Fokus på E-læring den 19.april 2004 www.asc.amr.dk 1 Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Øget fokus på lærlingens sikkerhed i uddannelsen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Økonomi og Jura 19 Uddannelse lokalt Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Dan Zielke og 1.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
BAR Jord til Bord Psykisk arbejdsmiljø i landbrug, skovbrug og anlægsgartnerier Undersøgelsen er gennemført for Bar Jord til Bord i perioden september.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematik B 1.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Generel introduktion til kræftområdet Hans Peder Graversen, cheflæge Afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Peter Hasle, 2006 Arbejdsmiljø - parterne og aftalesystemet Peter Hasle Arbejdsmiljøinstituttet.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service Center

Fokus på E-læring den 19.april Hvem er ASC? Lille institution under Beskæftigelsesministeriet Varetager opgaver for Arbejdsmiljørådet dvs. del af parternes (arbejdsmarkedets organisationer ) arbejdsmiljøindsats: –Sekretariatsfunktioner –Tværgående projekter (Branchearbejdsmiljøråd) –Formidlingsopgaver herunder opgaver i forbindelse med arbejdsmiljøuddannelsen.

Fokus på E-læring den 19.april Hvad er arbejdsmiljøuddannelsen? Obligatorisk 37 timers uddannelse for sikkerhedsgrupperne i virksomhederne (fra 10 ansatte) Sikkerhedsrepræsentanter, arbejdsledere og andre I 2003 : ca kursister (2002: ca ) Tidligere: – traditionel lærestyret undervisning –vægt på regler og faktuel viden Nu: –udgangspunkt i deltagernes erfaringer og deltagerstyret –metode og procesorientering

Fokus på E-læring den 19.april Hvorfor netbaseret arbejdsmiljøuddannelse? Hvad er den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse? Evalueringsresultater og effektmåling Konklusioner og perspektiver

Fokus på E-læring den 19.april Hvorfor netbaseret arbejdsmiljøuddannelse? Baggrund og formål (Bekendtgørelsen om sikkerhedsgruppens arbejdsmiljøuddannelse 1999) Formål: at lette adgangen at øge motivationen at øge fleksibiliteten at sikre at krav til uddannelsen mål og indhold opfyldes Udvikling og testkurser: 2000/2001 August 2001 – august 2003 prøveperiode (Evaluering) Fra 2004 drift. Fra Januar 2005 ny Bekendtgørelse på grundlag af erfaringerne

Fokus på E-læring den 19.april Netuddannelsesforløb

Fokus på E-læring den 19.april Opgaveløsning

Fokus på E-læring den 19.april Materialer og opgaver i netuddannelsen Materialer Helhed og overblik (8 emner) Udviklingsmetoder (12 emner) Arbejdsmiljøemner (20) Om uddannelsen, test, links mv. Opgaver (22) Opgaveniveauer: Orienteringsniveau Kortlægnings- og beskrivelsesniveau Udviklings- eller handlingsniveau

Fokus på E-læring den 19.april Den tekniske platform

Fokus på E-læring den 19.april Organisering af Den Netbaserede Arbejdsmiljøuddannelse ASC: Udvikling og v edligeholdelse af netuddannelseskonceptet Evaluering Net - underviserkurser Arrangørerne (6): Godkendt netuddannelsesplan (Arbejdstilsynet) Aftale med ASC om anvendelse af koncept og system Uddannede net undervisere Administration Supplere med egne materialer/opgaver UNI-C: Com-C. webbaseret E-læringsplatform (hotline)

Fokus på E-læring den 19.april Deltagere på netuddannelsen Der er afholdt 55 kurser (3% af alle) i prøveperioden med omkring 705 deltagere Markant anderledes deltagersammensætning end ordinære kurser: Sikkerhedskoordinatorer ca 50% Andelen af arbejdsledere højere end på ordinære kurser Andelen af sikkerhedsrepræsentanter lavere Høj andel med videregående eller mellemlang uddannelse Frafaldet er på ca. 8 pct

Fokus på E-læring den 19.april Centrale evalueringsresultater -91% svarer positivt til at uddannelsens overordnede formål blev nået. -90% svarer positivt til at undervisningen har taget udgangspunkt i deltagernes forudsætninger -87 – 90 % svarer positivt til at målet med uddannelseskonceptets forskellige opgaver blev nået -71% svarer positivt i vurderingen af dialog og erfaringsudveksling med øvrige deltagere -79% svarer positivt til tilegnelse af information gennem læsning af øvrige deltageres opgavebesvarelser -92% svarer positivt i vurderingen af underviserens støtte og vejledning som helhed -89% svarer positivt til at have haft et godt udbytte af at bruge kursusmaterialerne i uddannelsen. -85% af deltagerne var i høj grad eller i nogen grad tilfredse med den netbaserede kursusform. -82% af deltagerne anbefaler i høj grad eller nogen grad at andre indenfor samme branche vælger den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse

Fokus på E-læring den 19.april Effektmåling/nytteværdi 83 % har anvendt det de lærte om kontrol af arbejdsmiljøet (6 ud af 10 har medvirket hertil) 81% har anvendt det de lærte om at påvirke ledere og medarbejderes holdninger (7 ud af 10 har medvirket hertil) 80% har anvendt det de lærte om forebyggelse af ulykker (4 ud af 10 har medvirket hertil) 64% har anvendt det de lærte om metoder til at søge information (7 ud af 10 har søgt information) 57 % svarer positivt til at den netbaserede kursusform har øget kursistens muligheder for at fremme samarbejde om arbejdsmiljøet

Fokus på E-læring den 19.april Konklusioner Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse opfylder formålet som et godt alternativ: –Uddannelsens faglige og pædagogiske kvaliteter kan bevares –uddannelsen synes at have en høj kvalitet målt på effekt Centrale udfordringer og problemer: –Uddannelsens udbredelse er endnu relativ begrænset –Deltagernes forventninger og planlægning af kursusarbejdet i netperioden –At sikre bredden i uddannelsen (tendens til at arbejde i dybden med opgaverne på bekostning af bredden)

Fokus på E-læring den 19.april Perspektiver/spørgsmål E-læringskravene kommer med i ny bekendtgørelse På baggrund af erfaringerne fra netuddannelsen er der nu besluttet et nyt E-læringsprojekt i samarbejde med Branchearbejdsmiljørådene. Argumenter for virksomhedsrettet E-læring: Fleksibilitet Differentiering (individualisering) Forbedre kvaliteten og effekten af uddannelsesindsatsen Arbejdspladsnær læring