Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Er mit barn klar til skolestart ?
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Mestring af ADHD som voksen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Skoleparathed Sunds skole.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Livsværdier Definition:
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Præsentation af forårs-sfo
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
At motivere til forandring
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Den pædagogiske læreplan
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer

Mødet De fysiske rammer skal ligge op til det ”gode møde” mellem børn og voksne hvor de er sammen om noget meningsfuldt. Indretningen skal lægge op til fælles opmærksomhed - barnet sammen med en anden retter opmærksomheden mod et fælles tredje (vi leger, bygger, undersøger lytter og læser)

Læring i en daginstitution Det handler om især sprog, sociale relationer og evnen til at koncentrere sig om andet end sine egne umiddelbare behov Læring i daginstitutionen er ikke børnehave ABC og begynder aritmetik Spørgsmålet er hvordan vi bedst understøtter barnets udvikling videre frem i livet ?

………. sådan vil vi gerne gøre det ved at arbejde med sociale og kognitive kompetencer som sprog, sociale relationer og fokuseret opmærksomhed Men problemet er: For mange forstyrrelse i dagligdagen

To aspekter som baggrund for indretning Positive relationer Mulighed for fokuseret opmærk- somhed

Fokuseret opmærksomhed – grundlaget for læring Positive relationer mellem børn og voksne samt fokuseret opmærksomhed styrker barnets oplevelse af deltagelse, udbytte og indflydelse på fællesskabet – det styrker barnets selvværd, involvering og mestring Et barn der oplever at det kan fastholde andres opmærksomhed og at der bliver lyttet til det vil tillægge sig selv og sine oplevelser en gyldighed der får indflydelse på selvværd og trivsel - en forankring

Vi tuner fuldt ind Hvad er fokuseret opmærksomhed? Evnen til at reagere på valgte auditive, visuelle og taktile indtryk At samle hele vores opmærksomhed om en ting - vi tuner fuldt ind Et udviklet sammensat kontrolsystem i hjernen der gør det muligt at tilføre energi til og styre vores tækning og daglige aktiviteter – kommer ikke af sig selv – tilrettelæggelse af den pæd. hverdag alfa omega

Principper for ”den ideelle institution” Zoneopdelt i en række funktionsrum der naturligt kalder på hver sin målrettede aktivitet Rummene skal klart signalere hvad kan jeg her og hvad må jeg her (At undgå et ikke særligt anerkendende nej) Understøtte det dialogiske møde ”dig og mig om noget” Aktiviteter der er båret af både børnenes interesser og voksne der vil noget med børnene Børnehuset profiler skal kunne aflæses i indretningen

Hvad vil vi gerne arbejde videre med – opmærksomhedspunkter Læringsøer - rum i rummet Tydelighed i indretningen - hvad kan jeg her - klare funktioner der ikke forstyrre hinanden Velkomstzoner - aflevering ”den gode” Skabe flere uderum - tænke uderummet med ind som et læringsrum der er bemandet hele dagen Indrette gennemgangsrummene med funktioner/naturlige forhindringer der minimerer forstyrrelser Skabe hvilerum - stillezoner Reducere ganglinjer og garderobeplads - præsentation af to konkrete bud som en begyndelse