Talentvejen Tietgenskolen. Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Talentudvikling i skoleperioder
Præsentation til forældremøder
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
”Find talentet” - introduktion
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentudvikling gennem transferspor
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
EU Socialfondsprojektet
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Velkommen til vejledningen i 10.klasse.. Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være.
Færdig med skolen - hvad så?
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Virksomhedstilgangen. Research omkring virksomheden Virksomhedsresearch Vælge kendte virksomheder (Brands, renommé) 1.Hvad Vil være de bedste i branchen,
På vej mod ungdomsuddannelse
Feedback Manual.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Det Danske Uddannelsessystem
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tillykke, du er et talent!
Talent Tietgenskolen Deltagende indgang er merkantil Hvor mange undervisere er involveret? – På daglig basis 5 undervisere og 1 fuldtids talentmedarbejder.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse

Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Max 3 forsøg på eud.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Talentvejen PÅ TECH COLLEGE AALBORG. Talentaktiviteter  Technology College  Strøm, styring og IT – 3 lærere i gang med at udvikle et koncept  Food.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Udfordrer talenterne igennem. Mercantec 2 Udfordrer talenterne igennem Talentvejen.nu Talentaktiviteter på Mercantec.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Talentvejen. Talent aktiviteter på skolen Landbrug og gartnerskole/ 3 undervisere Transport og Logistik/ 3 undervisere Bil, fly og andre transportmidler/2.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.
Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Tillykke, du er et talent!
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
konference om det praktikpladsopsøgende arbejde
Præsentationens transcript:

Talentvejen Tietgenskolen

Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter Der har været meget fokus på de svage. Det er uvant at skulle tænke på/systematisk arbejde med dem, der kan noget Hvorfor talentudvikle? Etisk - Den enkelte elev skal have mulighed for at udvikle sit individuelle potentiale Samfundsøkonomisk - Samfundet har behov for at realisere sit samlede potentiale Imageløft til erhvervsskoler Overordnede mål: at talentudvikling foregår i samme omfang landet over

EU socialfondsprojekt januar 2013 – december partnerskoler og Håndværksrådet Finansiering gennem EU 26 mio – Tietgenskolen – Egenfinansiering (taksameterordning) – Ca. 40 elever skal gennem projektet i projektperioden – både grund- og hovedforløb Ikke elite (2%), men talenter (10%)

Sjælland: Selandia, Køge Handelsskole, ZBC. Jylland/Fyn: Mercantec, Aalborg Handelsskole, IBC, TietgenSkolen. Merkantile indgange

Tekniske indgange Strøm, styring og IT: Tech College Aalborg, Mercantec, EUC Syd, Selandia. Produktion og udvikling: EUC Syd, EUC Vest, Campus BH Bygge-anlæg: Tech College Aalborg, EUC Vest, EUC Sjælland, Campus BH Mad til mennesker: EUC Vest, Selandia, EUC Syd, H&R Valby Bil, fly og andre transportmidler: Campus BH, Mercantec Medieproduktion: Tech College Aalborg Mekanik, transport og logistik: Selandia Krop og stil: EUC Sjælland Dyr, planter og natur: Selandia

Erfaringer med talentudvikling Talentudvikling er ofte forbundet med bekymringer om: Dannelse af A- og B-hold på skolerne Talenternes personlighedstræk Opdeling i talenthold trækker det faglige niveau ned på andre hold Bekymringerne kan ikke bekræftes i virkeligheden Generelt opleves det ikke, at oprettelsen af talenthold har den negative konsekvens at afsondre elever fra hinanden Kulturen på erhvervsskolen påvirkes ikke negativt af, at talenter særbehandles Opdeling kan medføre et løft til bredden Det nuværende uddannelsestilgang kan virke hæmmende Nuværende karakterskala – fejl fremhæves Fasttømret og specificeret pensum

Erfaringer med talentudvikling Positive erfaringer med talentudvikling på erhvervsuddannelserne Elever bliver fastholdt Større tilfredshed Opnår et højere fagligt niveau Individuelt tilpassede uddannelsesforløb på baggrund af individuelle forudsætninger og interesser, er med til at modvirke frafald Systematisk talentudvikling kræver derfor: Højt fagligt niveau Målrettet vejledning af talenter - opprioritering Styrket introduktionsforløb - frafaldet er størst på grundforløbet Hurtigt møde med praktiske opgaver tæt på virkeligheden og ikke kun i teori

Talentkarakteristika Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Nødvendige og tilsammen tilstrækkelige

Hvem er projektdeltagere fra Tietgen? – Fokus på HG Ung – Hanne – Deko – Jette – Handel/kontor – Niels – Nyborg – Ann – Hovedforløb – Søs – Iværksætter og koordinator – Alle undervisere og ledelsen

Spotte talenterne gennem IT-baseret spotte- værktøj – Søs og Ann kursus, undervise andre projektdeltagere – hvor mange og hvem? Vi starter med 2. års elever, dem kender vi – Spot-teste alle 2. års elever eller vælge dem som k-lærer ser som potentielle? Fra august 2014 teste nye elever – alle ??

Nu er talenterne spottet – hvad så? Mentorordning – Systematiserede/kvalificerede samtaler – Undervisere (uddannede mentorer) – Talentelever mentor for nye talenter Valgfag – Talent – 40 timer pr. semester – Hver elev tilknyttes en virksomhed. Deltage i udviklingsprojekt. Bestået på rapport der fremlægges for virksomheden – Portfolio Talentcamps med andre handelsskoler (som YE) – økonomi? Søge fonde, puljemidler? Byt-en-elev – merkantil/merkantil, merkantil/tømrer osv.

Nu er talenterne spottet – hvad så? Virksomhedsbesøg Profilopgave laves af talentelever - hvad skal det optimale talentforløb indeholde? Talentklasseværelse – fysiske rammer vigtige, tit de fagligt udfordrede elever der har ”det bedste” 2. årselever afholder Talentdag for 1. årselever forår 2014 ½ årligt? ”Er du stadig talent?- samtale” måling på talentkarakteristika – Talent tages fra Talentvejen hvis ikke talent mere? På hovedforløb – Mentorordning fortsætter – Midler i projektet til at købe ”ekspert”

Nu er talenterne spottet – hvad så? Invitere UU vejledere – planlægges af talenterne Besøge folkeskoler T-shirt ”Jeg er spottet – Talent” Præmie ”Årets talent”