Danish Emergency Management Agency Beredskabsplanlægning for pandemisk influenza DI seminar om beredskabsplanlægning og krisestyring, Industriens Hus,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Den Danske Kvalitetsmodel
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Demensredegørelsen 2012 Mikaela Augustussen Sundhedskonsulent Departementet for Sundhed og Infrastruktur.
Sundhedsaftalen fra ord til handling
WHO Regional Office for Europe Vaccine-preventable diseases and Immunization, Communicable Diseases Surveillance and Response Michala Hegermann-Lindencrone.
NOST Rigspolitiet, National Operations- og Beredskabscenter /LT.
Psykoedukation til unge i OPUS
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Præsentation af Patientens bog
Danske Forsamlingshuse
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
- Og hygiejne i hverdagen
Action Cards øger sikkerheden for patienter og personale, når vi behandler patienter med meticillin- resistente staphylococcus aureus (MRSA) Lene Leth.
Offentlig Integrationsmodel (OIM)
Historier fra et demonstrationsprojekt
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Globale virksomheders produktion under en pandemi 1.Sikre at produktionen er så normal som mulig. 2.Sikre medarbejdere mod aktuel sygdomstrussel.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Status Palliativ indsats Danmark
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Helhedsorienteret beredskabsplanlægning
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Det generelle samarbejde om sundhedsberedskabet mellem region og kommuner Orienteringsmøde vedr. influenza-situationen 18. august.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Arbejdsfastholdelse Hvad laver de på AMK?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Det Sociale Kapitel
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Uddannelsesafklarende samtaler
Recovery-mentor projektet
Fremme af unges mentale sundhed
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Chefkonsulent Mads Ecklon
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
’Klar til brug’ dilemmaøvelse Pandemisk influenza [indsæt organisation] [indsæt dato]
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Akutafdelinger og sygehusberedskab Specialeansvarlig overlæge
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Stress En folkesygdom?.
Pandemisk influenza ’Klar til brug’ dilemmaøvelse
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Rehabilitering og hjemmehjælp
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Kommunikationskursus
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

Danish Emergency Management Agency Beredskabsplanlægning for pandemisk influenza DI seminar om beredskabsplanlægning og krisestyring, Industriens Hus, 3. marts 2008 Morten Kruckow Velling Civil Sektors Beredskab

Danish Emergency Management Agency 1.Hvorfor planlægge for en pandemi? 2.Sundhedssektorens planlægning 3.Beredskabsstyrelsens nye vejledning til aktører uden for sundhedssektoren  Baggrund  Metode  Indhold  Proces Agenda Civil Sektors Beredskab Tel.: Hjemmeside:

Danish Emergency Management Agency Hvorfor planlægge for en pandemi?  Sandsynligheden er ukendt Fugleinfluenza og pandemisk influenza får mindre mediedækning nu end tidligere. Men truslen - og dermed planlægningsbehovet - er ikke mindre aktuelt i dag.  De potentielle konsekvenser er alvorlige og tværgående Sundhedsvæsenet vil komme under særligt stort pres, men alle sektorer og individuelle arbejdspladser kan blive meget hårdt ramt.  Sårbarheder eksisterer Omend det moderne danske samfund givetvis er mere robust end udviklingslande

Danish Emergency Management Agency har det overordnede ansvar for sundhedsberedskabet og vil derfor have en national koordinerende rolle ved udbrud af pandemisk influenza. Andre myndigheder har det overordnede beredskabsansvar på egne områder. Principperne om sektoransvar, lighed og nærhed gælder for alle hændelser - også under en pandemi. Hvorfor planlægge for en pandemi?

Danish Emergency Management Agency  De fleste af ”samfundets kritiske funktioner” varetages i praksis af private virksomheder - eller af offentligt ejede virksomheder, som opererer på markedsmæssige vilkår.  Dvs. aktiviteter, varer og tjenesteydelser, som er af central betydning for samfundets funktionsdygtighed generelt.  Samfundets robusthed afhænger derfor af en forsvarlig beredskabsplanlægning hos både offentlige og private aktører. Hvorfor planlægge for en pandemi?

Danish Emergency Management Agency  Sundhedsstyrelsen udgav i 2006 en national pandemiplan. Fokus er på begrænsning af sygdom og dødsfald, behandling og omsorg, samt videreførelse af sundhedsvæsenet.  Pandemiplanen blev i 2007 suppleret med et ny kapitel i håndbog om sundhedsberedskab, bl.a. med estimat-tabeller over patientantal.  Bilag med konkrete vejledninger til sygehus- afdelinger, AMK, læger, ambulancetjenesten, kommunens sundhedspersonale og apoteker.  Pandemiplanen og håndbogen er imidlertid kun til brug internt i sundhedssektoren. Sundhedssektorens planlægning

Danish Emergency Management Agency Beredskabsstyrelsens pandemivejledning  Hvis samfundet som helhed skal kunne håndtere en pandemi, må der tages højde for funktionsdygtigheden i alle sektorer.  Med Beredskabsstyrelsens nye vejledning søger vi således at ”fylde et hul ud”. I Danmark er det kun relativt få aktører uden for sundhedssektoren, som har planlagt for pandemisk influenza.  Vejledning af denne art anbefales i øvrigt bl.a. af verdenssundhedsorganisationen WHO og af European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC).

Danish Emergency Management Agency Før arbejdet med vejledningen begyndte havde Beredskabsstyrelsen:  Skrevet om udbrud af fugleinfluenza og om risikoen for pandemisk influenza i de årlige nationale sårbarhedsrapporter.  Inkluderet pandemisk influenza i Scenariebanken - tilknyttet styrelsen generelle model for risiko- og sårbarhedsanalyse. Baggrund

Danish Emergency Management Agency  Kontinuitetsplanlægning (Business Continuity Management), hvor fokus er mere på forretningsvidereførelse end på krisestyring.  Udvalgte elementer fra Beredskabsstyrelsens koncept ”helheds- orienteret beredskabsplanlægning” (jf. tidligere præsentation). Metode Kontinuitetsplanlægning for en pandemi handler primært om at sikre robusthed ift. personale- fravær. Det indebærer bl.a., at virksomheden skal overveje:  Hvordan vil vi opretholde et minimum af bemanding og beskytte nøglepersoner med ansvar for kritiske funktioner?  Hvordan vil vi undgå afbrydelser af it og andre støttefunktioner?  Hvordan vil vi sikre nødvendige leverancer?  Hvordan vil vi kommunikere tiltag og forholdsregler ud?

Danish Emergency Management Agency Indhold  Et enkelt og operativt redskab til at udarbejde beredskabsplaner, delplaner, instrukser m.v. Giver ikke færdige løsninger. Det er brugernes eget ansvar at vurdere, om der kræves særskilte tiltag.  Henvender sig primært til virksomheder, som varetager og har beredskabsmæssigt ansvar for kritiske samfundsfunktioner. Vi har bestræbt os på en vejledning, som er enkel, letlæselig (ingen medicinske fagtermer) og relativt kort (28 sider fordelt på 7 kapitler). I har/vil alle få en kopi, så jeg vil her blot kort opsummere indholdet. Kapitel 1-2: Introduktion, formål og målgruppe

Danish Emergency Management Agency  Hvordan smitter influenza og hvor længe?  Hvad er symptomerne på influenza og hvilke komplikationer kan opstå?  Hvad ved vi og hvad tror vi om pandemier?  Vaccine mod pandemisk influenza?  Sammenhængen mellem fugleinfluenza og pandemisk influenza Kapitel 3: Hvad er influenza og hvad er pandemisk influenza? Indhold

Danish Emergency Management Agency  Dagligt personalefravær på mindst 15 pct. over hele 12-ugers perioden. Samlet fravær udgør op til 50 pct. i de 2 værste uger.  Smittede personer syge i minimum 3-5 dage men længere når der opstår komplikationer. Sygdom afløses af 1-2 uger med træthed.  Evt. medicinsk behandling vil ikke nedsætte fraværet væsentligt.  Mange af samfundets funktioner vil ikke fungere normalt. Kapitel 4. Planlægningsforudsætninger (scenarie) Indhold  Ny virus spredt til hele landet på 3 uger.  Pandemi varer 12 uger. Måske blot 1. bølge.  Ca. 25 pct. af befolkningen bliver syge. Herudover stort fravær pga. frygt, behov for at passe familie, hjemmearbejde m.v.

Danish Emergency Management Agency  Planlægningsprocessen  Kortlægning af kritiske funktioner, medarbejdere og andre ressourcer  Risiko – og sårbarhedsanalyse  Beredskabsplaner og instrukser  Krisestyringskapacitet Kapitel 5. Hvordan planlægger man for konsekvenserne af en pandemi? Indhold

Danish Emergency Management Agency  Hygiejne, rengøring og udluftning  Nedsat fysisk kontakt  Personlige værnemidler  Antiviral medicin Kapitel 6. Hvordan kan man hæmme smittespredning? Indhold

Danish Emergency Management Agency Kapitel 7. Hvilket kommunikationsbehov har man under en pandemi?  Kommunikation fra myndighederne  Kommunikation mellem virksomheden og dens ansatte  Kommunikation til eksterne parter  Kommunikation til medierne Indhold

Danish Emergency Management Agency  Initiativet drøftet i Kriseberedskabsgruppen og Pandemigruppen  Projektgruppe med Sundhedsstyrelsen og Rigspolitiet.  Workshop med Energistyrelsen, Energinet.dk, FDO m.fl.  Inspiration fra udenlandske vejledninger og planer.  Pilotprojekter i og Trafikselskabet  Kvalitetstjek i Arbejdsudvalget for Pandemigruppen og andre parter  Høring og efterfølgende rettelser.  Høringssvar og foreløbige tilbagemeldinger efter udgivelsen indikerer, at vejledningen er blevet godt modtaget. Proces Tak for opmærksomheden