Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Set i forældreperspektiv
Natur og science i børnehøjde.
Visionsaften 2. Vision 1: ”Vi vil fastholde de nære værdier mellem ansatte, børn og forældre med fokus på: glæde, tryghed, ansvar og omsorg.”  Udarbejdelse.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Lærings- og praksisfortællinger:
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forædremøde den
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Inklusion i Børneinstitution Højme
Fælles forældremøde Thurø
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Forældremøde på Outrup Skole
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Læreplaner i Højvangen
Den inkluderende skole
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013

Dagsorden Hvordan kan vi forstå et læringsmiljø? Hvem vurderer læringsmiljøet? Hvordan foregår det konkret? Fra vurdering til udvikling af praksis Dialog i grupper

Hvordan kan vi forstå et læringsmiljø?

Følgende har været involveret i afgrænsningen International forskning – ECERS modellen Erfaring fra andre byer i Danmark Udarbejdelse af ny model til vurdering af læringsmiljøet: - Pædagoger - Dagtilbudsledere - Forskningsmiljø: NVIE, DPU, UCL Pilottestning i 24 børnehuse Efterjusteret og gennemført Parallel model for dagplejen er under udarbejdelse

læringsmiljøets temaer Udvikling af inkluderende læringsmiljøer Personales kvalifikationer, kompetencer og engagement Omsorg og trivsel Pædagogiske læreplaner Fysisk indretning og anvendelse Evt.

Hvem vurderer Læringsmiljøet?

Deltager-observation Læringsmiljø Selvvurdering (teamleder pædagoger medhjælp. dagplejere) Deltager-observation (ressource-pædagoger) Brugeroplevet effekt (forældre) Børnevurdering (5-6 år) Observation (områdeleder + konsulent) (Teamleder dagplejepæd.)

Hvordan foregår vurderingen af læringsmiljøet?

Kombination af Kvantitativ og kvalitativ metoder Elektroniske spørgeskemaer: - medarbejdere og ledere - forældre - børn Deltagende observation: - alle teamledere observerer 2 dage i ‘fremmed’ børnehus - alle dagplejepædagoger observerer 2 gange 1 dag i ‘fremmede’ legestuer - alle observanter skriver lille fortælling og både god og dårlig praksis Passiv observation - Områdeledere og konsulenter observerer 2 gange 1 dag i tilfældigt udvalgte børnehuse og legestuer

Hvordan er spørgsmålene formuleret? 50 Medarbejderspørgsmål Alle er målrettet den reelle praksis – og ikke den intenderede. Altså, hvad kan man konkret opleve eller se… I hvilken grad... fra 1 – 5 Eksempel: I hvilken grad er rummene indrettet i børnehøjde? 30 Børnespørgsmål Vælg mellem dansk eller engelsk Eksempel: Er du med til at bestemme, hvad I skal lave i børnehaven? 22 Forældrespørgsmål Eksempel: Lærer dit barn at finde glæde ved at bevæge sig?

Kvantitative data fra spørgeskemaer kombineres med kvalitative data fra observationer Fortællinger Observa-tioner Spørge-skemaer

God pædagogisk praksis ”Børnehuset har siden før sommer talt om, hvad der sker, når man smider ting i naturen. De lavede inden sommer en plastik kasse med forskellige ting, sølvpapir, køkkenrulle papir, tomat, agurk, bananskral, rugbrød, pasta og kartoffel. Denne kasse har de kikket til ca. 1 gang om ugen, den blev, da jeg var til stede, vist frem i deres samling, og efter 3 mdr. var det kun sølvpapiret der var tilbage. Det fik de en rigtig god snak med børnene om. Det var en god måde at få børn i den alder til at forstå, hvad der sker i naturen. Dette tema vil jeg bruge i eget børnehus.”

Dårlig praksis ”Vi er på legepladsen og puster balloner op til børnene. De fleste børn har fået en ballon. En pige kommer og siger, at hendes ballon er fløjet over hegnet. Pædagogen siger, at det er den ikke. Pædagogen påstår at ballonen sprang, da pigen legede med den oppe på bakken. Pigen fastholder, at ballonen er fløjet over hegnet. Pædagogen gentager, at den er sprunget. Flere af de andre børn har fået nye balloner, hvis deres ballon er sprunget og de er kommet med den snor ballonen har været i. Pigen begynder, at græde da hun får at vide, at det kan hun ikke, da hun ikke har nogen snor. Pigen siger, at hendes snor ligger på den anden side af hegnet. Hun går grædende væk. Kort tid efter denne situation har udspillet sig, går jeg langs hegnet. Her ser jeg, at ballonen ligger på den anden side med pigens navn på.”

Praksis bliver meget konkret …og det bliver svært ikke at handle

Hvordan ser Læringsmiljøprofilen ud?

profilerne 3 niveauer Samlet kommune – gennemsnit af alle læringsmiljøer Hvert enkelt område – gennemsnit af alle børnehuse eller legestuer inden for området Hver enkelt børnehus eller legestue Søljediagrammer hvor hvert tema indenfor læringsmiljøet Talværdi eller lagkager inden for hvert enkelt spørgsmål

3,5 Pædagogiske læreplaner 3,1 Fysisk indretning og anvendelse Kritisk værdi Børnehusniveau 3,7 Omsorg og trivsel 3,5 Pædagogiske læreplaner 3,1 Fysisk indretning og anvendelse 3,4 Det pædagogiske personales kvalifikationer, kompetencer og eng. 3,6 Udvikling af inkluderende læringsmiljøer

Handleplaner Det er handleplanerne som udvikler praksis – ikke vurderingen i sig selv En handleplan kan eksempelvis være en Smtte-model Handleplaner implementeres gradvist – og evalueres Teamleder og dagplejepædagog er ansvarlige

Proces i læringsmiljøvurdering over eks. 2 år Læringsmiljøet vurderes fra flere vinkler Der udarbejdes profiler på flere niveauer Forvaltning: Pædagogisk tilsyn Kvalitetsrapport for dagtilbud Leder: På baggrund af profiler og tilsyn udarbejdes der handleplaner Handleplaner implementeres og praksis kvalificeres Der foretages ny læringsmiljø-vurdering

Dynamisk udvikling af pædagogisk praksis Høj grad af læring hos børn Højere kvalitet i læringsmiljøet Øget faglighed Systematisk refleksion hos medarbejdere