Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
TPG handleplans-skema
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
KUNSTEN AT SKRIVE SPECIALE PÅ DKM/MMT
Det Internationale Område Studieområde 3/
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Afgangsprojekter Diplom Bygning
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Studieretningsprojekt
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
naturvidenskabelige opgave
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Specialeskrivning og arbejdsprocesser
Velkommen til E-business
Vt-9 kursus program 2. møde
Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Kom godt i mål med masterprojektrapporten Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Kom godt fra start med masterprojektrapporten
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Introduktion til opgaveskrivning
FSUS konference, Ålborg, 4. november 2014 Peter Stray Jørgensen
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Specialeworkshop 1/3.
Specialeworkshop 4/4 Rasmus Rønlev, cand. mag
EFTERÅR 2010 AKADEMISK SKRIVECENTER DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET skrivecenter.dpu.dk Opgaveworkshop for suppleringsstuderende.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Introduktionskursus i akademisk skrivning Rasmus Rønlev, cand. mag
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Skrivekursus 1.e ..
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kulturforståelse Semesterintroduktion F semester.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Akademisk praksis God citationspraksis.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
StudieRetningsOpgaven
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
SRO 2018 hHx.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Præsentationens transcript:

Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.

Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler Undervisning - vi afholder kurser og workshops i akademisk fremstilling Vejledning - vi tilbyder individuel vejledning i skriftlig akademisk fremstilling. Formidling - vi skriver og samler trykte og netbaserede ressourcer om akademisk fremstilling. Læs mere om os på vores hjemmeside: skrivecenter.dpu.dk

POINTE #1 Kend opgavegenrens krav og kvalitetskriterier.

Et videnskabsretorisk perspektiv Videnskabelige data anerkendes først som videnskab når de fremlægges i en form der følger de gældende retoriske regler for argumentation i den givne videnskab. (L.B.Jensen 2004) Man bliver klogere på fagets vidensformer når man undersøger fagets tekstnormer og skriftlige praksis. Sproglig kompetence er en delmængde af – og en nødvendig forudsætning for – at kunne skrive en akademisk tekst.

Teksttrekanten (Dysthe et al. 2001)

Sammenhængen mellem struktur og fremstillingsformer Opgavens struktur Fremstillingsformer Indledning, opgavespørgsmål, fremgangsmåde Beskrive, redegøre Teori og metode Redegøre, begrunde, argumentere Undersøgelsen Analysere (referere, citere) Resultater Fortolke, sammenligne, kategorisere Diskussion Diskutere, argumentere, vurdere Konklusion, opgavesvar Sammenfatte, perspektivere (Skov 2008 s. 44; Stray Jørgensen og Rienecker 2009 s. 63)

Aktivitet: Kvalitetskriterier I får nu udleveret tre eksempler på sprog i universitetsopgaver Læs uddragene, karakteriser hvert uddrag og diskuter hvilke sproglige forbedringsmuligheder I ser Begrund jeres ændringsforslag

Fagspecifikke kvalitetskriterier Vi har nu præsenteret og diskuteret generelle kvalitetskriterier for universitetsopgaver. Der kan være specifikke kriterier på dit fag. Derfor: Kend din studieordning. (På skrivecenter.dpu.dk finder du et link til en oversigt over alle studieordninger på DPU.) Læs tidligere beståede opgaver fra dit fag. På skrivecenter.dpu.dk finder du links til opgavebanken på DPU-Obelisk, og på Akademisk Skrivecenter finder du eksempler på opgaver. Spørg din underviser/vejleder om hans/hendes kriterier for gode opgaver – meget gerne konkretiseret med nogle eksempler.

POINTE #2 Respekter normer for godt akademisk sprog.

Godt opgavesprog – hvad vil det sige? Videnskabeligt sprog Klart sprog Korrekt sprog Signe Skov(2008) Bundne opgaver – hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser s. 50

Hyppige lærerkommentarer til studerendes opgavesprog Du skriver for personligt/privat Du skriver for abstrakt (med nominaliseringer og passiv) Du skriver for talesprogsagtigt/hverdagssprogligt Du skriver for tæt på dine kilders sprog (afsmitning) Du skriver for journalistisk Du skriver for usammenhængende Du skriver for indforstået Du har alt for mange sprogfejl (Rienecker og Stray Jørgensen 1999 s. 258)

10 råd om klart sprog I får nu udleveret 10 råd om klart sprog - Stikord: Skriv konkret og præcist Skriv neutralt Skriv tekstens agenter som subjekter Skriv kendt information før ny information Tema i første sætning og pointe i sidste sætning i afsnit Synlig rød tråd Med logisk opbygning Brug metasprog der viser sammenhængen Skriv kortfattet Skriv korrekt Stray Jørgensen, Peter(2003): Klart Sprog - i opgaver på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur s. 16 Stray Jørgensen, Peter(2003): Klart Sprog - i opgaver på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur s. 16.

Læs mere om POINTE #1 og 2 Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. God og grundig grundbog hvor du kan få svar på det meste om opgaveskrivning, både processen og produktet. Kap. 1 og 2 om genre og kvalitetskriterier kan downloades gratis på dgo.forlagetsl.dk. Skov, Signe (2008): Bundne opgaver – hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Fint lille hæfte om opgaveskrivning der især er relevant for dig der skal skrive en mindre, lærerstillet opgave, fx på suppleringsuddannelsen. Stray Jørgensen, Peter (2003): Klart sprog i opgaver på videregående uddannelser. 3. udgave. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Også et fint lille hæfte med 10 instruktive og konkrete råd til hvordan du skriver et klart sprog i dine opgaver. Med Sprogtest I og II kan du blive klogere på hvad det vil sige at skrive akademisk, og teste dine akademiske skrivefærdigheder. Du finder et link på skrivecenter.dpu.dk.

Kontakt AKADEMISK SKRIVECENTER Kontakt os hvis du har spørgsmål til kurset i dag eller vores kurser i øvrigt hvis du ønsker individuel skrivevejledning i forbindelse med en skriveudfordring du sidder med hvis du er interesseret i de ressourcer - opgaveeksempler, bøger, hæfter og lignende - som vi skriver og samler om akademisk fremstilling Skriv til: skrivecenter@dpu.dk Ring på: 88 88 94 85 Eller kig forbi: lokale A406a (på DPU i København) Åbningstider: tirsdag kl. 12-16, torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-13.

Anvendt litteratur Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. L. (2001). Skrive for at lære - faglig skrivning i de videregående uddannelser. Århus: Forlaget Klim Jensen, L. Becker (2004). Fra patos til logos. Videnskabsretorik for begyndere. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag. Krogh, E. (red.) (2010). Videnskabsretorik og skrivedidaktik. Gymnasiepædagogik 77. Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Skov, Signe (2008): Bundne opgaver – hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte (2009): Studiehåndbogen – for studiestartere på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur Stray Jørgensen, Peter(2003): Klart Sprog - i opgaver på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur .