deltagelse i superbruger træning Sikre at samtlige DUBU brugere deltager i DUBU undervisning Håndtere evt. modstand mod forandring blandt personalet Samarbejde med KOMBIT i tæt dialog og 2-vejs kommunikation

B&U sponsor rolle i kommunerne Rollen udføres typisk af en fagchef eller fagdirektør B&U sponsor ansvar Overordnet ansvarlig for den strategiske retning for B&U samt for opnåelse af de ønskede gevinster Definere den strategiske retning samt ønskede forretningsmæssige gevinster ved de nye arbejdsrutiner Etablere grundlaget for måling af gevinster ved indførelse af nye arbejdsrutiner, hvis ønsket Tilpasse personalets arbejdsrutiner hvor de ikke passer til systemet Stille ressourcer til rådighed for DUBU projektet ”Walk the talk” - udøve ledelse af forandring Kommunikere, motivere, engagere og involvere B&U lederne (forandringsagenterne) Identificere barrierer for forandringen og nødvendige forholdsregler Kommunikere formål med DUBU og betydningen for hele B&U området Skabe tæt dialog og 2-vejs kommunikation med KOMBIT Deltage i regelmæssige dialog- og netværksmøder om forandringsaktiviteter med KOMBIT

B&U forandringsagent rolle i kommunerne Rollen vil typisk udføres af en teamleder eller afdelingsleder B&U forandringsagent rolle B&U forandringsagent ansvar Overordnet ansvarlig for at sikre ibrugtagning af løsningen blandt rådgiverne Synliggøre og relatere visionen, vigtigheden og værdien af forandringen for brugerne ”Walk the talk” - udøve ledelse af forandring Kommunikere, motivere, engagere og involvere brugerne Identificere barrierer for forandringen og nødvendige forholdsregler Sikre træning af personalet (ICS og DUBU) Detaljere og tilpasse kommunal DUBU implementeringsplan Udnævne og informere superbrugere om rolle og ansvar Samarbejde med superbrugerne ifm. planlægning af træning for resterende brugere Løbende opdatere den kommunale B&U sponsor Skabe tæt dialog og 2-vejs kommunikation med KOMBIT Deltage i regelmæssige dialog- og netværksmøder om forandringsaktiviteter med KOMBIT

DUBU superbruger rolle i kommunerne Rollen vil typisk udføres af en rådgiver Superbruger ansvar og kompetencer Ansvarlig for at uddanne og rådgive brugere i anvendelse af DUBU samt støtte ledelsen i forandringsarbejdet Ansvar Deltage i uddannelse i DUBU (5 dage) Tilpasse DUBU træningsmaterialet til kommunens behov Agere rollemodel ift. forandringen overfor slutbrugerne Uddanne kommunens resterende DUBU brugere Levere funktionel støtte til DUBU brugerne under og efter implementering Uddanne nye DUBU brugere Deltage i superbruger netværk Varetage kontakt til DUBU help desk i samarbejde med kommunens it afdeling Bidrage med input til referencegruppen til videreudvikling af DUBU løsningen Samarbejde med ICS superbrugeren Kompetencer Brugere af DUBU Gennemført ICS grundkursus 1. modul (2 dage) Kunne formidle og rådgive kolleger om DUBU Have mod på at undervise kolleger Besidde generelle pc bruger færdigheder og have lyst til at arbejde med it God til at kommunikere og kunne sætte sig i socialrådgivernes sted Kunne håndtere modstand mod forandring

ICS superbruger rolle ICS superbruger ansvar og kompetencer Ansvarlig for at rådgive kollegaer ift. anvendelse af ICS samt støtte ledelsen i forandringsarbejdet ICS superbrugeren skal ikke sikre kvaliteten i sager Ansvar Give løbende kollegial sparring Introducere nyansatte medarbejdere til ICS (inden disse kommer på ICS grundkursus) Deltage i ICS superbrugernetværk Varetage kontakten til ICS Metodesekretariat Bidrage med input til videreudvikling af ICS til ICS Metodesekretariat, Servicestyrelsen Formidle ICS til eksterne samarbejdspartnere fx skoler, børnehaver Samarbejde med DUBU superbrugeren Kompetencer Gennemført ICS grundkursus (helst før kollegerne) Faglig interesse for ICS Faglig gennemslagskraft Formidle og rådgive kolleger om ICS Proaktiv ift. rådgivning af kolleger

Udnævnelse af DUBU og ICS superbrugere kræver ledelsesmæssige overvejelser Følgende bør indgå i overvejelserne: Superbrugerrollen fortsætter efter implementering med varierende indsats Det skal være attraktivt at være superbruger (overvejelse af arbejdsvilkår og udviklingsvej) Der skal udnævnes et passende antal DUBU superbrugere pr. kommune (min. 2 og afhængig af antallet af brugere) En eller flere af superbrugerne skal varetager rådgiveropgaver Det anbefales at udnævne min. 2 ICS superbrugere både på ledelses- og medarbejderniveau, da det sikrer ejerskab på flere niveauer DUBU og ICS superbrugerne behøver ikke være sammenfaldende, men må gerne være det

Hvad siger superbrugerne i de kørende DUBU kommuner Det har betydning for mig personligt at have indflydelse og være på forkant med udviklingen DUBU Rollen har givet mig større viden og forståelse for sammenhænge i DUBU og IT generelt Jeg har en udfordrende og afvekslende arbejdsdag Jeg har indflydelse på den interne arbejdstilrettelæggelse Jeg har lettere adgang til ledelsen Anerkendelse fra kollegaer er ”ikke så ringe endda”..