Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik Karsten Gynther Leder af Education Lab – Forskningsprogram for Teknologi og Uddannelsesdesign Forskning og Innovation University College Sjælland
IHK projektet i et organisations- og ledelsesperspektiv Baggrund / formål: Udvikling af et fleksibelt adgangsgivende kursus (AK) til ingeniøruddannelserne rettet mod unge mænd i Region Sjælland. Kortlægning af behovet for fleksible linjer i ingeniøruddannelserne. … og efterfølgende udvikling af strategier til at øge de unges mobilitet i forbindelse med uddannelse herunder udvikling og afprøvning af fleksibelt tilrettelagte ingeniøruddannelser. 06.04.2017
Kortlægningsresultat ”Hvis der ikke havde været mulighed for e-learning, så havde vi bare fortsat i vores gamle job”. Undersøgelsen konkluderer, at der er en potentiel målgruppe som har behov for en fleksibel uddannelse – hvor job og familie også kan passes. 06.04.2017
At starte en innovationsproces handler om at overveje de relative fordele ved innovationen (Rogers,1995) 06.04.2017
At starte en innovationsproces handler om at overveje de relative fordele ved innovationen (Rogers,1995) Tydelig underviser-tilstedeværelse Løbende og øjeblikkelig feedback Nær relation mellem underviser og studerende 06.04.2017
Den didaktiske design løsning Et synkront online læringsmiljø. Undervisning placeret sidst på eftermiddagen. Tydelig lærertilstedeværelse – holdundervisning. Designprincipper: Simulering, remediering og innovativ transformation af tilstedeværelsesundervisningen. 06.04.2017
Et fuldt udfoldet onlinelæringsmiljø som indeholdt: Medier til identifikation (deltager-tilstedeværelse). Medier til dialog (video, lyd, tekst). Medier til videns(re)præsentation (formidling og fastholdelse af læreprocesser). Medier til kollaboration. Medier til at organisere gruppestørrelser. 06.04.2017
Er online læringsmiljøet ny blivende praksis i ingeniøruddannelserne i dag ? 06.04.2017
Er online læringsmiljøet ny blivende praksis i ingeniøruddannelserne i dag ? Nej – fordi den didaktiske innovation ikke var forankret organisatorisk. Uddannelsesudvikling af ny blivende praksis lykkes kun hvis det tager afsæt i et helhedssyn på organisationsudvikling og didaktisk udvikling. Det handler om at tænke organisationsdidaktisk. 06.04.2017
En organisationsdidaktisk model Udviklet med afsæt i empiri fra: IHK projektet. Et parallelundervisningsprojekt på fire erhvervsskoler. Et projekt om nordisk skolesamarbejde. - en model som er blevet ”mættet” gennem en deskresearch om e-læring i udenlandske erhvervsskoler foretaget for UVM. 06.04.2017
Modeller vækker store følelser - heldigvis 06.04.2017
Modeller vækker store følelser - heldigvis I pædagogiske kredse er vi ikke så glade for: Hierarkiske modeller: 1 2 3 06.04.2017
Modeller vækker store følelser - heldigvis I pædagogiske kredse er vi ikke så glade for: Hierarkiske modeller: Top down modeller: 1 2 3 06.04.2017
Modeller vækker store følelser - heldigvis I pædagogiske kredse er vi ikke så glade for: Hierarkiske modeller: Top down modeller: Lineære modeller: 1 2 3 A B C 06.04.2017
En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau 06.04.2017
Den klassiske organisations- og ledelsesmodel 06.04.2017
En organisationsdidaktisk model – er et refleksionsværktøj (en tænketeknologi), som inddrager hele organisationen i innovationsbeslutninger og –processer.) Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau 06.04.2017
En organisationsdidaktisk model – er et refleksionsværktøj (en tænketeknologi), som inddrager hele organisationen i innovationsbeslutninger og –processer.) Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau Hvorfor ? 06.04.2017
En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau Hvorfor - et synkront onlinemiljø ? Dækker det et uddannelsesbehov og er det legitimt, realiserbart og ressourcemæssigt muligt? 06.04.2017
En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau Hvad er forudsætningen for, at vi kan udbyde et onlinemiljø? 06.04.2017
En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau Hvordan skal det didaktiske design se ud ? 06.04.2017
En organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau 06.04.2017
En relationel organisationsdidaktisk model Operationelt didaktisk niveau Taktisk didaktisk niveau Strategisk didaktisk niveau 06.04.2017
Litteratur Christiansen, Christensen, Helms, Gynther og Schlüntz (2014): Kan vi lære af de andre? - Udenlandske erfaringer med e-læring og blended learning i erhvervsuddannelser og læreruddannelser for erhvervsskolelærere. UCSJ forlag. In press. Christensen, Gynther og Jørnø (2013): Synkrone online læringsmiljøer – didaktisk design for synkron undervisning understøttet af digitale teknologier. In: Læring og Medier (LOM), Årg. 6, Nr. 11. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/8660 Frederiksen, Christensen, Gynther og Petersen (2013): Kvalitativ og kvantitativ kortlægning af potentialer og barrierer for udvikling af blended learning-uddannelser på Ingeniørhøjskolen i København. http://imodus.dk/wp-content/uploads/2014/03/ihk_samlet.pdf Gynther, K. (2014): Fleksible synkrone læringsmiljøer på Ingeniørhøjskolen i Ballerup (IHK). http://imodus.dk/wp-content/uploads/2014/09/Fleksible-synkrone-l%C3%A6ringsmilj%C3%B8er-p%C3%A5-IHK-Working-Paper-KGY-210814.pdf Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations. The Free Press. 06.04.2017