Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Subjektivitet, Teknologi Samfund
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Refleksion i kommunikationen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Darum skole 4. november 2013.
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Stress og ledelse.
Konsensusprocessen.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Mødeledelse og deltagelse
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Problemer eller udfordringer.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Vejlederens kommunikation
Læse/studiegrupper.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Lederseminar 2014 Varde Kommune
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1 Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8 Det gode samarbejde: Introduktion Erfaringer fra procesanalyserne Samarbejdsaftale Gruppemødets organisering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
1 Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8 Det gode samarbejde: Introduktion Erfaringer fra procesanalyserne Samarbejdsaftale Gruppemødets organisering.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Organisation/ledelse, procesanalyse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8 Det gode samarbejde:  Introduktion  Erfaringer fra procesanalyserne  Samarbejdsaftale  Gruppemødets.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Gode råd om ... Start af forhandlinger 1. Gem irritation væk
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland I kommer til at arbejde med en del øvelser i jeres egen gruppe. Derfor skal I opstille bordene så I kan sidde sammen gruppevis og så alle kan se tavlen

SLP 8 - Godt i gang med samarbejdet i P2 Samarbejdsaftale (FSK) Gruppens ambitionsniveau Gruppemødets organisering Kommunikationen i gruppen Uddelegering af opgaver i gruppen Løbende forbedring af samarbejdet Så fortsætter vi kurset om ......, igen er det mig og Søren Hansen der holder det. I dag handler om – CLICK – Det gode samarbejde. Først en introduktion hvor jeg argumenterer for valget af kursusindhold, som konkret i dag er: Oplæsning Gennemgangen krydres med opgaver.

Målet med denne kursusgang er at I får Nye input til ”det gode samarbejde” Diskuteret samarbejdet i jeres nye gruppe Færdiggjort samarbejdsaftalen

Ansvar og forventninger 1 Hvad forventer vi hver især af gruppen og af os selv? Hvordan vægtes det faglige overfor det sociale i gruppen? Hvad er særligt interessant eller vigtigt i dette projekt? Hvad er det faglige ambitionsniveau? Hvordan prioriteres projektarbejdet i forhold til andre forpligtigelser og interesser? Hvad håber vi hver især specielt på at kunne lære af dette projekt procesmæssigt, samarbejdsmæssigt og fagligt? Emnet samarbejdsaftale handler IKKE om hvorvidt man laver skriftlige aftaler eller ej, men om at det er meget vigtigt at få diskuteret forventningerne til samarbejdet. Det har de fleste grupper haft gavn af i P1 og jeg vil blot nævne Arno Kaa’s erfaringer, som kan være en god ”huskeliste”. – CLICK – og gennemgå listen vha. Yderligere – CLICK’s -

Ansvar og forventninger 2 Erfaringer viser at ansvarssvigt tit er årsag til konflikter, hvorfor det er en god ide at diskutere følgende spørgsmål: Hvad er alles ansvar i forhold til gruppen? Hvad er det indbyrdes ansvar mellem gruppens medlemmer? Hvad er gruppens ansvar i forhold til det enkelte medlem? Hvad er gruppemedlemmer i forskellige funktioner (mødeleder, referent, ...) ansvarlige for i forhold til gruppen og den enkelte? En anden ting det kan være fornuftigt at få drøftet er gruppens holdninger til ansvar, fordi – CLICK - ....... Spørgsmål ”oplæses” med – CLICK’s -

Øvelse 1 - Ansvar og ambitioner Hvad forventer vi hver især af gruppen og af os selv? Hvordan vægtes det faglige overfor det sociale i gruppen? Hvad er særligt interessant eller vigtigt i dette projekt? Hvad er det faglige ambitionsniveau? Hvordan prioriteres projektarbejdet i forhold til andre forpligtigelser og interesser? Hvad håber vi hver især specielt på at kunne lære af dette projekt procesmæssigt, samarbejdsmæssigt og fagligt? Hvad er alles ansvar i forhold til gruppen? Hvad er det indbyrdes ansvar mellem gruppens medlemmer? Hvad er gruppens ansvar i forhold til det enkelte medlem? Hvad er gruppemedlemmer i forskellige funktioner (mødeleder, referent, ...) ansvarlige for i forhold til gruppen og den enkelte?

Pause (10 min) Deadline is deadline !

Hvad kendetegner det perfekte gruppemøde ? (Summemøde)

…Og hvad kan gå galt ? (Summemøde)

Gruppemødets organisering Start med at aftale hvad formålet med mødet er, hvornår det er slut og hvornår den første pause holdes. Diskuter altid på baggrund af en mødedagsorden. Hvis den ikke er lavet forud så start mødet med at lave en. Start med at godkende dagsordenen. Hav en mødeleder og en referent og aftal hvad deres funktion er. Hjælp dem ved at respektere dem. Benyt skriftlige indlæg som input til diskussionerne i gruppen. Det sparer masser af tid og I undgår at diskutere noget ingen har sat sig ind i. Saml op på diskussionen løbende og konkluder på enhver diskussion. Skriv det ned så I slipper for at tage den samme diskussion igen. Hold pause samtidigt. Brug hinanden til at konkretisere »hjemmeopgaverne« - Hvem gør hvad til næste gang ?. Respekter mødelederen. Det er et krævende arbejde som kræver din opbakning. Afslut mødet med at lave en dagsorden til næste møde. Den kan altid rettes til senere. Gruppemøder er også et af de emner, som de fleste har klaret rimeligt i P1, i hvert fald når der er tale om møder mellem gruppe og vejledere, men også de interne møder i gruppen bør have en stram struktur. Her er nogle gode huskeregler – CLICK – oplæsning. I teksten står der yderligere nogle gode råd omkring hvordan møderne så kan afholdes, hvilket jeg vil opfordre jer selv til at læse og bruge.

ordstyrens rolle: Holde styr på talerækken Tildele taleret Passe på tiden /holde pauser Opsummerer diskussionen: Hvad er vi i gang med at diskutere? Hvad fortsætter vi med at diskutere? Hvordan gør vi det? Hvad skal der komme ud af det? Afbryde / Udskyde diskussioner der kører i ring Nu kommer vi til et af de emner I bør blive væsentlig bedre til i P2. Kommunikation er en svær størrelse og når holdninger og interesser brydes taler man ofte ikke med hinanden, men mod hinanden. Diskussionerne bliver ikke afrundet og perspektiveret, fordi de mangler focus, og ofte kører der flere diskussioner samtidig på hvert sit plan. For at stoppe den slags trættende og mudrede diskussioner, kan man stoppe op og –CLICK – indspore diskussionen ...gennemgang. Tit er det svært at blive enige om kontroversielle ting og de store og væsentlige beslutninger udskydes derfor ofte alt for længe. Man skal lære at tage tyren ved hornene og tage beslutningerne tidligt, f.eks. Ved at følge flg. Procedure – CLICK – gennemgang. Under fase 1 skal alle komme med ideer synsvinkler og forslag, f.eks. Ved en brainstorm, hvis det er et nyt emne. Fasen gøres kort og resulterer gerne i skriftlige oplæg.

Hvordan er møderne struktureret ? Hvorfor holder I Møder ? Er det for at tage fælles beslutninger ? Er det for at informere hinanden om projektet ? Er det for at fordele arbejdet ? Er det for at diskutere når der er opstået uenighed ? Er det fordi en gruppe tænker bedre end et individ ? Er det fordi at al den væsentlige kommunikation i gruppen foregår på møderne ? Hvornår holder I møder ? Når nogen har noget at holde møde om ? Hver morgen ? Det aftales fra gang til gang ? Hvordan er møderne struktureret ? Der er en fast dagsorden Dagsorden er sendt ud i forvejen Ordstyreren leder og strukturerer mødet Hvordan og hvornår får man et punkt med på dagsordenen ? Er der en ordstyrer på møderne ? Hvad er ordstyrerens opgaver ? Er der en referent på møderne ? Er mobilen slukket under mødet ?

exactly what I‘m telling you ! Pause O.k., and now you‘ll do exactly what I‘m telling you ! Access denied

Aktiv lytning Udøvelse af aktiv lytning indebærer, at man: Lader den anden tale. Har øjenkontakt med den talende. Kommunikerer på den andens præmisser. Holder egne meninger og ideer tilbage. Stiller relevante og uddybende spørgsmål. Undgår ledende spørgsmål. Viser forståelse og respekt for den andens mening. Når alle forslag er gennemgået kommer den svære 3. Runde, hvor der skal diskuteres for at nå en fælles afklaring og forslag og argumenter skal holdes op imod hinanden. Her er det man kalder – CLICK – AKTIV LYTNING et must... Gennemgå. På baggrund af diskussionerne skal man så forsøge at nå til enighed om ét af forslagene, men ved større beslutninger er det tit en god ide at stoppe diskussionen når man har 2-3 forslag tilbage og sove på det, før man går til fase 4 for stillingtagen og beslutning.

Markeringsrunden Principperne for en markeringsrunde: Alle i gruppen udtaler sig om, hvor de står. Afbryd, kritiser eller kommenter ikke den, der taler. Alle udtaler sig så åbent og ærligt som muligt. Stil hinanden uddybende og understøttende spørgsmål. Vent med at analysere, vurdere og konkludere til sidst. Forud for stillingtagen er det en god ide at tage en markeringsrunde ... Gennemgang. På denne baggrund er der håb for at man får taget en god beslutning, men hsuk at det er sjældent alle får opfyldt lige meget, det giver nemlig ofte dårlige kompromisser. Det gælder om at være parat til at give slip på nogle af sine krav.

Andre gode råd til gruppens kommunikation Benyt tænkeskrivning – dvs. midt i en diskussion stoppes op og alle er tavse i 5 min, hvor man i stedet skriver ned hvad man tænker lige nu, efterfulgt af en markeringsrunde. Diskuter ikke uden at skrive – benyt skriftlige oplæg, skriv referater af læst litteratur. En projektdagbog hører med til god gruppekommunikation. Visualiser projektplaner – plancher på væggen giver det store overblik. Nogle flere gode råd til god gruppekomminikation – CLICK – gennemgang med – CLICK’s

Organisering og projektledelse

Organisering og projektledelse

Organisering og projektledelse

Gruppearbejde Hvad vil I gøre for at fremme en konstruktiv kommunikation i gruppen ?

Pause

Uddelegering af opgaver Opnå: Mest tid anvendt på problembearbejdningen og mindre på koordinering og ledelse Mange hænder og hoveder i gang samtidigt Udnyttelse af alle gruppemedlemmers styrker   Og undgå at: Ingen ved hvad de andre laver Det en undergruppe afleverer er noget andet end det gruppen troede var aftalt Der opstår flere projekter med hver sin problemstilling og dagsorden fordi undergrupperne har forskellige opfattelser og fokus Projektets røde tråd bliver uklar eller helt væk Der opstår uenigheder om projektets mål og midler Gruppens medlemmer udvikler sig som specialister der kun kan lave en specifik del af et projekt. F.eks. programmere, læse korrektur, skrive procesanalyse, opstille matematiske modeller OSV. Uddelegering af opgaver er en af de ting, der mange steder er forløbet godt i P1, så der giver jeg kun en kort oversigt .... gennemgang

Ideer Eproject.com Tørresnoren Morgenmøder Koordinator Peer review Det reflekterede arbejdsblad Jeres ideer….

Gruppearbejde Hvordan vil I organisere uddelegering af opgaver i jeres gruppe ? Hvordan vil I sikre at undergrupperne faktisk skriver det gruppen forventer ? Hvordan vil I sikre en god kommunikation mellem undergrupperne

Gruppearbejde Hvordan vil I evaluere jeres samarbejde løbende ? Hvordan vil I skabe et kreativt og eksperimenterende miljø hvor samarbejdsrelationerne udvikles løbende ? Hvordan kan vejlederne hjælpe jer med at udvikle samarbejdet ?

Samarbejdsaftalen Nu har I fået samlet en del materiale til samarbejdsaftalen – Gør den færdig senere og husk Aftal ledelsesform Uddeleger roller Aftal hvilke projektstyringssystem I vil benytte jer af