Børnehaveklasserne Brædstrup Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det nære og naturlige næste skridt
Advertisements

Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Program for aftenen kl – 20.30
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Positiv Adfærd i Læring og Samspil
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Baggrunden for indførelsen af PALS
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Forædremøde den
Er mit barn klar til skolestart ?
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Velkommen til informationsaften
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Jeg støtter barnet ved:
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Faglig fordybelse i indskolingen
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Velkommen til Nordregårdsskolen
Program - ICDP International Childhood Development Program
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Skoleparathed Sunds skole.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Glimt fra børnehaveklassens dagligdag august til oktober 2011.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
VELKOMMEN Til Ikast Nordre Skole (DOF) og SFO (DUF)
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Velkommen til Skolen ved Sundet
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Børnehaveklasserne Brædstrup Skole Skoleparathedsmøde onsdag den 16. januar 2013 VELKOMMEN

AFTENENS PROGRAM Velkomst, præsentation af personale Brædstrup Skole - hvem er vi og hvad vil vi Om skoleparathed Om sammenhænge mellem børnehave og SFO Læring i børnehøjde v/ børnehaveklasseledere Kaffe og tak for i dag senest kl. 21.00

FRIST den 20/1 Horsens kommune/borger/skolestart I vores distrikt er der 73 førskolebørn (38 piger og 35 drenge). Pt. har 23 skrevet sig ind på Brædstrup Skole (31,5%), 4 har valgt anden skole (5,5%) og 1 skal i specialtilbud(1,4%) Vi mangler afklaring for 45 børn endnu (61,6%). 2 søger Brædstrup Skole (udefra). Der må max. være 28 elever i hver klasse. Så 57. distriktsbarn udløser 3. spor.

4. Juli og august – og nu står rugen tung og gul. Så bli’r det september, oktober og november og til allersidst december, og så er det jul. Hveden er en vigtigper, er skaldet, tæt og tyk. Havremandens klokker ringer når han rokker. Rug har ikke nær så lang og flot paryk som byg.

Skoleparat , hvornår er man det ? Undervisningspligten indtræder i august, det kalenderår, hvor barnet fylder seks år. Hvis et barn kan følge undervisningen i børnehaveklassen, kan barnet optages i børnehaveklasse allerede i det kalenderår, hvor barnet inden den 1. oktober fylder 5 år, hvis forældrene beder om det. 

Skoleparat , hvornår er man det ? Det er også muligt at udsætte barnets skolestart. Det er i så fald kommunalbestyrelsen (i Horsens uddelegeret til skolelederen på distriktsskolen), der efter forældrenes anmodning godkender, at et barns undervisning udsættes til et år efter undervisningspligtens indtræden. Hvis et barns skolestart skal udsættes, skal det ske på baggrund af en individuel vurdering af barnet, og udsættelsen vil derfor være begrundet i barnets udvikling.

Skoleparat, hvornår er man det ? Selvhjulpenhed: • tage tøj af og på - efter vind og vejr • åbne og lukke skoletasken • klare at tørre sig selv efter toiletbesøg • vaske hænder • pudse næse • holde styr på egne ting • spise og drikke pænt • åbne og lukke madkasse

Skoleparat , hvornår er man det ? Socialt/følelsesmæssigt: • tage hensyn til andre • lytte til hinanden • ikke afbryde • vente på tur • kunne tåle, ikke at være midtpunkt hele tiden • vise medfølelse og sætte sig i andres sted

Skoleparat , hvornår er man det ? Koncentration: • forstå en kollektiv besked og handle på den • arbejde selvstændigt i en længere periode ad gangen uden voksenkontakt • sidde stille i 10-15 min., og være opmærksom Respektere regler og forstå dem: • kende sine egne grænser Vise/udtrykke følelser (glæde, sorg, angst og vrede)

Skoleparat, hvornår er man det ? Sprogligt: • interessere sig for at lege med lyde, rim og remser • vide at der er noget, der hedder bogstaver • turde sige noget i større grupper, så det forstås • kunne forstå/give en besked • kunne løse konflikter sprogligt • kunne genfortælle og lytte til en historie • have talbegreber • have begreber om sig selv og sin omverden (familie, navn, alder og adresse)

Skoleparat, hvornår er man det ? Kontakt til børn og voksne: • aflæse andre børns signaler • respektere deres grænser • turde tage kontakt på en positiv måde • kunne lege med andre børn, i store og små grupper • være tryg ved at være sammen med mange børn og forskellige voksne • selv at være aktiv og tage initiativ

PALS Adfærd Læring Samspil Positiv SKOLEOMFATTENDE Alle personalegrupper er med. Systematisk og evidensbaseret

PAlS værdier: ANSVAR, OMSORG, RESPEKT. Fællesskab Anerkendelse

Forældre er børns vigtigste lærermestre … ….. men skole og SFO er også vigtige lærings – og udviklingsarenaer Målet med PALS er reducere og afhjælpe problemadfærd adfærd styrke børns sociale kompetencer at styrke trivsel i lærings- og fritidsmiljøet at inkludere flere børn

Fra negativ formulerede regler til positive forventninger I må IKKE !! Opfør jer ordentligt! Bliver trykkede eller resistente for skæld ud.

Hvorfor PALS Fælles sprog Fælles værdier og forventninger Fælles indsats Bedring af undervisning og arbejdsmiljø

Pals komponenter Involvering Anerkendelse God besked Tydelighed/ forventninger Kvittering Belønning-fællesskaber

PALS er tydelighed og forebyggelse http://www.youtube.com/watch?v=C_7e2ZORzDI Man opdrager i fredstid- tydeliggør forventninger Og vi mestre og kan handle

Børnehaveklassernes mål og indhold Sprog og udtryksformer Naturen og naturfaglige fænomener Det praktisk/musiske Bevægelse og motorik Sociale færdigheder Samvær og samarbejde Se det på: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

Vigtigt hjemme Vær klar- mad-taske penalhus-tøj-mød til tiden Sprog-et nuanceret sprog og forståelse af sprog Læs højt og tal om det læste Fortæl Se skolens sprogpolitiske handleplan- på skoleporten.

Hvornår er skolen børnemoden Hvornår er skolen børnemoden? Hvornår er forældre parate til, at børnene kommer i skole ?