En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Social Kapital – rig på relationer
Social kapital – rig på relationer
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Udvikling af beboerdemokratiet
Produktion og Logistik
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Illustrationer til undervisningsbrug
Skabelon til strategisk plan
Virksomheder – Leavitt’s model
Undersøgelsen i hovetræk
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Tillid Temadag for AMIR
Organisationsformer Mintzbergs univers.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Organisationstruktur
Nye fagprofessionelle lederroller
Organisationsformer Formel organisationsstruktur:
Hvad er mål/resultat (output)?
Organisationen som et spørgsmål om rette design
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Personligheden og selvet
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Design af organisationen
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Magt Magt som et kontroversielt tema Poul og undertegnede
Inklusion og inkluderende processer
Samarbejde og konflikter
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Arbejdsmiljø- og personalekonsulent Dennis Calender Behovsafklaring / rekruttering  Hvilken kategori ansat kan dække behovet  Hvis man ikke kan få den.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Samarbejdsaftale Badminton
Funktioner og arbejdsdeling
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Faglærerseminar 29. September 2017.
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer Organisationsteori En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer

Organisation og omverden Input Organisation Struktur Kultur Processer Ressourcer Output

To organisationsformer

Joan Woodward Stykproduktion Masseproduktion Små arbejdsgrupper med selvstændigt ansvar Masseproduktion Stærkt formaliseret produktionsform Rutinepræget og reguleret Kontinuert procesproduktion

Lawrence & Lorsch Differentiering Integration Forskelle i interlektuelle og følelsesmæssige orienteringer mellem ledende funktioner i forskellige afdelinger Integration Kvaliteten af samarbejdsforholdene mellem forskellige afdelinger, som må trække i samme retning på grund af kravene fra omverden.

Lawrence & Lorsch 2 Differentiering er uundgåelig Kræver et udviklet koordinerings- og konflikthåndteringsberedskab Forskning – produktion - salg

Mitntzberg Stabil Dynamisk Kompleks Decentraliseret Bureaukratisk Fag-bureaukrati Organisk Adhockrati Enkel Centraliseret Maskin-bureaukrati Overgår ofte til divisionaliseret form Enkel struktur

Mintzbergs fem organisationstyper Den enkle struktur Maskinbureaukratiet Fagbureaukratiet Adhockratiet Den divisionaliserede form

Netværk Netværk Handlingsfællesskaber Mobiltelefonbog (sms-fælleskab) Facebook LinkedIn Handlingsfællesskaber

Grupper Organisation Gruppe Kultur Struktur Processer Enheder bestående af to eller flere personer, som med et bestemt formål for øje søger kontakt med hinanden og som anser denne kontakt for at være meningsfuld

Grupper 2 Formelle grupper Ad-hoc grupper Uformelle grupper Primærgrupper Reference- og medlemsgrupper Ind- og udgrupper

Gruppens sociale system Sociale normer Moralnormer Gruppenormer Tekniske normer Hvorfor tilpasser individet sig?

Gruppens sociale struktur Rollesender Rolleindehaver Statussymboler Prestige

Selvstyrende grupper Organisationsmønster hvor et antal medarbejdere indgår i en gruppe, som har ret til at træffe beslutninger vedrørende arbejdets tilrettelæggelse og udførelse

Psykologiske jobkrav Behov for et indhold i arbejdet, der kræver mere end ren udholdenhed og betyder et minimum af variation Behov for at lære noget og at udvikle sig Behov for at træffe beslutninger vedr. eget arbejde Behov for anseelse (anerkendelse), støtte og respekt fra omgivelserne Behov for at se mening og sammenhæng i arbejdet Behov for at se en ønskværdig fremtid

Gruppens effektivitet Gruppens produkt (i forhold til mål) Gruppens struktur Gruppens processer

Gruppens størrelse Ressourcer (jo flere des bedre) Koordinering (jo færre des bedre) Sub-grupper og kommunikation med flere parametre

Gruppers effektivitet 2 Gruppens mål Gruppens sammensætning Dækker alle kompetencebehov Homogenitet - heterogenitet Gruppens processer

Gruppesammenhold og gruppetænkning Sammenhold og samhørighed Styrke Fleksibilitet? Barierre for præstation og udvikling Gruppetænkning Gruppesyndromet

Effektivt team Team etablering Eufori Tvivl/fortvivlelse Anerkendelse og kendskab Samarbejde Synergi