12 Kursusgang: Brug af undersøgelser, evaluering og eksamen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Computerens anatomi.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Om feedback og tilbagemeldinger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Mindre grimt, tak.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
SEO PÅ AU.
Vejledning i projektarbejde
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Hvad er målgruppeanalyse
11. Kursusgang Generaliserbarhed.
11. Kursusgang Generaliserbarhed
13 Kursusgang: Brug af undersøgelser og eksamen
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Eksamen og midtvejsevaluering. 2 Eksamen Enkelt eksamen: 25 min. inklusiv votering og 3-4 min. individuelt oplæg pr. studerende Valgfrit.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
1 Sidste kursusgang Forberedelse til eksamen
Øvelser Samlet rapport.
Kursus i Målgruppeanalyse
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Orientering om bachelorprojekt 2015
Validitet, reliabilitet og generaliserbarhed
SKABELON.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Fra anledning til udvikling
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

12 Kursusgang: Brug af undersøgelser, evaluering og eksamen 02.05.11

Opgave til næste gang Deadline er fredag d.6.05.11 kl. 15. Send til: 2. Midtvejsevaluering Samling af jeres materiale indtil nu, med en indholdsfortegnelse med markering af hvad I har lavet, er i gang med og ikke er i gang med endnu 2. Problemformuleringen – sammenhæng mellem den, forskningsspørgsmål og spørgsmål i spørgeguide og/eller spørgeskema Analysen af jeres empiri og brug af teori i den forbindelse (Prøv at nå så langt som muligt) Foreløbige konklusioner Validitet og reliabilitet Ønsker om feedback på bestemte områder Opponentgruppen har fokus på de samme punkter med et kærligt og konstruktivt blik. Fordel evt. de enkelte områder mellem hinanden i gruppen. Deadline er fredag d.6.05.11 kl. 15. Send til: Paul@media4masses.dk og prm@itu.dk. og jeres opponentgruppe

Fordeling Kl 17.-18: Skævt – Cykelhjelm Kl 18.20 – 19.20: Nemid – Grøn IT Kl. 19.20-20.20: Skole-IT – B.dk De to grupper evaluerer – resten arbejder med deres projekt/drikker kaffe/.. 30 min til hver

Praktisk brug af målgruppeundersøgelser Vigtigt i forhold til jeres fremtidige brug af målgruppeundersøgelser(alle mulige andre undersøgelser)

Har modtageren altid ret? ”Jeg kan bedst lide at layoutet i bladet er rodet og grimt!” ”Hvorfor er der ikke flere gamle mennesker i reklamerne?” ”Der skal være et sted, hvor man kan debatterer på hjemmesiden” ”Orientering(på P1) skal ikke flytte sendetid!”

To tilgange Envejs Dialogisk Achtung! Dette er min helt egen inddeling!

To tilgange - Envejs Lytte til målgruppen med selektiv hørelse Inddrage alle producenter i den viden, der er om brugerne/lytterne/seerne Lave og bruge modelbrugere/ personas

Idealtyper – hvad er essensen Fremhæver eller tydeliggøre det vigtige for et område Nedtoner det der ikke har så stor betydning En idealtype er ikke en rigtig person Begrebet er oprindeligt ”opfundet” af sociologen Max Weber – det er ikke et ideal!

Bentes idealtyper Bente Halkier opstiller tre forskellige idealtyper for måder at håndtere risiko i madlavning på:   Bekymret risikohåndtering Irriteret risikohåndtering Pragmatisk risikohåndtering (Bente Halkier (2002): "Fokusgrupper" s. 114) I hendes nye projekt er der seks forskellige måder at håndtere madlavning på f.eks.: Madlavning som nødvendighed

Kim Schrøders idealtyper Kim Schrøder opstiller ud fra forskning i folks reception af reklamer, disse 3 idealtypiske reaktioner på reklamer: Kim Schrøder:Pionerdagene er forbi – hvor går receptionsforskningen hen?

Scenarier Hvad er et scenarie? ”Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system.” Grundelementer i scenariet: En hovedperson Et sted Et forløb/handling Et mål

Konstruktion af scenariet Udfra Lene Nielsen konstrueres scenariet som en fortælling indeholdende: Set-up: en præsentation af bruger og sted Målet: som brugeren vil opnå og finde Løsningen: slutresultatet/lykkes det Plottet: brugerens vej til målet samt motivation

Hvad kan scenarier bruges til? Ifølge Lene Nielsen på fire forskellige måder: Som en prototype af det færdige system Som en kravspecifikation til det færdige system Som et kreativt redskab Som kommunikationsredskab om brugere og system i designgruppen

Hvorfor bruge scenarier ”Når scenarierne er skrevet som fortællinger, kan de skabe identifikation og indlevelse i brugernes hverdag, omgivelser og opgaver.”

To intranetpersonaer, Margit En målgruppeanalyse til et intranet på et hospital resulterede i 2 personaer: Livssituation: Margit Hansen er 38 år og bor i Brønshøj med sin mand Preben og sine to døtre. Hun er sygeplejerske og mellemleder på børneafdelingen på xx Hospital.... Arbejdsmæssigt: Interessen for at arbejde med mennesker har Margit haft så længe... Faglig interesse: Margit har en stærk faglig interesse og læser næsten altid sit fagblad ”Sygeplejersken”... Intranettet: Intranettet er det sted, Margit henter hovedparten af sine oplysninger om hospitalet, og... (Positiv)

To intranetpersonaer, Hanne Livssituation: Husassistenten Hanne er mellemleder i rengøringen på xx hospital. Hun er ryger, 49 år og har sammen med sin mand Steen, der er tømrer, sønnen Claus.... Arbejdsmæssigt: Hun har lige fejret sit 20 års jubilæum. Faglig interesse: Hanne er ufaglært, men hun har flere gange benyttet sig af kursustilbud fra sin fagforening,... Intranettet: Hun bruger intranettet jævnligt, og sætter pris på at hun derigennem kan få informationerne hurtigt, men hun syntes at computere er lidt og upersonlige og foretrækker at snakke med sine kollegaer ansigt til ansigt....(Mere skeptisk. det er ok men synes det kan være en besværlig ekstra kanal)

To modelbrugere til psykologhjemmeside Modelbruger A: er meget visuelt orienteret. Hvis en hjemmeside skal opleve at få modelbruger A’s indledende opmærksomhed, skal hjemmesiden være visuelt velfungerende. Hænger hjemmesidens layout ikke sammen med emnet, kan det let resultere i, at modelbruger A klikker væk. For at modelbruger A bliver på hjemmesiden og fortsat er opmærksom, kræver det at tekst og elementer er sat hensigtsmæssigt op. Tekslinier må ikke være for lange og linieafstanden ikke for lille, er dette ikke i orden er der atter risiko for at modelbruger A klikker væk. Det er ofte først herefter at modelbruger A forholder sig til selve indholdet på hjemmesiden.

To modelbrugere til psykologhjemmeside Modelbruger B: er meget indholdsorienteret. Det første modelbruger B lægger mærke til på en hjemmeside er eksempelvis overskrifterne, der er her tale om den indledende opmærksomhed. Hvis overskrifterne er underlige eller indeholder stavefejl, er der risiko for at modelbruger B klikker væk fra hjemmesiden. Er det derimod i orden, er der stor sandsynlighed for at modebruger B begynder at forholde sig til de visuelle elementer. De visuelle elementer har sjældent betydning for om modelbruger B forbliver på hjemmesiden eller klikker væk, det er indholdet der er relevant.

To tilgange - Dialogisk Vende tilbage til brugerne med resultaterne af undersøgelse - Kvale Lade dem teste produktet før det laves færdigt Lade dem arbejde med i designprocessen – f.eks. udformningen af metrostationer eller lade brugerne bruge kameraer til at dokumenterer deres hverdag.

Brug af resultater fra jeres projektopgave Hvordan vil I gå videre med jeres resultater – formidling? Hvordan vil I bruge jeres resultater – operationalisering? Er der mulighed for at inddrage brugere/kunder i den videre udvikling?

Eksamen - formelt Enkelt eksamen: 30 min.(incl. votering). Et individuelt oplæg pr. studerende på max 7 min Hvis I vil bruge Powerpoint hav det på en USB-nøgle helst samlet for gruppen Karakteren falder lige efter

Gode råd 1 Hav fokus på problemerne i jeres projektrapport og hvordan det kunne gøres bedre – vær selvkritiske! Brug ikke tid på at forklare os de teorier I har gennemgået – hvis vi ikke spørg. Fremdrag perspektiverne af projektarbejdet Jeres emne er ”ligegyldigt”. Det er måden, hvorpå I har behandlet det, der er vigtigt Hav afstand til jeres emne – også selvom i brænder for det

Gode råd 2 Lav en ansvarsfordeling i gruppen, så I virker som en samlet gruppe – indled med den i første oplæg To klassiske spørgsmål: Hvis du vidste hvad du ved nu, hvordan ville du så lave opgaven/problemformuleringen/interviewet? Hvis du var konsulent og skulle rådgive XXX hvad de skulle gøre, hvad ville du så sige?

Gode råd 3 - Projektrapport Refleksion Selvkritik Argumenter for valg Oplæg Selvkritik Eksamination Reflekter over spørgsmål Indrøm fejl

Et eksempel: boyfriend.dk Spørgeskemaundersøgelse

Formål med spørgeskema At få kendskab til det mulige omfang og relevansen af problematikker på sitet Rasmussen og Fischer (2008): Spørgeskemaundersøgelse er en kvantitativ undersøgelsesform der baserer sig på en forståelse af at det er muligt at kvantificere dele af den sociale og (mindre dele af) den kulturelle virkelighed.

Reliabilitet og validitet Manglende veldefineret problemformulering Manglende veldefinerede problematikker Manglende afprøvning af skemaet

Problemer ved spørgeskemaet Bred og ufokuseret spørgeguide – need to know eller nice to know Ledende spørgsmål og spørgeguide Farvede spørgsmål Manglende svarkategorier Indforståede spørgsmål Politisk korrekte svarmuligheder Tvetydige spørgsmål / uklare svarkategorier Åbne spørgsmål Manglende analyse Distribuering af spørgeskema Næsten en komplet liste over klassiske fejl fra Hansen, Marckmann og Nørregaard-Nielsen!!!

Udbytte? Formål og problemformulering skal være helt klart Sørg for at stille de rigtige spørgsmål Overvej om en kvalitativ metode er bedre egnet

Evaluering Kursusbeskrivelse ”Det akademiske niveau er lavt”. ”Det akademiske niveau kunne med fordel højnes”. ”Som nævnt før må forelæsningerne gerne have et lidt højere niveau”. Dette er et redskabsfag Men at skulle reflektere over metode- og teorivalg, anvende metoder- og teori i konkrete analyser og argumenterer for det - anser jeg for i høj grad for akademisk og metodelitteraturen Ellers synes jeg at kommentarerne er for generelle og de må gerne konkretiseres Kursusbeskrivelse

Evaluering ”Det virker som, at omfanget af opgaven er stort i forhold til fagets størrelse, når opgaven også skal forsvares mundtligt” De 35 sider er max, det samme er antallet af undersøgelser i opgaven Gode ideer til hvad der kan skæres ned på modtages gerne  

Evaluering ”Indtil videre har det meget været de samme grupper, der fremhæves til eksempler på klassen. Det ville skabe en bedre hold følelse, hvis alle grupper kom mere aktivt i spil” ”Overdreven interesse for nogle studerende og deres arbejdsplads i forhold til resten” Det har ikke være min mening

Evaluering ”Lidt for meget holden-i-hånden, når vi er mange kandidatstuderende. Vi ved godt hvad en problemformulering er. For mange delafleveringer, så man ikke kan styre forløbet selv” Nu er faget placeret på masterdelen og der skal tages hensyn til mange typer studerende De studerende kommer med mange baggrunde og har meget forskellige forhold til metode Delafleveringer er en hjælp – ikke et krav! Min erfaring: Få afleveringer = dårligere rapport

Evaluering ”Lige en tand for mange anekdoter i undervisningen, og ofte de samme” Point taken.. Det er nu ikke anekdoter, men eksempler