SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Notatteknik.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Udviklingsplaner Sønderborg
Få styr på projektet PV 7 Efteråret 2010 Medialogi
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Join.me/webkursus. * Vi kan nu ramme de html-elementer vi vil… * Lad os få placeret vores “kasser”/strukturelle elementer * Dertil bruger vi en række.
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Projektplanlægning og projektstyring
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Læse/studiegrupper.
Innovation i AT/SO.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Det første ark i regnearket:
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
SKABELON.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Last Planner System V/Erik Jung
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg.
Projektmanagement PV 9Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
P0-erfaringsopsamling
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Projektets mål og rammer
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
[Indsæt projektnavn her]
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Værktøj: Milepælsplanen
Præsentationens transcript:

SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard Få styr på projektet SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard Billede: http://www.bvs.zh.ch/ © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Dagens indhold Struktureringsværktøjer - Brainstorm, fremtidsværksted, struktur- og flowdiagrammer Værktøjer til ressourcestyring – Traditionelle tidsplaner, ressourceplaner, milepælsplaner. Samarbejdsaftaler Logbog Gruppearbejde Fremlæggelse af gruppearbejde Få styr på projektarbejdets faser Gruppearbejde – de sidste kræfter…. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Læringsmål På kort sigt at blive i stand til at afprøve en række redskaber til projektstyring På længere sigt at kunne redegøre for redskabernes anvendelse i gruppen og reflektere over potentialerne i forhold til jeres fremtidigt projektarbejde. Få øget forståelse for sammenhængen imellem initierende problem, problemanalyse, problemformulering og projektafgrænsning og problemløsning. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Værktøjer til strukturering Et kort ville hjælpe Billede: www.debanae.net/ clipart/choice.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Brainstorm Brainstorm er et værktøj til IDEgenerering Spillereglerne er (Asborn, 1941/1948) Det definerede tema/problem skal være velkendt for alle deltagere. Lad tankerne ”flyde over”. Kritik finder først sted senere. Jo flere ideer jo bedre. Bliv inspireret undervejs. http://perspectives-la.com/images/img.brainstorm.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Post-It brainstorm Bliv enige om, hvad udgangspunktet for brainstormingen skal være Generer ideer hver for sig og skriv dem på Post-it sedler Læs hinandens ideer og strukturer ideerne i fællesskab ved at flytte lapper indenfor samme kategori sammen Diskuter og vurder forslagene ud fra valgte kriterier, f.eks. interesser, realiserbarhed, ressourcer eller relevans. http://www.cs.kuleuven.ac.be/~eddy/IMAGES/postit.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Fremtidsværksted Idegenerering og –løsning ved en: Forberedelsesfase: Der vælges en ordstyrer og referent. Kritikfase: Der tages udgangspunkt i et problem, hver giver sin kritik i en runde om bordet - og problemet bliver klarere opdelt i delproblemer. Fantasifase: Gruppen tager et delproblem af gangen og der udarbejdes løsningsforslag vha. brainstorm metoden Realitetsfase: Ideerne omsættes til handlingsplaner - hvem gør hvad, hvornår og hvordan. Se også http://www.greennetwork.dk/page253.asp http://www.pocketfreak.dk/klumme/10forudsigelser/krystalkugle.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Struktur og flowdiagrammer http://www.nicolaiwallner.com/pictures/csr2004/flowdiagram.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Mind-map Skaber overblik og ideer ved at: Skrive et aktuelt spørgsmål på midten af et stort stykke papir Brainstorme ud fra dette spørgsmål og marker dem som hybrider til spørgsmålet. Tegne grene imellem spørgsmål og ideer, og brug forgreningerne til at detaljere forslagene. http://www.brainboxx.co.uk/A3_ASPECTS/images/JFmindmap.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Eksempler på mind-map Kilde: http://www.emu.dk/gym/projektarbejde/vaerktoej/mindmap5.html © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Kilde:P2 procesanalyse B214, juni 2004 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Trædiagrammer © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Årsags-virkningsdiagrammer Reference: Mikkelsen & Riis (1998:424) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Mål middel diagrammer Reference: Mikkelsen & Riis (1998:421) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Flowdiagrammer HUSK: Elementerne skal være på samme niveau Ovenfor er det processer og til højre er det komponenter © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på ressourcerne http://www.primus.com.gr/images/library/timemanagement.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Ressourceplanlægning Fordél ressourcer – hvem gør hvad hvornår? Estimér et realistisk tidsforbrug for hver enkelt aktivitet – lad personen selv være med til at gøre det! Lav en tids- og ressourceplan, inkl. milepæle og delprodukter – tag hensyn til ferier, fravær, sygdom etc. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Aktivitetsplaner Bestem de nødvendige aktiviteter (aktivitetsliste = ’at gøre’ liste) Skriv aktiviteterne på Post It lapper, og sortér i nødvendig rækkefølge (aktivitetsdiagram = ’at gøre’ liste på grafisk form) http://www.impactconsulting.co.uk/Img/planning-operational-activity.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Eksempel på aktivitetsplan

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Tidsplaner Skéln mellem kortsigtet og langsigtet tidsplan: Kortsigtet – fra milepæl til milepæl - detaljer Langsigtet – hele projektperioden - overblik Fire typer af milepæle: Koordinationsmilepæle Vejledermøder Færdiggørelse af arbejdsblade Aflevering http://www.caravantelecom.com/timeplanning_files/image002.jpg © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Gantt-kort X-aksen er en tidsakse –een enhed per projekt minimodul Y-aksen er aktivitetslisten En kollonne til start-sluttidspunkt En kolonne til tidsressourcer En kolonne til arbejdsressourcer En kolonne til bemærkninger Deadlines/milepæle er klart identificerbare Forskellige signaturer for planlagt og aktuelt tidsforbrug http://www.ganttchart.com/Baseline%20Gannt.png © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Reference: Mikkelsen & Riis (1998:379) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Eksempler på tidsplaner Tegnet af Helle Algreen Ussing © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Kilde:P2 procesanalyse B212, juni 2004

Eksempler på milepælstidsplan

Eksempel på personlig ugeplan Reference: Mikkelsen & Riis (1998:347) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Logbog http://www.richardrussellgallery.com © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

© SLP-gruppen, Aalborg Universitet Logbog Logbogen dokumenterer gruppens væsentligste aktiviteter/beslutninger - kort og præcist Logbogen er arbejdsblade til procesanalysen Logbogen skal være nem tilgængelig!! Få i samarbejdsaftalen hvem der skal have ansvaret for at skrive i logbogen http://www.pharm.kitasato-u.ac.jp/kps_online/image/hints.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

Brug logbogen …… Punkter der blev afklaret Punkter der skal afklares og ansvarlig Væsentlige ændringer I projektets forudsætninger og konsekvenser for indhold, mål og plan Status, afvigelser og fremdrift I forhold til tidsplan Bemandingsændringer Reference: Mikkelsen & Riis (1998:354) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet