Organisationsformer Formel organisationsstruktur:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

LEAN Akademy.
5 IT-didaktiske principper
Organisation og ledelse
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Analyse af eksterne og interne forhold
Gode råd og eksempler på faldgruber
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
IT og virksomheden Organisationsteori.
Organisationsstruktur
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør, EUR.ING,
Overvejelser for bestyrelsen
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Udvikling og styring af en virksomhed
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Organisationsformer Mintzbergs univers.
Virksomheder - definition
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Organisationstruktur
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
Nye fagprofessionelle lederroller
3.2 Organisationsprincipper
Problemer eller udfordringer.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
3.3 Arbejdsdeling Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
INTERAKTIV PORTAL FOR VIDENSDELING OG LÆRING OM HUMAN RESOURCES HR's indflydelse afhænger af situationen og af konteksten Torben Andersen Lektor, ph.d.
Gruppeudviklingssamtaler
Organisationsformer - fra klassiske til nyere organisationsmodeller
Konfigurationsskolen
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Illustrationer til undervisningsbrug
Design af organisationen
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rambøll Managements definition af it-governance
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Ledelse i forskellige retninger
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
At deltage i projektarbejde
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Lederkonferencen 9. juni 2010
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globalisering, side
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Projektorganisation SAS Danmark
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Funktioner og arbejdsdeling
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Virksomhedens livscyklus
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Organisationsformer Formel organisationsstruktur: Opdeling og koordinering af de aktiviteter, der er nødvendige for at nå organisationens mål Klassisk organisation – mekanistisk design (Taylor, Weber, Fayol) Fleksible organisation – organisk design

Organisationsstrukturkarakteristika Den vertikale arbejdsdeling Beslutnings- og koordineringsansvar Den horisontale arbejdsdeling Hvem løser hvilke opgaver? Kontrolspændet antal underafdelinger/personer, en leder har direkte beslutnings- og koordineringsansvar for Antallet af niveauer Kommando og kommunikationsstrukturen

Vertikal arbejdsdeling Hvordan er beslutnings- og koordineringssansvaret opbygget? Linie-princippet Liniestabsprincippet Det funktionelle princip

Linieprincippet En medarbejder har kun en overordnet Centralisering/hierarki tydelig Bliver ofte dyb for at begrænse kontrolspændet, dermed lange kommunikationsveje Kræver mere koordinering ved ustabilitet og opgavekompleksitet Fayol: Max 10 medarbejdere under sig! (afhænger dog af opgave kompleksitet)

Det funktionelle princip Lederen har beslutningskompetence indenfor sit felt, men medarbejderne kan flyttes rundt! Ofte bedre kapacitetsudnyttelse, men i spidsbelastninger bliver der konkurrence om medarbejderne (der er specialister) Medarbejderen mister helhedsindtryk Chefen skal have viden både om sit produktområde og om specialviden hos medarbejderne Hvordan fordeles omkostningerne for medarbejderne på afdelingerne? Her er stadig centralisering

Linie- og stabsprincippet Linieprincippet men med 1 eller flere stabs-funktioner (rådgivnings- og hjælpefunktioner) Stabsfunktioner: IT, Kantine, Personale, Jura, Planlægning, indkøb, men også fælles sekretær/assistent Kombinerer det funktionelles princips anvendelse af specialisering med linieprincippets klare ansvarsfordeling

Horisontal arbejdsdeling Hvem løser hvilke opgaver? Funktionsprincippet Objektprincippet Kombination af objekt og funktionsprincippet Divisionalisering

Arbejdsopgaver, der hører til samme fagområde

Objektprincippet Ledelsen kan koncentrere sig om at tænke strategisk Faglig specialisering (f.eks. projektledelse) sker inden for en afdeling i stedet for for at anvendes af flere afdelinger (synenergi) Samme gælder for udnyttelse af produktionsapparat

En organisations udvikling Starter med objektprincippet hvor medarbejderne flyttes rundt efter behov Når størrelsen øges => organiseres efter funktionsprincippet Opgave- og omverdenskompleksitet øges => decentraliseres vha objektprincippet => kombination af objekt og funktionsprincippet => Fortsætter væksten => Divisionalisering

Divisionalisering Opsplitning af virksomhedens afdelinger i selvstændige enheder efter objektprincippet Det enkelte forretningsområde kan handle selvstændigt i en verden af kompleksitet Og de kan frasælges og tilkøbes i forhold til koncernens strategi Koordinering og kommunikationsopgaven decentraliseres, der er dog evt. stadig stabsfunktioner for hele koncernes Konglomerat: En virksomhed skal eje en række afdelinger indenfor forskellige brancher, men styres centralt af moderselskabet

Ulemper ved de klassiske organisationsformer Centraliserede og specialiserede => medarbejderen mister helhedsindtryk og hans kompetencer anvendes ikke optimalt Al viden/reflektion ligger hos ledelsen => reaktionstiden er lang Ikke konkurrencedygtigt ved kompleksitet i opgaverne og ustabilitet i omgivelserne

De klassiske organisationsformer Organisationen som et lukket system, uafhængigt af omgivelserne Ved simple opgaver og stabile omgivelser (mekanistisk organisation) Mintzberg: den basale form, maskinbureaukratiet og fagbureaukratiet

Fleksible organisationer Linie- og stabsprincippet er det mest anvendte i danske virksomheder MEN givet den øgede ustabilitet i omgivelserne og stigning i kompleksiteten af opgaver (globalisering, uddannelsesniveau) => kombineres med andre og mere fleksible organisationsformer

Kendetegn ved fleksible organisationer Ingen specifik horisontal arbejdsdeling Decentralisering Opgaveløsningen foregår på forskellige vertikale niveauer, hvilket giver medarbejderen helhedsoverblik Gensidig tilpasning som koordineringsprincip

Fleksible organisationer Dynamiske omgivelser, komplekse opgaver: Projektorganisation Matrixorganisation Gruppeorganisation Overlappende grupper Selvstyrende grupper Netværksorganisation

Projektorganisationen Er i en tidsbegrænset periode tilkoblet basisorganisationen med det formål at løse en konkret opgave (en parallelorganisation) Projektets opgaver er: Engangspræget og tidsbegrænset Udviklingsorienteret, fører til forandringer i organisationen Komplekse (evt. specialviden udefra) Kræver ofte tværgående samarbejde og koordinering

Projektgruppens struktur Styregruppe De arbejdende medarbejdere med relevant viden (og eksterne: leverandører, kunder mv.) Gennemføre analyser Udarbejde løsningsforslag Afprøve, implementere og evaluere løsninger Dokumentere resultater Udarbejde rapporter Projektlederen: Leder og fordeler arbejdet Aktivitets og tidsplaner Rapporterer til styregruppen Risikostyring Medlem af styregruppe og projektgruppe Lederne fra basisorganisationen: Formulere baggrund og betydning for organisationen Opstille projektmål og strategi Allokere ressourcer til projektet Overvåge og evaluere projektforløbet Varetage kontakten til direktionen i basisorganisationen

Matrixorganisationen Når projektarbejdet er en permanent arbejdsform, hvor virksomheden lever af levere unikke produkter Rådgivende ingeniørvirksomheder, reklamebureauer Projektgrupperne bliver permanente Kan sammenlignes med styregrupperne: Produktliniechefer, der sammensætter medarbejdere fra linieorganisationen Samme fordele/ulemper som projektorganisationen, konflikt mellem projektledere og liniechefer kan dog forstærkes

Gruppeorganisationen Skabe synenergi Stigende motivation, da der sker jobberigelse Decentralisering af ledernes beslutnings- og koordineringsopgaven (aflastning) Fremmer multifunktionelle medarbejdere

Lederen på niveau 1 indgår i gruppe med lederen fra niveau 0 osv Lederen på niveau 1 indgår i gruppe med lederen fra niveau 0 osv. => arbejde mod fælles mål

Selvstyrende grupper Vertikal og horisontalt arbejdsdeling er overladt til gruppen selv: Fuld frihed til at løse afgrænsede opgaver Idealbegreb! Kan kun fungere som delvist selvstyrende!! Graden af selvstyre afhænger gruppens indflydelse på: mål, arbejdsmetode, intern arbejdsdeling, medlemmer, roller, ressourcer

Ulemper: investering af ressourcer for at få gruppen til at fungere, og opstille rammer som alle kan acceptere

Netværksorganisationen Opgavekompleksitet og omverdensusikkerhed er høj Den formelle struktur er minimeret: interaktion løber vertikalt og horisontalt i organisationen men også med aktører i omverdenen Job mister deres formelle definition og der er høj decentralisering Grundlæggende forskel fra andre grupper: Medarbejderen kan selv definere opgaver og danne sine eksterne og interne netværk (indrestyring)

Betingelser for netværksorganisationen Fælles mål og værdigrundlag Ellers er der ikke tale om en organisation Fri adgang til specialiserede aktiver For at få løst sine opgaver Ressourceejerskab Fri udveksling af ressourcer

De fleksible organisationsformer Ved dynamisk verden og komplekse opgaver: Mintzbergs adhockratiet Organiske organisationsformer ”Selvstyre og tværgående forbindelser” Galbraiths understrategier til håndtering af opgaveusikkerhed Husk klassiske kan kombineres med de fleksible!!