Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Trivselsgrupper for forældre
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Folkeskole-reformen August 2014.
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Evaluering.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Sunds skole Evaluering
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Principper for skole-hjemsamarbejdet på Virklund Skole
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Slides på Velkommen Slides på
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Evaluering.
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Princip for kontaktforældre
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Selvevaluering og opfølgningsplan
Præsentationens transcript:

Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen Skoleåret 2012/13 og 2013/14

Hvorfor skal vi arbejde med skole/hjemsamarbejdet? Odense kommune har det som fokusområde. Skolebestyrelsen har det i dette skoleår som et fokusområde. For at få indflydelse, skal lærerne også arbejde med det! VIGTIGT: Vi skal ikke arbejde mere, blot ændre på nogle ting!

Odense kommune og skolebestyrelserne Uddrag fra pjece - af Stina Willumsen: Samarbejdet bør bygge på en ligeværdig dialog mellem skole og forældre, og forældre må se på skolen og klassen som et hele, hvor alle påtager sig et fælles ansvar for hele klassens trivsel. Fællesskabet vil således danne grundlag for det enkelte barns udvikling. … skolebestyrelsen har indflydelse på udformning af principper, værdier og mål for den enkelte skoles arbejde…. De har således en lovbestemt funktion på et overordnet niveau og er med til at lægge skolens linje.

Artikel: ”Et stærkt partnerskab mellem skole og hjem kræver målrettet kommunikation” Forældremøder… Mange steder har de mest karakter af informationsoverførsel fra lærere til forældre. Med relativt få kommunikative overvejelser kan møderne i stedet blive et forum for dialog på tværs af forældre og mellem lærere og forældre. En vej til at udvikle forældresamarbejdet er, at læreren dropper rutinerne og tilrettelægger sin kommunikation ud fra den gruppe af forældre, han står over for… (Politiken 16.09.12).

Valgte udviklingspunkter Evaluering af eleven i et samarbejde mellem elev, forældre og lærere - nuværende skole/hjemsamtaler Elevplanen - skriftlig evaluering af eleven Samarbejde mellem lærere og forældre på klassen/årgangen - nuværende forældremøder Fælles formidling til alle skolens forældre - nuværende ”dialogmøder”, HøjmeNyt og opslag på Forældreintra

Evaluering af eleven i et samarbejde mellem elev, forældre og lærere Evaluering af eleven i et samarbejde mellem elev, forældre og lærere - nuværende skole/hjemsamtaler Uddrag af Folkeskoleloven: - §13. Eleverne og forældrene, jf. § 54, skal regelmæssigt underrettes om lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen. Forslag: Årlig udstilling af klassens og hver enkelt elevs produkter samt valgfrie samtaler mellem lærere/elev/forældre. Åbent hus dag(e) for hele skolen, hvor forældrene kommer til de samtaler de ønsker. 10 min. til hver samtale vedrørende et fag/en lærer. Ved udsatte elever foregår samtalen i hjemmet. Mindre tid på de stærke børn. Skole/hjemsamtaler udvides til 30 min. en gang om året med inddragelse af elevprodukter – evt. krav om Portfolio i alle klasser. Åbent hus dage, hvor forældrene inviteres til at deltage i undervisningen – på alle årgange. ???

Evaluering af eleven i et samarbejde mellem elev, forældre og lærere Evaluering af eleven i et samarbejde mellem elev, forældre og lærere - nuværende skole/hjemsamtaler Forslag fra Ungemiljøets afdelingsmøde 27/11-12:

Elevplanen §13. Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af test, jf. stk. 3. Stk. 2. Som led i undervisningen skal der løbende foretages evaluering af elevernes udbytte heraf… Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev… Forslag: Elevplanen i sin nuværende form, hvor den enkelte lærer selv formulerer sin evaluering af eleven samt valg af inddragelse af test. En mere omfattende elevplan, der også har til formål at dokumentere undervisningen og de test, der er benyttet – erstatter en skole/hjemsamtale. En Smily-elevplan i alle fag, som udarbejdes således: ”Kan ikke ” – ”Kan nogenlunde :-” Kan godt ”. ???

Elevplanen Forslag fra Ungemiljøets afdelingsmøde 27/11-12:

Samarbejde mellem lærere og forældre på klassen/årgangen §1. Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål. Forslag: Forældreaftener, der har til hensigt at fremme klassens forældres synspunkter om elevernes skolegang. Forældreaftener, der har til hensigt at styrke forældrenes relationer med hinanden – og dermed styrke samarbejdet. Cafe-aftener på årgangen, hvor lærerne hver især repræsenterer et antal information. Forældrene vælger selv til. ???

Fælles information til klassen eller årgangen Forslag fra Ungemiljøets afdelingsmøde 27/11-12:

Fælles formidling til alle skolens forældre Hvorfor have fælles info. og formidling til forældrene? Være med til at præge forældrene i en fælles retning, f.eks. opdragelse, lektielæsning, sundhed m.v. Styrkelse af skolens image i lokalsamfundet Nødvendig information om skolens hverdag - besparelser og ressourcer. Info. fra ledelsen… Fælles nødvendig information.

Fælles formidling til alle skolens forældre Forslag: Prioritering af eksterne foredrag vedrørende aktuelle udfordringer, f.eks. sproget, opdragelse, lektielæsning, sundhed m.v. Interne foredrag fra lærere og ledelse. Temaaftener. Ikke kun oplysninger og info. over Forældreintra - også positive beskrivelser om gode undervisningsforløb. Positive tilkendegivelser om klassens sociale liv over Forældreintra.

Fælles formidling til alle skolens forældre Forslag fra lærernes Ungemiljøets afdelingsmøde 27/11-12:

Handlingsplan for Ungemiljøet Hensigten med projektet er, at lærernes endelige forslag præsenteres for skolebestyrelsen. Skolebestyrelsens tilkendegivelser og uenigheder overbringes til lærerne. …. videre drøftelser I skoleåret 2013/14 implementeres det nye skole/hjemsamarbejde. BV, nov. 2012.