Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Blended learning – hvordan?
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Klasseledelse Lene Heckmann.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Blended Learning - en introduktion
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Forskningsperspektiver på læremidler
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
”Stik skolelederen en hammer så …..
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Planlægning, proces og evaluering
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Didaktisk design af synkron undervisning understøttet af digitale teknologier Karten Gynther Forskningsprogramleder Education Lab Forskning og Innovation.
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik Karsten Gynther Leder af Education Lab – Forskningsprogram for Teknologi og Uddannelsesdesign Forskning og Innovation University College Sjælland

IHK projektet i et organisations- og ledelsesperspektiv Baggrund / formål: Udvikling af et fleksibelt adgangsgivende kursus (AK) til ingeniøruddannelserne rettet mod unge mænd i Region Sjælland. Kortlægning af behovet for fleksible linjer i ingeniøruddannelserne. … og efterfølgende udvikling af strategier til at øge de unges mobilitet i forbindelse med uddannelse herunder udvikling og afprøvning af fleksibelt tilrettelagte ingeniøruddannelser. 06.04.2017

Kortlægningsresultat ”Hvis der ikke havde været mulighed for e-learning, så havde vi bare fortsat i vores gamle job”. Undersøgelsen konkluderer, at der er en potentiel målgruppe som har behov for en fleksibel uddannelse – hvor job og familie også kan passes. 06.04.2017

At starte en innovationsproces handler om at overveje de relative fordele ved innovationen (Rogers,1995) 06.04.2017

At starte en innovationsproces handler om at overveje de relative fordele ved innovationen (Rogers,1995) Tydelig underviser-tilstedeværelse Løbende og øjeblikkelig feedback Nær relation mellem underviser og studerende 06.04.2017

Den didaktiske design løsning Et synkront online læringsmiljø. Undervisning placeret sidst på eftermiddagen. Tydelig lærertilstedeværelse – holdundervisning. Designprincipper: Simulering, remediering og innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisningen. 06.04.2017

Et fuldt udfoldet onlinelæringsmiljø som indeholdt: Medier til identifikation (deltager-tilstedeværelse). Medier til dialog (video, lyd, tekst). Medier til videns(re)præsentation (formidling og fastholdelse af læreprocesser). Medier til kollaboration. Medier til at organisere gruppestørrelser. 06.04.2017

Er online læringsmiljøet ny blivende praksis i ingeniøruddannelserne i dag ? 06.04.2017

Er online læringsmiljøet ny blivende praksis i ingeniøruddannelserne i dag ? Nej – fordi den didaktiske innovation ikke var forankret organisatorisk. Uddannelsesudvikling af ny blivende praksis lykkes kun hvis det tager afsæt i et helhedssyn på organisationsudvikling og didaktisk udvikling. Det handler om at tænke organisationsdidaktisk. 06.04.2017

En organisationsdidaktisk model Udviklet med afsæt i empiri fra: IHK projektet. Et parallelundervisningsprojekt på fire erhvervsskoler. Et projekt om nordisk skolesamarbejde. - en model som er blevet ”mættet” gennem en deskresearch om e-læring i udenlandske erhvervsskoler foretaget for UVM. 06.04.2017

Modeller vækker store følelser - heldigvis 06.04.2017

Modeller vækker store følelser - heldigvis I pædagogiske kredse er vi ikke så glade for: Hierarkiske modeller: 1 2 3 06.04.2017

Modeller vækker store følelser - heldigvis I pædagogiske kredse er vi ikke så glade for: Hierarkiske modeller: Top down modeller: 1 2 3 06.04.2017

Modeller vækker store følelser - heldigvis I pædagogiske kredse er vi ikke så glade for: Hierarkiske modeller: Top down modeller: Lineære modeller: 1 2 3 A B C 06.04.2017

En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau 06.04.2017

Den klassiske organisations- og ledelsesmodel 06.04.2017

En organisationsdidaktisk model – er et refleksionsværktøj (en tænketeknologi), som inddrager hele organisationen i innovationsbeslutninger og –processer.) Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau 06.04.2017

En organisationsdidaktisk model – er et refleksionsværktøj (en tænketeknologi), som inddrager hele organisationen i innovationsbeslutninger og –processer.) Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau Hvorfor ? 06.04.2017

En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau Hvorfor - et synkront onlinemiljø ? Dækker det et uddannelsesbehov og er det legitimt, realiserbart og ressourcemæssigt muligt? 06.04.2017

En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau Hvad er forudsætningen for, at vi kan udbyde et onlinemiljø? 06.04.2017

En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau Hvordan skal det didaktiske design se ud ? 06.04.2017

En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau 06.04.2017

En relationel organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau 06.04.2017

Litteratur Christiansen, Christensen, Helms, Gynther og Schlüntz (2014): Kan vi lære af de andre? - Udenlandske erfaringer med e-læring og blended learning i erhvervsuddannelser og læreruddannelser for erhvervsskolelærere. UCSJ forlag. In press. Christensen, Gynther og Jørnø (2013): Synkrone online læringsmiljøer – didaktisk design for synkron undervisning understøttet af digitale teknologier. In: Læring og Medier (LOM), Årg. 6, Nr. 11. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/8660 Frederiksen, Christensen, Gynther og Petersen (2013): Kvalitativ og kvantitativ kortlægning af potentialer og barrierer for udvikling af blended learning-uddannelser på Ingeniørhøjskolen i København. http://imodus.dk/wp-content/uploads/2014/03/ihk_samlet.pdf Gynther, K. (2014): Fleksible synkrone læringsmiljøer på Ingeniørhøjskolen i Ballerup (IHK). http://imodus.dk/wp-content/uploads/2014/09/Fleksible-synkrone-l%C3%A6ringsmilj%C3%B8er-p%C3%A5-IHK-Working-Paper-KGY-210814.pdf Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations. The Free Press. 06.04.2017