Avata’ hva’ for noget? Sanne Fejfer Olsen, CBS LearningLab.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
KPLL minisymposium 2012 HbA1c udført i almen praksis til diagnostik? Peter Felding.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Kompetenceudvikling på KU
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Krop og læring Karen Barfod,
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Microsofts intentioner med ODF Jasper Hedegaard Bojsen Strategichef, Det offentlige.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Kommunikativ sprogfærdighed
Niveauer for læring i organisationen
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Myten om den retoriske situation
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Læreren som læringsleder
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Design af interaktion til interaktion i cscw
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
EN AF OS… En kampagne for alle
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
THE MENTORING JOURNEY.
This project has been funded with support from the European Commission
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Introduction to synopsis writing
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Avata’ hva’ for noget? Sanne Fejfer Olsen, CBS LearningLab

Baggrund EU-projekt EQUEL – Quality in E-learning England, Frankrig, Belgien, Sverige, Danmark Kvalitet i netstøttet undervisning Tekstbaserede samarbejdssystemer – BSCW, Sitescape, etc. ActiveWorlds – visuel repræsentation Deltagere Sisse Siggaard Jensen, Ruc, Nina Tange, Learning Lab Denmark, Sanne Fejfer Olsen, Learning Lab Denmark (CBS Learning Lab) Deltagere fra England og Sverige

AW/AWEDU blev brugt som et refleksionsværktøj i den proces, hvor et virtuelt mødested blev bygget: 3D Agora verden, Fokus var på social interaktion, samarbejde og vidensdeling, Interaktion ikke systemudvikling

AW/AWEDUs er et omfangsrigt avatar and chat-baseret 3D system Der er mange forskellige verdener – gennemarbejdede og fantasifulde Grundidéen er visuelt at præsentere handlinger og interaktion Systemet er gennemprøvet og nemt at betjene Beskrevet og dokumenteret i andre forskningsprojekter –(Schroeder 2002: rammer, roller, fokuspunkt, netværk)

For at være tilstede i en verden i AW skal man vælge en avatar

At vælge en avatar bliver en proces i, hvordan man ønsker at blive fremstillet Citat fra en engelsk kvindelig deltager: “… so I learned to change my appearance and become the elegant woman I can only dream of being outside of Agora”

At vælge en avatar bliver en proces i, hvordan man ønsker at blive fremstillet

Gennem repræsentationen af en selv kreeres og skabes en identitet

Ved at kunne identificere sig selv med sin avatar skabes en følelse af tilstedeværelse i verdenen.

Tilpassede avatarer Men avatarer kan overtage kontrollen og påtvinge en identitet I disse tilfælde må man tilpasse sig galleriet af avatarer i stedet for at kreere og konstruere din identitet Citat fra engelsk mandlig deltager: “My initial sense was of a mild constraint having to select and adapt rather than display my own identity or construct an identity. This sense was reinforced by automatic movements being associated with the avatar outside of the control of the person represented by the avatar”

Observationer - Tilstedeværelse Identitet: Jeg-mig Roller: Tilstedeværelse ”Freedom to speak” Citat fra svensk kvindelig deltager

Avatarer følger også konventioner indenfor kommunikation og interaktion (nærhedszonen, forfølgelse, aflytning, stirre)

Avatarer må tilpasse sig disse konventioner

Konventioner Breakdown/sammebrud af konventioner sker i det virtuelle miljø som i den virkelig verden Disse sammenbrud sker i en anden kontekst forskellig fra den virkelige verden Denne ramme/kontekst tilskynder en innovativ og eksplorativ holdning samt en villighed til at sige sin mening

Observationer - Konventioner Denne kontekst kan bruges til: –at gøre eksplicit hvad der ellers tages for givet –at gøre reflekteret hvad der ellers er ureflekteret –at gøre eksplicit hvad der ellers er implicit Skabe rammer/kontekster og scenarier til vidensdeling, hvor sammenbrud er nøje planlagt (f.eks. projektledelse, overlevelseskurser, teambuilding) Skabe konventioner der muliggør refleksioner, kritik, etc. I et et miljø, der tillader/støtter deling og samarbejde.

Observationer – Føle/Fornemme Virkelighedens verden og den rigdom af informationer der findes i den (synet, sansning, kropssprog, fornemmelse) fortæller os eller nærmere viser os hvordan andre føler, hvad de gør og forventer - findes ikke i AW Misforståelser opstår, oplevelsen af at være ladt i stikken, at være alene, at føle sig presset, ikke at vide, hvad der forventes, etc. Alt skal ekspliciteres – man ikke altid selv er klar over hvad det er man føler og fornemmer på en måde så det kan ekspliciteres

Samarbejde Avatarer bygger deres miljøer ud af 3D byggeobjekter Byggeri er væsentlig årsag til at gå ind i AWEDU for således at interagere og kommunikere At bygge noget sammen kræver samarbejde, gensidig koordination og et fælles fokus og forståelse for den givne aktivitet

Observationer - Samarbejde Fælles mål - AWEDU er levende så længe et byggeri står på Når verdenerne er færdige ”dør” de ud og bliver til tomme spøgelsesverdener

”Multifacetted” interaktion Citat fra svensk kvindelig deltager: “…that variation of media where I express myself can be of value and support a development of confidence in a different way, or perhaps different direction, than it would have been if there were only one media“

”Multifacetted” interaktion En mangfoldighed af medier åbner op for muligheden til at se flere facetter af en selv og andre i social interaktion og samarbejde Integration af tekstbaserede samarbejdssystemer og avatarbaserede virtuelle systemer tilskynder “multifacetted” interaktion –I 3D virtuelle miljøer er der et socialt og refleksivt potentiale der er forskelligt fra det i tekstbaserede samarbejdssystemer og F2F –Sammen kan de tilskynde til multifacetted interaktion

Anbefalinger Integration af 3D og avatarbaseret virtuelle miljøer med tekstbaserede samarbejdssystemer Fremme multifacetted interaktion Udvikle avatarer der kan tilpasses Planlægge breakdown/sammenbrud Udvikle 3D objekter der kan bruges til at støtte samarbejde

Artikler ”Narratives from the 3D Agora-world”, 2004, Sanne Fejfer Olsen, Sisse Siggaard Jensen, Klara Bolander, Frances Deepwell, Cris Jones and Sarah Mann ”Knowledge sharing in the 3D Agora-world”, 2004, Sisse Siggaard Jensen