[Produktnavn] Marketingplan
Oversigt over markedet Markedet før, nu og fremover Gennemgå ændringer i markedsandele, markedsledere, omkostninger, priser, konkurrenter og forandringer i markedet Massemarked/ efterfølgere Antal kunder De første forbru- gere/pionerer Produktdød Tid
Definition af produktet Beskriv produktet eller tjenesteydelsen, der skal markedsføres
Konkurrence Oversigt over konkurrencen Giv en oversigt over konkurrerende produkter og deres stærke og svage sider Sammenhold hvert enkelt konkurrerende produkt med det nye produkt A B Pris D C Markedsandel
Positionering Positionering af produktet eller tjenesteydelsen En erklæring, som klart definerer produktet i forhold til markedet og konkurrencen i tidsmæssigt perspektiv Forbrugermuligheder En udtalelse, der opsummerer produktets eller tjenesteydelsens fordele for forbrugeren
Kommunikationsstrategi Formidling i forhold til målgruppe Statistiske oplysninger om målgruppen
Pakning og udførelse Pakning af produktet Produktionspriser Diskuter form, pris, design og strategi Diskuter levering af elementer, som ikke leveres direkte sammen med produktet Produktionspriser Fortæl om produktionspris og stykliste
Strategi for offentliggørelse Plan for offentliggørelse hvis produktet annonceres Budget for reklamekampagne Vis yderligere materiale med detaljerede budgetoplysninger til gennemsyn Fase 1 Fase 2 Fase 3 Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Sep Okt Nov Dec Aug
PR Strategi og udførelse Strategier for PR Oversigt over PR-plan Sørg for at have en reserveplan for PR. Planen skal indeholde udgivelsesdatoer, PR-arrangementer, konferenceplaner osv.
Annoncering Strategi og udførelse Oversigt over strategi Oversigt over medier og timing Oversigt over annonceringsudgifter
Anden reklame Direct marketing Tredjepartsmarketing Oversigt over strategi, medier og timing Oversigt over målgrupper, målsætning og budget Tredjepartsmarketing Samarbejde om marketing med andre firmaer Marketingprogrammer Andre reklamekampagner
Priser Priser Strategier Fortæl om bestemte priser og prisstrategier Sammenlign med lignende produkter Strategier Gennemgå den strategi, som er relevant for forståelsen af centrale prisforhold
Distribution Distributionsstrategi Distributionskanaler Gennemgå distributionskanaler Distribution pr. kanal Vis en oversigt over, hvor mange procent af distributionen der skal ske via hver enkelt kanal. Et cirkeldiagram kan være nyttigt her
Vertikale markeder/segmenter Muligheder på vertikale markeder Diskuter muligheder på bestemte markedssegmenter Fortæl om distributionsstrategier for disse markeder eller segmenter Fortæl om brugen af tredjeparter til distribution på vertikale markeder
Internationalt International distribution International prisstrategi Fortæl om distributionsstrategier Diskuter emner, som specielt gælder for international distribution International prisstrategi Problemer med lokalisering Fremhæv krav til lokale variationer af produktet
Mål for succes Målsætning for første år Målsætning for de næste år Mål for succes/fiasko Krav for at få succes
Tidsplan Oversigt over en 18-måneders plan Timing Isoler kritiske, tidsafhængige faktorer Opgave 1 Milepæl Opgave 2 Opgave 3 Opgave 4 Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Sep Okt Nov Dec Aug